(ANKA)-Türk İnsansız Hava Aracı Projesi

Başlatan SKYWOLF, 25 Ekim 2009, 11:08:34

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Alıntı yapılan: acabuco - 24 Haziran 2013, 19:42:15
Doğu ve güneydoğu semalarında aktif olarak göreve başladığının göstergesi mi bu yani ? Heronlara bağımlı değiliz artık demek oluyor bu

Çok çok az kaldığının göstergesi. ANKA'yı pazarlamak için böyle fırsatları değerlendirmemiz şart. ;) Mesajı Paylaş
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

ANKA zaten bitti şuan görev yapabilir ama iyileştirme çalışmaları var diye biliyorum. Onlarda bitti gibi zaten çok yakında envantere girecek İHA inşallah... Mesajı Paylaş

Mevcut 5 Anka'dan dördünün Batman üssüne konuşlanacağı ve altı ay kadar bir süre TAI personeli tarafından uçurulacağı bu esnada HvKK personeline eğitim verileceği,bundan sonrasında ise uçuşların HvKK personeli tarafından yapılacağı söyleniyor.



MSI Dergisinden:

ASKERİ HAVACILIK
HABERLER
DERİN DOSYALAR
PROMOSYONLAR
İYİ UÇUÞLAR
Yazarlar
Tolga Özbek: Akdeniz'in derinliklerinde bir RF-4ETM...
Talip Bölükbaşı: Mustafa Uri: Adanalı bir havacı
Mustafa Kılıç: İlk Türk kadın hava şehidi Eribe Kartal Hürkuş
Tufan Sevinçel: L-29 Delfin jetiyle Ukrayna semalarında...
Sertaç Sedat Köksal: Facebook'a yazdıklarınız şirketinizi ilgilendirir mi?
Güncelleme: 23/06/13 20:21:23
More Sharing ServicesPaylaş Share on emailShare on print Share on facebook Share on twitter
Anasayfa
İlk görev yeri Batman Üssü!
İlk görev yeri Batman Üssü!

Terörle mücadelede kullanılmak üzere İsrail'den alınan İnsansız Hava araçları Heron'ların konuşlandırıldığı Batman İHA Üssü, bu kez yerli yapım İHA olan ANKA'lara üs olacak.



İnsansız hava araçlarının çektiği görüntülerin değerlendirildiği Batman İHA üssü'ne yerli takviye geliyor. Savunma Sanayii İcra kurulunun bir süre önce aldığı kararla, tamamen yerli yapım olan İnsansız Hava Aracı ANKA'lar, Batman'da kurulan İnsansız Hava Araçları Üs Meydan Komutanlığı'na sevk edilmesi ve burada kullanılmaya başlanmasına karar verilmişti.

Konya'daki Anadolu Kartalı tatbikatının tamamlanmasının ardından 4 adet insansız hava aracı ANKA Batman'a gönderilecek. ANKA'lar için üsse iki de taşınabilir kontrol merkezi kurulacak. Uçakların dördü aynı anda havada olamayacağı için operasyonlar bu iki kontrol merkezinden yürütülecek. ANKA'lar ikinci bir planlamaya kadar Türkiye sınırları içerisinde keşif ve istihbarat uçuşu yapacaklardır.

BİRLİKTE EĞİTİM YAPILACAK

Uçuşlarını ise geçici bir süre yine TAI'nin operatörleri üstlenecek. Ardından TAI, Hava Kuvvetleri ekiplerine eğitim verecek. Bu sürecin 6 ay içinde tamamlanarak sistemlerin Hava Kuvvetleri tarafından uçurulması planlanıyor.

Konya'da 3'üncü Ana Jet Üs Komutanlığı'nda düzenlenen 'Anadolu Kartalı Tatbikatı'nda, katılımcı ülkelere Türkiye'nin insansız hava uçağı ANKA da tanıtıldı. 3'üncü Ana Jet Üs Komutanlığı'nın üstünde uçuş yapan Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Þ'nin (TUSAÞ) geliştirdiği, 30 Aralık 2010'dan beri uçuş testlerine devam edilen insansız hava uçağı ANKA tarafından çekilen görüntülerde anında brifing salonundaki katılımcı ülkelerin kuvvet komutanları tarafından izlendi.

MISIR'LA İMZA YAKIN

TAI, Mısır'la ANKA satışı için artık son aşamaya geldi. Sözleşme görüşmelerinin en kısa sürede tamamlanarak imza aşamasına önümüzdeki günlerde geçilecek. Diğer taraftan Suudi Arabistan da ANKA ile yakından ilgileniyor. Sistemin satış şansının yüksek olduğunu belirten TAI yetkilileri, ANKA'nın ciddi bir ihracat potansiyeli olabileceğine dikkat çekiyor.

ANKA'nın Teknik Özellikleri:

Servis irtifası: 30,000ft (ASL)

Havada Kalış Süresi: 24 saat

Normal Seyir Hızı: >75 kts

Çevre şartları: 15kts yan rüzgar, 20 kts baş rüzgarı, sıcaklık, nem, yağmur ve buzlanma limitleri, MIL-HDBK-310 ile tanımlanmıştır.

Ayrıca

*Lazer işaretleme sistemi yazılım sorunu -Aselsan- yüzünden şu anda kullanılamıyormuş. Durum geçici. Belki de sözleşme imzalanamaması bu yüzden olabilir.
*En ilginci şu: Atış yapmış! Fakat Cirit yolunu şaşırmış ve kaybolmuş. Olay Acıkır'da vuku bulmuş. Bir rivayete göre hala uçuyormuş!

Bu bilgi notlarını başka yerde paylaşmayalım şimdilik,teyid gerekiyor çünkü.


Mesajı Paylaş

ANKA'mı cirit atışı yapmış..? Aselsan en güvendiğimiz kurum nazar değmesinde, üstesinden gelirler bir an önce umarım... Mesajı Paylaş

Kaybolan cirit hala uçuyor mu acaba? Yoksa artık bulmuşlar mı? :D :D Mesajı Paylaş
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com


#556
The Turkish Air Force's TAI Anka UAV

Turkish Aerospace Industries "Anka" Unmanned Aerial Vehicle is the first wholly indigenous UAV developed for the Turkish Air Force. The contract for the project which would eventually develop into the TAI Anka was commissioned in 2005, and the first of 10 Ankas entered service with the Turkish Air Force in 2012. The first development was entitled "Anka-A", and referred entirely to a reconnaissance and surveillance platform. In May 2011, immediately upon the first successful flight tests for the Anka-A, a contract was commissioned for the development of the "Anka-B", a variant of the Anka which would provide for the capability for combat operations and SIGINT capability.

Building on previous experiences in UAV building, particularly with the TAI Anka; as well as UCAV experience from modified IAI Herons joint-developed with Israel, The Anka-B is expected to largely mirror existing UCAV aircraft currently in its aircraft inventory, especially the MQ-1 Predator and MQ-9 Reaper UCAV platforms on lease or outright purchased from the United States. Indeed, the Anka-A was designed specifically with the purpose of a future combat variant in mind, the result in it being nearly twice the size, in some cases, as general reconnaissance UAV aircraft. Additionally, the Anka-A was designed with open architecture and a highly modifiable air frame that includes a detachable tail and wings, as well as payload doors.

Additionally, the Anka-A is equipped with a Centurion 2.0 engine, with more horsepower than the MQ-1 Predator (115hp to 155hp; indeed, the Anka-A's engine is closer in hp to the MQ-1 "Warrior", otherwise known as "Grey Eagle" [155 to 165hp]) and thus, with a maximum takeoff weight of over 3500 lbs, the addition of armament is not expected to significantly impact it's speed, endurance, or combat radius; the service ceiling, however, is expected to decrease from 30,000 ft to approximately 25,000 ft.

Modifications are to include SIGINT and ELINT capabilities, applying any number of Electronic reconnaissance and warfare systems used by the Turkish Air Force. Additionally, the Anka-B will include four weapons hardpoints for armaments. The ASELFLIR-300T Airborne Thermal Imaging and Targeting System used on Turkish-modified variants of the IAI Heron will be integrated into the Anka's software platforms. The Anka-B will employ the indigenous Turkish air-to-surface missile, Roketsan's Cirit, and AIM-9 Sidewinder air-to-air missiles.

Specifications
Crew: none
Length: 26.2 ft (8 m)
Wingspan: 56.7 ft (17.3 m)
Height: 11.1 ft (3,4 m)
Wing area: 146.3 sq ft (13.6 m²)
Max. takeoff weight: 3527 lb (1600 kg)
Powerplant: 1 × Thielert Centurion 2.0 turbocharged four-cylinder engine, 155 hp (114 kW)
Performance
Maximum speed: 135 mph (117 knots, 217 km/h)
Cruise speed: 126 mph (110 knots, 204 km/h)
Range: 3024 mi (4896 km)
Combat radius: 124 mi (200 km)
Endurance: 24 hours with 200 kg useful payload
Service ceiling: 25,000 ft
Armament
Hardpoints: 4
2X Roketsan Cirit air-to-ground, anti-tank, anti-armour missile
2X AIM-9 Sidewinder air-to-air missiles

Projected Timeline
Contract awarded to TAI Industries May 2011
Design and development: through 2012
First prototype: 1q2013
First flight and orders placed: 2q2013
Flight Tests: Through 4q2014
Production: 4q2014
Introduction of Service: 4q2015

Unit Cost: $65 Million (three aircraft, one ground station, armament, & support) based on The Great Price Guide Mesajı Paylaş

Sayın yönetici; kurallarımıza uyalım. Kaynağını ve Türkçe açıklmasını ekleyelim. Mesajı Paylaş
ADALETİN OLMADIĞI YERDE NE SAYGI KALIR, NE DE DÜZEN! ADALETİN OLMADIĞI YER YIKILMAYA MAHKUMDUR! DÜRÜSTLÜK BENİM KARAKTERİMDİR! BEN ŞEREFİM İÇİN YAŞAR, ŞEREFİM İÇİN ÖLÜRÜM. MUHTAÇ OLDUĞUM KUDRET DAMARLARIMDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR.
SKYWOLF...DefenceTurk.com

Afedersiniz işte kaynak:

http://z9.invisionfree.com/21c/index.php?s=c891127dc4fe0ccca68b5b3d1d24eefc&showtopic=11297&st=0&#entry22000695

Kısaca Anka B modelinden bahsediyor haber ama bazı yanlışları da var.Mesela Sidewinder kısmı muhtemelen atmasyon. Mesajı Paylaş

Anka ile ilgili bir iyi bir kötü haber vereyim.İyi haber Anka başarılı bir cirit atışı gerçekleştirmiş.Kötü haber ise Anka motorunun üreticisi Alman firma Thielert firması iflas etmiş,firmayı çinli AVIC'in satın alması gündemde ancak seri üretim Anka için verilmesi düşünülen sipariş gecikebilirmiş.Başka bir motor ise yeni testler ve kontrol demek olduğundan gecikme kaçınılmaz görünüyor.

İlgili haber:
Alıntı YapThielert Sale Might Further Delay Turkish Drone Thielert Sale Might Further Delay Turkish Drone

By BURAK EGE BEKDIL By BURAK EGE BEKDIL Posted: Thursday Sep 12, 2013 Posted: Thursday Sep 12, 2013

Chinese group Avic International's acquisition of Thielert, Chinese group Avic International's acquisition of Thielert, a bankrupt German maker of diesel engines for aircraft, a bankrupt German maker of diesel engines for aircraft, may further delay Turkey's indigenous drone, the Anka, may further delay Turkey's indigenous drone, the Anka, which would have been powered by Thielert's Centurion which would have been powered by Thielert's Centurion engine. engine.

Avic has said it plans to fold Thielert into its Continental Avic has said it plans to fold Thielert into its Continental Motors division and is giving up military business. Motors division and is giving up military business. Deliveries have stopped, the state-run Chinese company announced in August. Deliveries have stopped, the state-run Chinese company announced in August.

The Ankara-based Turkish Aerospace Industries (TAI), which develops the Anka, had The Ankara-based Turkish Aerospace Industries (TAI), which develops the Anka, had ordered the Centurion for a batch of 10 aircraft. Now TAI must look elsewhere to find ordered the Centurion for a batch of 10 aircraft. Now TAI must look elsewhere to find a new engine to power Turkey's first indigenous UAV. a new engine to power Turkey's first indigenous UAV.

"This may not be an easy task although one option is to ask TEI [Turkish Engine "This may not be an easy task although one option is to ask TEI [Turkish Engine Industries] to develop and produce a new engine," one TAI official said. Both TAI and Industries] to develop and produce a new engine," one TAI official said. Both TAI and TEI are owned by a military support fund. TEI are owned by a military support fund.

Turkish procurement authorities were preparing to sign a contract to buy 10 Ankas. Turkish procurement authorities were preparing to sign a contract to buy 10 Ankas. Meanwhile, the Turkish police force was also preparing to place an order for the Meanwhile, the Turkish police force was also preparing to place an order for the Anka. Anka.

Before the engine snag, another problem delayed the Anka program. A locally-Before the engine snag, another problem delayed the Anka program. A locally-developed electro-optical sensor, made by military electronics firm Aselsan, did not developed electro-optical sensor, made by military electronics firm Aselsan, did not fit Anka's specifications and TAI was mulling using a foreign sensor. fit Anka's specifications and TAI was mulling using a foreign sensor.

Thielert was supplying engines for aircraft including a US Army version of the General Thielert was supplying engines for aircraft including a US Army version of the General Atomics Predator. General Atomics has acquired the engine data package and Atomics Predator. General Atomics has acquired the engine data package and intends to continue production and support. intends to continue production and support.

The Anka successfully passed acceptance tests late in January. The final, decisive The Anka successfully passed acceptance tests late in January. The final, decisive tests on Jan. 20-21 involved a full endurance, 18-hour flight, successful auto landing, tests on Jan. 20-21 involved a full endurance, 18-hour flight, successful auto landing, data link performance at a distance of 200 kilometers under winds up to 45 knots, data link performance at a distance of 200 kilometers under winds up to 45 knots, and night take-offs and landings. and night take-offs and landings.

The Anka has completed more than 150 flight hours. There is a possibility that TAI The Anka has completed more than 150 flight hours. There is a possibility that TAI could develop a satellite-controlled version of the Anka, company officials say. could develop a satellite-controlled version of the Anka, company officials say.

The Anka is a medium-altitude, long-endurance drone. Such UAVs usually operate The Anka is a medium-altitude, long-endurance drone. Such UAVs usually operate for 24 hours at an altitude of 10,000 feet. for 24 hours at an altitude of 10,000 feet.

Anka, meaning Phoenix in English, is the first MALE-type UAV to be produced by TAI. Anka, meaning Phoenix in English, is the first MALE-type UAV to be produced by TAI. One of the prototypes crashed during a test flight in September, but several other One of the prototypes crashed during a test flight in September, but several other flight tests have been carried out successfully. flight tests have been carried out successfully.

Anka+, another version of the Anka, calls for an armed vehicle, using a rocket Anka+, another version of the Anka, calls for an armed vehicle, using a rocket attached to its body and sensors. attached to its body and sensors.

An industry expert said finding a new engine supplier may not resolve the entire An industry expert said finding a new engine supplier may not resolve the entire problem immediately. problem immediately.

"Any new engine will have to be fitted into the Anka, which was designefor the "Any new engine will have to be fitted into the Anka, which was designed for the Thielert engine. This will require new [engine] integration work. New tests should also Thielert engine. This will require new [engine] integration work. New tests should also be done," he said. be done," he said.

One procurement official familiar with the Anka program admitted that the engine One procurement official familiar with the Anka program admitted that the engine problem may cause new delays. problem may cause new delays.

"Even if we found a new [engine] supplier, this will mean further delays and extra "Even if we found a new [engine] supplier, this will mean further delays and extra costs," he said.
Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz