F-16 Modernizasyonu

Başlatan Þahinbey, 11 Ağustos 2009, 08:37:33

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

#1010
Alıntı yapılan: DelKu - 29 Ekim 2023, 14:19:07
Bir şey saklamış değilim, zaten çoğunuz farkındasınız MMUnun en önemli yapı taşlarından biri BEOS ,  daha Aselsan yeni başlayacak tasarımına.
Radar da yok , olgunlaşma sürecinde .
Hepsinin sensör füzyonu ? Daha ürünler ortada yok ki sensör füzyonu sağlansın.
Motorunda da her kafadan bir ses çıkıyor gerçekten. En gerçekçi olan çat çat konuşan Mahmut Akşit hoca dedi zaten 10 yıldan önce motor filan beklemeyin olayın doğasına aykırı diye.
Adamlar sırf kumanda levyesine ambargo uygulasa bizim işimiz en az bir iki sene daha sarkar, 2028 de uçar diyoruz, evet uçar da uçar sadece.

Sensör füzyonuna çok uzun süredir çalışılıyor. Sadece Kaan için değil, sürü iha uygulamaları için de sensör füzyonu gerekli olduğundan, Havelsan uzun süredir o konuda çalışıyor.  Yani o konuda çalışmalar Kaan ile başlamadı. Yoksa endişenizde haklısınız, o konu başlı başına dev bir proje.

Radar konusunda size hak veriyorum. Burun radarı Murad geç kaldı. İnşallah daha fazla gecikmez.

Kumanda kolunun kopyalanması 1 hafta sürmez, abartmayın yahu. O kadar da değil. Yalnız fırlatma koltuğunu kopyalamak uzun sürer. Ben olsam, 275 adet kumanda kolunu ve fırlatma koltuğunu şimdiden sipariş ederdim. Baktım ki hık mık ediyor bu arkadaşlar, kopyalama işine geçerdim. Seri üretime kadar ikisini de kopyalamış, ay pardon dilim sürçtü, millileştirmiş oluruz.

Motor mevzusunu zaten konuştuk yukarıda. Ha bu arada, yayı saklamadığınız için teşekkür ederim. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: DelKu - 29 Ekim 2023, 14:19:07
Bir şey saklamış değilim, zaten çoğunuz farkındasınız MMUnun en önemli yapı taşlarından biri BEOS ,  daha Aselsan yeni başlayacak tasarımına.
Radar da yok , olgunlaşma sürecinde .
Hepsinin sensör füzyonu ? Daha ürünler ortada yok ki sensör füzyonu sağlansın.
Motorunda da her kafadan bir ses çıkıyor gerçekten. En gerçekçi olan çat çat konuşan Mahmut Akşit hoca dedi zaten 10 yıldan önce motor filan beklemeyin olayın doğasına aykırı diye.
Adamlar sırf kumanda levyesine ambargo uygulasa bizim işimiz en az bir iki sene daha sarkar, 2028 de uçar diyoruz, evet uçar da uçar sadece.

Þu baş harf kullanım hastalığından bir kurtulamadık. Bazı kısaltmalar var artık sözcük haline gelmiş ve başka anlamı yok. Onlar tamam! (LASER, RADAR gibi)

BEOS nedir? :
Back-up Emergency Oxygen Supply System - Uçaktaki yedek oxijen deposu ve sistemi
Be INC tarafından oluşturulan kişisel bilgisayarların işlem sistemi (Be-Operations System)
Brain Electrical Oscillations Signature - Beyin dalgalarını algılayıp proses eden sistem.
Business Exploration Opportunities Show - iş fırsatları araştırma gösterisi

Birden çok anlamlı kısaltmalar kafa karıştırıyor.

Þimdi buldum:
Bütünleşik Elektro Optik Sistem


Bu uçağın Radarı en önemli ekipmanı olacak. BÜRFİS (Bütünleşik Radyo Frekans Sistemi), gelen haberlere göre 4000 kadar GaN modülüyle korkunç güçlü bir Aesa radarı olacak. Ama biz daha Muradı işler hale getiremedik. Daha bu radarla uçan f16'mız yok. Bırakın bu radarın a2a ateşlemesini!
KAAN'ın IRST ve diğer Aesa radarları (uçağın 360 derece etrafında radar sensörleri olacak) için çalışmalar ne durumda? Kimse bunları tartışmıyor.
KF21 uçağını incelerseniz; adamlar 3000 değişik uçuş planlamışlar. Son 1.5 yılda ancak daha %10 kadarını gerçekleştirmişler. Bizde benzer kademelerden geçeceğiz. Onlar çok daha az sayıda prototip ile test planlıyorlar. Biz ise 14 prototip uçakla test yapacağız. Yani daha 12 hatta 13 uçak daha yapacağız. (2inci uçak inşa safhasnda) Mesajı Paylaş

#1012
Kimsenin onu yapamayız bunu yapamayız dediğini görmedim...

Isin özeti bu ne perhiz bu ne lahana turşusudur...

Soyledigimiz sey F16 alimi/modernizasyonu ve Kaanin hızlıca envantere girmesi hayatı bir konu ise bunu gereksiz yere tehlikeye atacak/geciktirecek/zorlastoracak söylem ve eylemlerden hayatı konular olmadı sürece uzak durulması gerektiğidir...

Mevzu sadece yapmak değil, yola çıkarken öngördüğün sürede, bütçede, kaabiliyette yapıp yeterli sayida envantere almak...

Örnek Altay 2008de başladı, 2030da herhalde yavaş yavaş envantere girecek (inşallah!)...Evet tank yapmış olacağız ama yapmak dışında diğer kriterleri(zaman, bütçe, emek)göz önünde bulundurursak başarılı bir proje mi diyeceğiz mesela?

Kafayı taktik inşallah Kaani yapacağız ama 2050de değil 2030 yapmanın pesinde olmamız lazım... Mesajı Paylaş
What is steel compared to the hand that wields it?

2035'e kadar vakit var. Ben hep motorun 2035 civarı hazır olacağını düşündüm.

Abd ile ilişkiler değişir. Bu ülkenin siyaseti, siyasetçileri ile abd/avrupa'nın siyaseti ve siyasetçileri hiç değişmeyecek gibi yazılıyor.


Bu siyasetçilerin önümüzdeki 5 yılı görüp göremeyecekleri bile belli değil. Hepsi yaşlı, son demlerinde. Bu köprünün altından çok sular akar.

Ayrıca teknoloji hep gelişiyor ve gelişmeye devam ediyor. Bugün zor dediğimiz şeylerin 5-10 yıl sonra lafı bile edilmez.

Para işi en kolay iş. Biz barajlara, yollara ve hastanelere trilyon dolarlar harcamış biz ülkeyiz. Parayı savunma sanayine yönlendirsek neler çıkar. Mesajı Paylaş

#1014
Sayın selcukkocak78'e sormak istediğim bir soru var.

Yerli motorun ıslak itkisi -ilk etapta- 32000 libre olacak; onu anladık. Kuru itkisi de 24000 libre olacak; onu da anladık.

Yalnız benim anlamadığım bir nokta kaldı: Bu 24000 librelik kuru itki, ilk etapta yani 2028 yılında elde edilecek itki mi, yoksa nihai hedef mi? Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: baryshx - 29 Ekim 2023, 17:44:55
2035'e kadar vakit var. Ben hep motorun 2035 civarı hazır olacağını düşündüm.

Abd ile ilişkiler değişir. Bu ülkenin siyaseti, siyasetçileri ile abd/avrupa'nın siyaseti ve siyasetçileri hiç değişmeyecek gibi yazılıyor.


Bu siyasetçilerin önümüzdeki 5 yılı görüp göremeyecekleri bile belli değil. Hepsi yaşlı, son demlerinde. Bu köprünün altından çok sular akar.

Ayrıca teknoloji hep gelişiyor ve gelişmeye devam ediyor. Bugün zor dediğimiz şeylerin 5-10 yıl sonra lafı bile edilmez.

Para işi en kolay iş. Biz barajlara, yollara ve hastanelere trilyon dolarlar harcamış biz ülkeyiz. Parayı savunma sanayine yönlendirsek neler çıkar.

Bizde olabilecek değişikliği yazmışsın. Sence ABD'nin Türkiye ve Bölge siyaseti değişir mi ? Mesajı Paylaş

#1016
Benim de anlamadığım biz  uzay mekiği mi yapıyoruz da bu gizlilik nedir? Sonra niye dedikodu oluyor ? Çok karamsarsınız , pesimistsiniz vs...vs...

Bakın Selçuk Bey ne güzel açıkladı : TF-6000 projesinden tamamen bağımsız olarak , MMU'yu uçuracak güçte bir motorun tasarımı 4 yıl önce bitmiş , parçaları kesiliyormuş ve 3 ay sonra birleştirilmeye başlayacakmış  (2028 denilen motor)
Bu motor geliştirilerek 35000 ıslak itkiye sahip daha güçlü , 5.nesile uygun bir motora evrilecek ya da ilk motordan elde edilecek deneyimlerle bu özelliklere uygun bir motor yapılacakmış....

Peki Selçuk Bey sizin yaptığınız bu güzel bir açıklamayı bize yapan bir yetkili gördünüz mü? İletişimde bir sorun var her kafadan bir açıklama yapılıyor bizim gibi amatör savunma sanayi takipçilerinin kafası karışıyor...

Ve son olarak "isteyen inanır isteyen inanmaz ama çıkınca demiştim diye yüzünüze vuracağım" demişsiniz , yukarıda dedikleriniz çıkmazsa biz pesimistler de size  aynısını yapacağız haberiniz olsun...  8) 8) 8)

Ama inşallah sizin dedikleriniz doğru çıkar da bizim yüzümüze vurulur yeter ki milli motorumuz çıksın Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Merzifonlu - 29 Ekim 2023, 17:55:54
Sayın selcukkocak78'e sormak istediğim bir soru var.

Yerli motorun ıslak itkisi -ilk etapta- 32000 libre olacak; onu anladık. Kuru itkisi de 24000 libre olacak; onu da anladık.

Yalnız benim anlamadığım bir nokta kaldı: Bu 24000 librelik kuru itki, ilk etapta yani 2028 yılında elde edilecek itki mi, yoksa nihai hedef mi?
kardeş ilk hedef 24000 lb lik kuru itkiye sahip bir motordu yıllar önce temel bey bir röpörtajda kısaca değinmişti.ama sonraki yıllarda hedef 35000 lb ıslak itki diye açıklanınca parçaları birleştirerek bu sonuca varıyorsunuz. demek ki ilk plan acil motor ihtiyacına binaen f 110 a benzer özelliklerde bir motor ki bu motor a aşinalığımız yüzünden tasarım aşamasında da baya bir etkilenme olması muhtemel buda işleri hızlandıracak elbete.en son ki röpörtajın da temel bey motorun parçaları kesiliyor detay tasarım bitti demesi de bence buradan kaynaklanıyor. ben sadece yetkililerin açıklamalarını birleştiriyorum. gerisi zaten aklın yolu bir deyimi ile geliyor.yani asıl hedefe değil günü kurtaracak hedefe yönelmiş durumdayız ki buda mecburiyetlere mecburuz demenin bir başka şekli Mesajı Paylaş

Yetkililerin ağzından çıkan ve bu foruma aktarılan

-Tf35000 yada 35 k libre güç üreten motor üretileceği
-Yine yakın zamanda bu motor ile ilgili parçaların kesime başlandığı haberi foruma düşmüştü.
-bu motorun tf6000-tf10000 kopyası olacağı aynı özelliklere sahip,daha büyük çap ve uzunlukta  motor o olacağı belirtilmişti.

Þimdi ise söylenen
F110 boyutunda yani 120 cm çapında 5 metreye yakın birebir aynı dış geometriye sahip fakat tf10000 mantığıyla yeni nesil bir motor üretileceği kuru itkisinin f110 a göre yüksek yaş itkisi ise biraz üzerinde motor üretilceği bilgisi söylendi ve dillendirildi...doğru mu anlamışız

Kusura bakmayın tf32000 hakkında resmi yetkililerden herhangi bir açıklama yok.yani ben bu habere sn .selçuk koçak yanlış anlamasın itidal veyahut şüphe ile yaklaşıyorum.

Ama şöyle birşey olabilir bu tf35000 motoru için ilk ateşlemede 32000 libre yaş itki üretmesi beklenmekte olabilir yada hedef bu olabilir.zaten Mahmut Akşit'in açıklamalarında tf6000 için ilk ateşlemede 3000 libre çıkış gücü bekliyoruz demişti buda böyle bir şey olsa gerek

Ayrıca öbür türlü iki adet motor projesi var demek oluyor

Tf32000 ve tf35000 iki motor projesi için yeterli eleman olduğunu düşünmüyorum yoksa turboshaft ts3000 motoruna girişilirdi

Bakalım çok iddialı söylem gibi gözüksede 2028 ilk motor hazır olup 2030 dan sonra uçaklara yeleştirilcek deniyor

Bence süper bilgisayarlarla tasarım yapıldığı ve performans hesaplarının yapıldığı ortamda TF6000 ve tf10000 projelerinin sonuçlarının beklenmesine gerek yok onlar olmadan da belirli çalışmalar ve tasarımlar yapılabilir.devir süper bilgisayar devri. Mesajı Paylaş

2 farklı motor projesi yok ilk proje zamanla geliştirilerek hedeflenen itkiye ulaşılması gibi bir durum var. ilk hedefse daha kolay ulaşılabilecek bir hedef olmasından kaynaklı öncelik verilmiş.dünyadaki tüm motor üreticileride benzer yolları izliyor. bir motor geliştiriyorlar ve o motorun üzerinde çalışarak daha iyi daha güçlü hale getirmeye çabalıyorlar durum bu. kaan için tek motor projesi var tei ise tf 6000 ile deneysel bir test bad çalışması ile kaanın motorunun imalatına dair sıkıntılara ön almaya çabalıyor Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz