A-10 Thunderbolt

Başlatan Þahinbey, 25 Eylül 2009, 16:30:10

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

A-10 Thunderbolt

A-10 Thunderbolt II Modernizasyonu İçin Boeing Seçildi

Amerikan Hava Kuvvetleri (USAF / United States Air Force)'un envanterinde yer alan 365 adet Thunderbolt II uçağının modernizasyonuna yönelik olarak Boeing, geçtiğimiz günlerde 4,2 milyon dolar değerinde iki anlaşma imzaladı. Anlaşmalardan ilki, Boeing'in Güneybatı Araştırma Enstitüsü (SwRI / Southwest Research Institute) ile işbirliği yaparak A-10 Thunderbolt II uçaklarının yapısal analiz takımlarının yenilenmesi kapsamında mühendislik servisi vermesini kapsıyor. İkinci anlaşma ise, şirketin Raytheon ve BAE Systems ile işbirliği yaparak uçaklardaki aviyonik aksamların kısmi modernizasyonunu gerçekleştirmesini öngörüyor.

Kara birliklerine yakın hava desteği sağlama amacıyla geliştirilen A-10 Thunderbolt II'ler, halen Afganistan ve Irak operasyonlarında başarıyla kullanılıyor.

kaynak:http://www.milscint.com/haberdetay.asp?haberid=1331&hid=3

Mesajı Paylaş
  • Gösterim 9,299 
  • Yabancı Hava Sistemleri ile İlgili Haberler
  • 17 Yanıtlar



#1
A-10 Thunderbolt II Modernizasyonu



ABD Hava Kuvvetleri (USAF)'nin A-10 tipi yakın ateş destek/saldırı uçaklarının modernizasyon ihalesi ile yükümlü ana yüklenici Boeing ile birlikte üç firma, 242 adet Fairchild A-10 Thunderbolt II uçağını modernize ediyor.

1975-1986 yıllarında USAF için toplam 713 adet üretilen A-10 uçaklarının kullanımda kalanları, faydalı kullanım limitlerini zorlamaya başlamışlardı.
Muharebe ortamlarında doğrudan yakın destek taarruzu maksatlı başka bir "safkan" uçağı bulunmayan USAF için, Boeing firması 2 Milyar Dolarlık bir modernizasyon projesi ile ihalelendirilmişti.

Son bir gelişmeyle, TLCP (Thunderbolt Life-Cycle Support) adlı modernizasyon projesi için yine 1.6 Milyar Dolarlık bir ek bütçe ayrıldı.
Böylelikle 242 adet A-10 uçağı, önümüzdeki dört yıl içinde, 2013 yılına kadar 3.6 Milyar Dolara modernize edilecek.

Söz konusu TLCP Projesi, uçağın gövde ve kanatlarının yapısal açıdan yenilenmesinin yanında, kokpit, aviyonik, atış kontrol ve tüm alt sistemlerin modernizasyonu ve yeni silah/mühimmat sertifikasyonunlarını da kapsıyor.

Bu kapsamlı modernizasyondan ve upgrade projesinden sonra A-10 uçaklarının en az 20 sene daha kullanımı planlanıyor.
Böylelikle, zamanının çok ilerisinde bir konsept olan ve 70'li yılların başında tasarlanan A-10 uçağı, aktif görev açısından 2030'lu yılları görecek.

Türkiye'ye de teklif edilmişlerdi:

1992 yılındaNATO Güney Kanat Yardımı kapsamında uygun fiyata 40-50 adedi Türkiye'ye de teklif edilen A-10'lar, yapılan teknik incelemeler sonucunda bu uçakların yaşları ve açık depolama sonucu kullanılabilir hale getirilebilmesinin zor, zahmetli ve maliyetli olacağı yanında, standartların dışında (30 mm makinalı top, motorlar) parçalarının olması gerekçesiyle söz konusu teklif kabul görmedi.

Teklif kabul edilseydi, hizmet ömrünü yarılamış iki filoluk bir kuvvet için ülkemizde yeni bir altyapı yatırımı yapılması gerekecekti.
Ayrıca, uçakların Türk Hava Kuvvetleri'nde mi yoksa Kara Kuvvetleri'nde mi görev yapacağı gibi garip tartışmalar da yaşanmıştı.

Uygun şartlar mevcut olsaydı, Türkiye dünyada ABD'den sonra bu uçakları kullanan ikinci ülke konumunda olacaktı.
Dolayısıyla A-10 uçakları bugün sadece ABD tarafından kullanılmaktadır.


A-10 hakkında bazı teknik bilgiler ve dipnotlar:

ABD'nin, Texas Eyaleti'nin, San Antonio konuşlu bir firması olan, zamanın Fairchild Republic firması tarafından (şimdi Northrop Grumman) 1975-1986 yıllarında üretilen 713 adet A-10 Thunderbolt II:


Burnundaki döner topundan dolayı askeri çevrelerce pratikte Warthog (Düğmeli Domuz) yakıştırması yapılan A-10 uçağı, komplike olmayan yapısına rağmen, düşük irtifalar için tasarlanmış, son derece efektif, nokta atışı yapabilen iki jet motorlu bir hava-yer amaçlı yakın destek taarruz uçağıdır.

A-10 dünyada sadece ABD tarafından kullanılmaktadır.

30 mm'lik top mermileri, zırh delici fakirleştirilmiş (indirgenmiş) uranyum alaşımlıdır (DU).

Bir saniyelik bir makinali top ( 30 mm) salvosuyla, isabet halinde, bilinen hemen tüm tank ve zırhlı araçlar delinebilmektedir.

General Electric yapımı GAU-8/A Avenger Gatling otomatik döner topu (30 mm);

Harekat yarı çapı: 1000 km (saldırı) ya da 460 km (yakın destek) + 2 saat sıcak bölgede bulunabilme;

2 x Turbofan itiş gücü, kN olarak 2 x 40,3 = 80,6 kN;

Pilot icin ACES II tipi kurtarma/fırlatma koltuğu bulunur.

İkinci Körfez Savaşı sırasında (1991) A-10′lar destan yazmışlardır:

148 adet A-10 tarafından icra edilen toplam 8 077 sortide, Irak Ordusu'na ait:

1000 tank
2000 askeri araç ve
1200 top ve obüs

A-10′lar tarafından tahrip edilmiştir.

148 adet A-10 uçağının, 8 077 sorti için kalkülü yapılan A-10 kayıp tahminlerinin aksine, sadece beş adet A-10 kaybedilmiş, yerden açılan ateş sonucu isabet alan bir A-10 uçağı, kanadının üçte birini kaybettiği halde üssüne geri dönmeyi başarmıştır.

A-10′lar 1999 Kosova harekatı yanında, 2001 yılında Afganistan ve 2003 yılında tekrar Irak semalarına dönerek, Üçüncü Körfez Savaşı sırasında da kullanılmışlardır.

Uçağın kızılötesi (IR) güdümlü füzelere karşı az zaafiyet vermesi, iki adet TF-34-GE-100 turbofan jet motorunun, uçağı atipik dizaynı, yani gövde üstünde olmasından, dolayısıyla yere karşı daha az ısı potansiyeli sunmasından kaynaklanmaktadır.

•    Sistem ve zırhı sayesinde hayatta kalma olasılığı yüksektir. Hasara karşın pilotun uçağı üsse geri döndürebilecek şekildeki dizaynı ve görev yükü/menzili uçağın dikkat çeken unsurlarıdır.

•    Pilot kabininin etrafı 38 mm kalınlığında titanyum zırh ile kaplıdır. Uçağın tamamı zırhlı değildir, zırh uygulaması sadece kokpit ve yakıt deposu için söz konusudur.

•     Uçağın dizaynında performanstan çok alçak irtifa (300 m) seyirlerinde yerden açılacak ateşe karşın hedefin imhası ve üsse dönme esas alınmıştır. Bu özellikleri kullanıcı pilotların uçağa güven duymasını ve hedefe giderken konsantrasyonunun korunmasını sağlar.

•    1991 yılındaki  Körfez Savaşı'nda bazı A-10 uçaklarında, gövde ve kanatlarda 30 cm civarında uçaksavar mermi delikleri olmasına karşın uçaklar üsse geri dönebilmiştir.

•    İki adet General Electric TF34-GE-100 turbofan motoru taşımaktadır. Bu motorların her biri 9.565 libre gücündedir.

•    Motorlar gövde üstündedir ve birbirinden ayrılmıştır. Böylece yerden gelebilecek saldırılara karşı hasar görmemesi amaçlanmıştır.

•    Motorlardan biri isabet alsa dahi, diğer motor göreve devam edebilmektedir.

•    Motor sesi çok değişiktir, hafif bir ıslık sesini andırır. Bu da uçağın saldırı anında erken fark edilmemesini sağlar.

•    Motorlar düşük seviyede ısı yaydıklarından Stinger ve SA-7 (Strela-2) gibi yerden atılan ısıya duyarlı kızılötesi güdümlü füzelerin takibini zorlaştırır.

•    Soğuk Savaş döneminde T-62 tanklarının zırhlarını orta irtifadan delmek için geliştirilen 30 mm'lik GAU-8A/Gatling Makinalı Topu uçağın en etkili silahıdır.

•    Söz konusu makaralı döner top, 7 namluludur ve her biri 0.43 kg - 0.75 kg ağırlığında toplam 1.350 adet mermi kullanır. Bir saniyelik salvo atışla 6.5 kilometreden tank ve zırhlı araç imhası yapabilir, pilotun seçimine göre dakikada 2100-4200 mermi atabilir.

•    Gatling topunda kullanılan 30 mm çaplı mermiler yukarıda da dile getirildiği gibi fakirleştirilmiş uranyum alaşımlıdır. Hedefe isabet eden her mermi bir bomba etkisi yaparak patlar.

•    Dakikada 3900 mermi modu, havadan yağan bir sağnak bomba yağmuru gibidir.

•    A-10 ayrıca ALQ-131 elektronik harp (ECM) podu ve LITENING AT/Sniper XR hedefleme podları da taşımaktadır.

•    NVIS (Gece Görüş Sistemi) de A-10 Thunderbolt II uçağının sahip olduğu sistemlerden biridir. Bu sistemle uçaklar gece karanlığında da zırhlı, sert, yarı sert ve yumuşak her türlü yer hedefrine baskın saldırısı düzenleyebilmektedir.

Kaynak:SavunmaSanayi.net
Mesajı Paylaş

Avrupa'daki Son A-10 Kıtadan Ayrıldı



ABD'nin Avrupa'daki son A-10 uçağı da geri döndü. A-10 soğuk savaş yıllarında Avrupa'da çıkabilecek bir savaş sırasında Sovyet zırhlı birlikleriyle mücadele etmek için tasarlanmıştı. Bu savaş hiç olmadı, ancak A-10 ilk Kuveyt'in 1991 kurtuluşu ve daha sonra Afganistan ve Irak'ta, Soğuk Savaş sonrası çatışmalarda müthiş bir savaş uçağı olduğunu kanıtladı. Son on yılda Afganistan'da en çok istenen yer destek uçağı A-10 olmuştur. Irak'ta benzer A-10 sevgisi vardı.

İki yıl önce ABD Hava Kuvvetleri 102 A-10 uçağını emekliye ayırarak 243 A-10'u serviste bıraktı. Görevde kalan A-10 uçaklarını A-10C modernizasyonuna başladı. Bu uçakları 2028 yılına kadar kullanmayı düşünüyor. Bu modernizasyon ile uçaklar yeni elektronikler ve motorlar sahip olacaklar. Bu tip uçaklarda pilotların konsantrasyonu ve stresi çok önemli olduğu için pilotlara düşen yükün azaltılması önemlidir. Görevi gereği alçaktan uçan tek kişilik bir savaş uçağı olan A10, yenilenen kokpitindeki renkli ekranlar ile pilotlara büyük kolaylık sağlayacaklar. Yeni savaş uçaklarının kullandığı hedefleme ve atış kontrol sistemleri de bu duruma katkıda bulunacaklar.

A-10 Afganistan'da da çok başarılı olarak kullanılıyor. Afganistan'da bir A-10 filosunda 12 uçak ve 18 pilot bulunuyor. Bu pilotların aylık ortalama uçuş süreleri 100 saat. Uçakların her sortideki uçuş süreleri 5 saat. Bu özellikleriyle A-10 uçakları neredeyse her an hava desteğine hazır olarak kullanılıyorlar. Uçak alçak irtifada düşük hızda uçarak yerdeki hedefleri ateş atına almak için tasarlanmış zırhlı bir uçak olarak A-10, Afganistan'da askerlerin hava desteği için diğer uçakların hepsinden daha fazla güvendikleri bir uçak.

23 ton ağırlığındaki çift motorlu, tek koltuklu A-10 uçağı Rus tanklarının zırhlarını delmek için özel olarak tasarlanmış 30 mm çağında bir topa sahiptir. Bu silah; uçağın taşıdığı 1.174 adet zırh delici veya yüksek infilaklı mermiyi hedeflere gönderir. Saniyede 65 mermiyi ateşleyebilir. Uçak ayrıca 7 ton füze ve bomba taşıyabilir. Güdümlü akıllı bombalar ve Maverick füzelerini taşıyabilir. Hedefleri hassasiyetle vurabilmek için yüksek oranda büyütmeli, gece/gündüz görüş sağlayan hedefleme podları kullanabilir. 530km/s seyir hızı ile 230 km mesafeyi uçabilir. Afganistan'daki operasyonlarda daha fazla havada kalış süresi sağlamak için uçaklara havada yakıt ikmali yapılmaktadır.

DefenceTurk.com
Mesajı Paylaş
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

PCAS Sistemi A-10 Üzerinde Başarılı



DARPA, bir A-10 Thunderbolt II uçağı üzerinde denenen Kalıcı Yakın Hava Desteği [Persistent Close Air Support (PCAS)] prototip sistemini tanıttı. Sistem ABD Hava Kuvvetleri hava platformları için ilk örneği teşkil ediyor. Sistem; Nevada'daki Nellis Hava Üssünde 50 sorti ile başarıyla denendi.
Sistem sayesinde Müşterek Uç Birim Saldırı Kontrolü (JTAC) komutasındaki kişi; bir pilotla kesintisiz bir koordinasyon içerisinde bir tablete üç defa tıklayarak bir hava saldırısını başarıyla yönetebilir. Zaten PCAS Programı ile stresli çalışma koşulları ve karmaşık ortamlarda yakın hava desteği sağlamak için  hava ve yer birimleri arasında için daha hassas, hızlı ve kolay koordinasyonun oluşturulması hedefleniyordu. Neredeyse herhangi bir uçakla; uyumlu teknolojiler kullanarak, gerçek zamanlı durumsal farkındalık ve silah sistemleri veri paylaşımını sağlayan bir sistemin geliştirilmesi amaçlamaktadır. Sistemin öngörülen yararları yanı sıra; daha küçük, çoklu veya hareketli hedefleri vurmak için küçük mühimmat kullanmak,  dost ateşi ve tali hasar oranını en aza indirmek gibi avantajları da bulunuyor.

DefenceTurk.com Mesajı Paylaş
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com


ABD A-10'lardan bir defa daha vazgeçemedi.
ABD A-10 thunderbolt yakın hava destek uçaklarını emekliye ayırma fikrinden bir defa daha vazgeçti. Uçağın Irak ve Suriye'de terör örgütü IÞİD karşısında gösterdiği başarı iptalin temel nedeni olarak görülüyor. 1970 Soğuk Savaş döneminde Sovyet tanklarını Avrupa'nın geniş topraklarında durdurmak üzere tasarlanan uçaklar ağır zırhlı yapılarına rağmen alçaktan düşük süratle uçabiliyorlar. Sovyetlerin ağır silahlarına karşı ayakta durabilsin diye tasarlanan uçakları ABD Soğuk Savaşın ardından Türkiye'ye hibe etmek istemişti. Yüksek bakım maliyetleri nedeniyle uçağı almak istemeyen Türkiye teklifi red etti, ABD ise Körfez Savaşı sırasında uçağı hem hizmette tuttu hem de sürekli olarak emekli ederek yerine F-35 koymak istedi. Hava kuvvetleri A-10'ların modern hava savunma sistemlerinin görev yaptığı bir savaş ortamında A-10'ların başarılı olamayacağını savundu. Kuvvetin desteklediği F-35'lerin ise hızlı ve zırhsız yapılarıyla A-10'lara alternatif olmadığı savunuluyor. A-10'dan daha düşük top taşıyan F-35'in yakın hava savunmasında etkisiz olacağı, ancak lazer güdümlü mühimmat kullanımı için yeterli olacağı savunuluyor. Omuzdan ateşlenen hava savunma sistemlerine sahip IÞİD'in elinde ağ merkezli hava savunma sistemi bulunmuyor. Bu durum A-10'lar için hala yeterli kabul edildiği için bir düzine A-10 Türkiye ve çevre ülkelerdeki hava üslerinde görev yapıyor.

http://m.c4defence.com/Gundem/abd-a10lardan-bir-defa-daha-vazgecemedi/194/1# Mesajı Paylaş

ABD Hava Kuvvetlerine ait A-10C Thunderbolt II'ye çarpan bir kuş uçaktaki üç eğitim mühimmatının 'istemeden serbest bırakılmasına' yol açtı. Herhangi bir yaralanmanın olmadığı olayda uçaktan düşen mühimmatın BDU-33 tipi etkisiz, eğitim mühimmatı olduğu belirtildi.



Georgia, Moody Hava Kuvvetleri Üssü'nden kalkan A-10C Thunderbolt II savaş uçağına rutin eğitim görevi esnasında, Pazartesi günü yerel saatle 13.15'de kuş çarptı. Bu esnada uçaktan düşen üç mühimmatın her biri 60 cm uzunluğunda ve 11 kg ağırlığındaki BDU-33 tesirsiz, eğitim mühimmatı olduğu ve 225 kg'lık M1a-82 tipi bombaların yerine kullanıldıkları belirtildi.

Üssün 87 km güneybatısında, kuzey Florida'da düşen ve etkisiz de olsa içlerinde küçük bir piroteknik yükü ile donatılan mavi renkteki bu bombaları bulanların dikkatli olmaları uyarısı yapıldı.

http://www.kokpit.aero/kus-carpti-bombalar-dustu Mesajı Paylaş

ABD Hava Kuvvetleri A-10 Thunderbolt uçaklarının kanat değişimini tamamladı. Bir kısmı yaklaşık 40 yıldır envanterde olan toplam 173 platformun kanat değişimi projesi 2011 yılında başlamıştı. İki milyar ABD Doları tutarındaki değişim projesiyle, 1976 yılında hizmete giren A-10 Thunderbolt uçaklarının, kanat değişimi neticesinde uçakların ayrı bir incelemeye gerek olmadan 10 bin uçuş saatini tamamlaması bekleniyor.



Kara birliklerine yakın hava desteği (Close Air Support/CAS) , zırhlı araç ve tanklara taarruz ve düşman kara kuvvetlerine karşı destek sağlamak için tasarlanan uçak, 30 mm'lik 7 namlulu Galing top ile silahlandırıldı ve kanat altında sekiz adet silah istasyonu bulunuyor.

http://www.c4defence.com/Gundem/hava-destegine-yeni-kanat/8537/1 Mesajı Paylaş

ABD Hava Kuvvetleri'nin yeni programına göre envanterde bulunan toplam 283 adet A-10C Yakın Hava Destek uçağı, 2029 itibari ile emekli olacak. Yeni bir modernizasyon planını iptal eden ABD Hava Kuvvetleri, ilk A-10C'yi, 5 Nisan 2023 tarihinde hizmetten aldı.



Bu yılın planına göre ABD Hava Kuvvetleri'nden toplam 21 adet A-10C ön hattan çekilerek AMARC olarak adlandırılan Uçak Bakım ve Yenileme Grubu'na (Tucson, Arizona) gönderilecek. 2024'te emekli olacak uçaklara 42 adet daha A-10C eklenecek.

İlk uçak 14 bin 125 saat uçtu
İlk emekli olan 80-149 kuyruk numaralı A-10C, 43 yıl boyunca aktif olarak kullanıldı. Uçağın toplam 14 bin 125 saat uçtuğu açıklandı. AMARC olarak adlandırılan Uçak Bakım ve Yenileme Grubu (Tucson, Arizona) gönderilen uçak, filonun diğer A-10C'lerine yedek parça kaynağı olarak kullanılacak.

Uçaklar tamamen emekli olsa bile bir süre daha A-10C'ler AMARC'ta tutulacak. Arkasından tüm filonun geri dönüşüm ile farklı alanlarda hurdasının değerlendirilmesi hedefleniyor.

https://tolgaozbek.com/savunma/hava-kuvvetleri/tum-a-10cler-2029da-emekli-olacak/ Mesajı Paylaş

#8
Hürkuş ve Hürjet den tank avcısı yaparız diyenlere;

Motorları birbirinden çok uzak olduğu için bir motor vurulduğunda öbür motora şarapnel etkisi ile zarar gelmiyor üssüne dönebiliyor. Her uçak CAS uçağı olamaz bunlar vurulsa da elden geldiği kadarıyla hayatta kalacak gibi tasarlanıyor. Tek motorlu uçak CAS uçağı olmamalı Hürjet Hürkuş tank avcısı olamaz bu yüzden. İki motorlu olacak motorlar bir birine uzak olacak pilot ve kritik sistemler zırhlı olacak sistemler yedekli olacak .   .



Rusya nın A10 karşılığı uçağı SU 25 dir onunda motorları ne kadar bir birine uzak. Azerbaycan Karabağ da çokça SU25 kullanıyor. Bizim F16 lar onların SU25 ler tatbikatta yan yana çok havalıyız. Oysa onlarda özel uçak var bizde yok durumu var hiç havaya girmeyelim



Pilotun ve kritik havada kalma için elzem aviyoniğin titanyum zırh kapsülü


Yeni uçak Scorpion. Motorlar bir birine uzak yine. Yapabilir miyiz alasını yaparız ama işimiz gücümüz var uğraşamayız yerine insansız çözümler süreriz cepheye
Mesajı Paylaş
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.

#9
Bu kadar IHA, SIHA, gudumlu muhimmat, tanksavar vs varken "tank avcisi" icin ayri bir ucak tasarlamanin bir anlami kaldigini sanmiyorum..

40-50 sene oncesinin savas alaninda sovyet zirhlilarina karsi tasarlanmis bir ucak..

Gonlumuzde yeri ayri....kucuklugumden hatirladigim ilk askeri ucak bu...(yasimizda ortaya cikiyor :) ) Mesajı Paylaş
What is steel compared to the hand that wields it?


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz