Su-57 (T-50) PAKFA

Başlatan AVCI, 29 Ocak 2010, 11:55:59

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Su-57'nin aerodinamik yapısının süper manevra kabiliyetine sahip olacak şekilde tasarlanması stealth özelliğine az ya da çok zarar vermiş olmuyor mu? Ortada 5. nesil savaş uçaklarının felsefesine ve mantığına aykırı bir durum var. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Kapgan - 13 Kasım 2024, 07:18:41Su-57'nin aerodinamik yapısının süper manevra kabiliyetine sahip olacak şekilde tasarlanması stealth özelliğine az ya da çok zarar vermiş olmuyor mu? Ortada 5. nesil savaş uçaklarının felsefesine ve mantığına aykırı bir durum var.
SU57'ye bakarsanız, tam bir delta wing formunda. Bu form, doğal olarak "stealth" bir form. Radar sinyallerini yansıtmayan ya da çok az miktarda yansıtan bir form. Uçağın işçilik açısından eksiklikleri var. Perçinler gizli değil, parçaların birleşim yerlerinde hatalar var. Tasarım olarakta düz sert yüzeyler yerine aerodinamik yapısını güçlendiren yumuşak yuvarlanmış yüzeyleri var. Bunlar radar sinyallerini yansıtacak elemanlar. RAM boya ne ölçüde etkin? Bunuda ancak sadece kullanan bilir.

5inci nesil uçağın motorunun da 5inci nesil olması gerekiyor. Burada ana kural, motorun hava alıklarının tasarımı ile motorun fan ve kompresör kademelerinin fan ve bıçak tasarımlarının radar sinyallerini yansıtmayacak şekilde olması. Bir CRDE (continuously rotating detonation engine) ya da ramjette bu çok daha kolay elde edilebilecek bir özellik olmasına rağmen, turbofan motorda, motor içi kalabalık parçalar nedeniyle, oldukça zor bir iş. (Ne yazık ki henüz CRDE ve Ramjet teknolojilerinin jet uçaklarına adaptasyonu mümkün değil. Ama çalışmalar devam ediyor.) SU57'nin yeni motorunun stealth özelliğini şu anda bilmek zor. Zaman içerisinde bilgi geldikçe öğreneceğiz.

Tabii bir de EH ile stealth elde etmek var. Örneğin EF2000 uçağının, bilhassa yeni ECRSMk2 radarlı versiyonunda o kadar güçlü bir EH sistemi var ki, bunun sayesinde uçak, rakip birimlerin kendisini tesbit etmesine imkan vermiyor. SU57'de bu özellikler ne ölçüde bilmiyoruz. Mesajı Paylaş

Sayın Yaşar EH ile stealth yetenek konusuna değinmeniz iyi oldu. Bu konunun üzerinde çok az duruluyor ve çok önemli bir konu. İdlib operasyonunda, Karabağda, muhtemelen Libya'da TSK'nın SİHA saldırı konseptinin önemli bir bileşeniydi bu. İnsanların gözden kaçırdığı bir şey. Özellikle ilk iki harekatta sadece antidot tarzı iha üstü uygulamalar kullanılmadı Barış Kartalı ve Karadan Koral tarzı EH vasıtaları da mahir bir şekilde kullanıldı. O harekatları Ukraynadaki TB2 kullanımından ayıran şey de bu aslında

Bir beğeni ateşledim

Mesajı Paylaş

 Tüm 5.nesil uçakları tepeden baktığımızda kanat yapıları benzerdir. Ayrıca ABD, Çin veya Rus uçaklarının gövdesinde kullanılan malzemeleri de yaklaşık aynıdır. Birisi diğerinden nesil farkıyla diyebileceğimiz fark yok.
Hiç bir ülke uçağın radardan görünen RCS dediğimiz değeri söylemez. İnternette yayınlanan, vikipedi sevicileri tarafından söylenen F-22 radardan tenis veya golf topu gibi gözükür. Hayaletmiş, dünyanın en gelişmiş 5.nesil uçağıymış, RCS 0.0000001 gibi yalan ve uydurma paylaşımları yazmaya hala devam ettiklerine şaşırıyorum.

5.nesil jetler modern yolcu uçakları gibi kompozit malzeme dediğimiz karbon fiber fazla kullanamaz. Kendi ağırlığı kadar faydalı yükü taşıyarak, yüksek hızda insanın dayanabileceği kadar G kuvvetine maruz kalır. Gövde kaplamasını birleştirmek için 80 sene önce nasılsa hala o yöntemle perçinleyerek birleştiriliyor. Diğer yöntem kaynak MiG-31 titanyum gövdesi gibi, başka yöntem yok. Bazen propaganda aracı olarak şunun kanatlarında cıvata varmış, şurası ideal kaplanmamış gibi yorumlara denk gelmek mümkün. O cıvatanın kralı F-22 var, hatta paslanmış olanlarını bile, radardan tenis topu gibi gözüküyormuş diyen cahil tayfanın yorumlarını okuduğunda şaşırmamak mümkün değil.

ABD'nin 5.nesil olarak iddia ettiği F-35 motor ve uçuş kabiliyeti 3.nesil bile değil. 3 tonluk koskoca ağır ve performansı sınırlı neredeyse yolcu uçak motora art yakıcı ekleyek takılmış motor gibi. O kocaman motoru sığdırmak için uçağın aerodinamik yapısı şişman hamile penguen gibidir. Hız, yeterli tırmanış ve ne de supercruise var. Burun ucundaki optik sensör varmış ve ondan dolayı 5.nesil imiş...

Seri üretilen halihazırda aktif görevde olan F-22 gövde yapısı, radarda teniş topu gibiymış...



 







Mesajı Paylaş

F-22 neredeyse 30 yıllık bir uçak. 90'lar teknolojileri ile geliştirilmiş bir uçak. SU-57 henüz yeni yeni envantere giren bir uçak olarak yapı kalitesi 5. nesil uçaklar arasında açık ara en kötüsü.

F-35'e bakarsak bu konuda hepsinden ileride. F-22'den çok daha yeni bir uçak ve SU-57 ile yaşıt diyebiliriz. Hatta ilk uçuşunu 4 yıl daha erken yaptı.

F-22 modernizasyona tabii tutulacak bu arada. Gerek aviyonik gerekse gövde yapısında değişiklikler olacak. F-35 zaten oldukça yeni ve yapı kalitesi hepsinden önde.

Lakin J-20 ile SU-57'ye baktığımızda bile J-20 yapı kalitesi olarak SU-57'den fersah fersah ileride görünüyor.

S-Kanal olmadığı için motorun da kabak gibi meydanda olduğunu söylemeye gerek yok. Radar dalgalarını saklayamıyor.

SU-57 bana göre 5. nesil bir uçak değil. Radar izi diğer tüm Rus uçaklarından çok daha küçüktür, yine batının 4. nesil uçaklarından daha küçüktür ama F-22, F-35, J-20 ve J-35'e kıyasla yine KAAN'a kıyasla radarda en erken tespit edilecek uçak SU-57'dir. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: marmara - 13 Kasım 2024, 17:26:53Tüm 5.nesil uçakları tepeden baktığımızda kanat yapıları benzerdir. Ayrıca ABD, Çin veya Rus uçaklarının gövdesinde kullanılan malzemeleri de yaklaşık aynıdır. Birisi diğerinden nesil farkıyla diyebileceğimiz fark yok.
Hiç bir ülke uçağın radardan görünen RCS dediğimiz değeri söylemez. İnternette yayınlanan, vikipedi sevicileri tarafından söylenen F-22 radardan tenis veya golf topu gibi gözükür. Hayaletmiş, dünyanın en gelişmiş 5.nesil uçağıymış, RCS 0.0000001 gibi yalan ve uydurma paylaşımları yazmaya hala devam ettiklerine şaşırıyorum.

5.nesil jetler modern yolcu uçakları gibi kompozit malzeme dediğimiz karbon fiber fazla kullanamaz. Kendi ağırlığı kadar faydalı yükü taşıyarak, yüksek hızda insanın dayanabileceği kadar G kuvvetine maruz kalır. Gövde kaplamasını birleştirmek için 80 sene önce nasılsa hala o yöntemle perçinleyerek birleştiriliyor. Diğer yöntem kaynak MiG-31 titanyum gövdesi gibi, başka yöntem yok. Bazen propaganda aracı olarak şunun kanatlarında cıvata varmış, şurası ideal kaplanmamış gibi yorumlara denk gelmek mümkün. O cıvatanın kralı F-22 var, hatta paslanmış olanlarını bile, radardan tenis topu gibi gözüküyormuş diyen cahil tayfanın yorumlarını okuduğunda şaşırmamak mümkün değil.

ABD'nin 5.nesil olarak iddia ettiği F-35 motor ve uçuş kabiliyeti 3.nesil bile değil. 3 tonluk koskoca ağır ve performansı sınırlı neredeyse yolcu uçak motora art yakıcı ekleyek takılmış motor gibi. O kocaman motoru sığdırmak için uçağın aerodinamik yapısı şişman hamile penguen gibidir. Hız, yeterli tırmanış ve ne de supercruise var. Burun ucundaki optik sensör varmış ve ondan dolayı 5.nesil imiş...

Seri üretilen halihazırda aktif görevde olan F-22 gövde yapısı, radarda teniş topu gibiymış...


Zaten F-35'in en büyük avantajlarından biri, süper cruise yapmadan, kızılötesi iz bırakmadan görevini başarıyla tamamlayıp geri dönmesi. İster bombardıman, ister yakın hava desteği, ister elektronik savaş olsun, görevini stealth özelliği sayesinde düşman radarlarına yakalanmadan yapabilmesi. Bu uçak havada estetik manevralar yapsın diye tasarlanmadı. O tarz görevler için F-22 gibi manevra kabiliyeti yüksek uçakları var ve bu uçaklar 20 yıldır envanterde.

Sen F-35'e '3. nesil' diye laf atmışsın ama eğer şu an gezegende gerçek anlamda 5. nesil bir savaş uçağı varsa, bu F-35'tir. Hatta bazı uzmanlar, F-22'yi bile 4,5 nesil olarak görüyorlar. Açıkçası, 20 sene önce üretilmiş F-22'yi Su-57'ye tercih ederim. Bu iki uçak arasında kalacak biri varsa, bence o da aynı tercihi yapar. Mesajı Paylaş

5inci nesil ve stealth özellikli uçaklarda kullanılan ana malzeme kompozit ürünlerdir. EF2000'in gövdesinin %85'i kompozit malzemeden oluşur. F35'in toplam ağırlığının %35'i ve tüm gövdesinin dışı kompozit malzemedir. Radar sinyallerini yansıtmadığı için kompozit malzemeler kullanılır. Tusaş bu konuda yeni yatırımlarıyla dünyanın ileri gelen kompozit uçak gövdesi üreticileri arasındadır. SU57'nin toplam ağırlığının %26'sı ve gövdesinin %70'i kompozit malzemeden oluşur. Kompozit malzemeler, fibreglass ile güçlendirilmiş plastikler, karbon elyafı, Kevlar gibi hafif ve dayanıklı malzemelerden oluşur. Bunlar metal alaşımlarına benzer yapısal mukavemet sağlarlar, ancak daha hafiftirler.

Herhangi bir uçağın ebatları belli ise RCS değeri belli toleranslar içinde, matematiksel olarak hesap edilebilinir. Bunun için geliştirilmiş formüller vardır. Bir uçağın RCS değeri, önden farklı, yandan daha farklıdır. Arkadan ise çok daha farklıdır. Dolayısıyla genelde savunma magazinlerinde verilen değerler ya ortalama ya da önden alınan değerlerdir. Bu hesaplar, fiilen %100 doğru olmasa da uçakların radar yansıtma değerleri hakkında bizlere fikir verebilecek kadar doğru seviyededir.

Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Kapgan - 13 Kasım 2024, 18:59:05
Alıntı yapılan: marmara - 13 Kasım 2024, 17:26:53Tüm 5.nesil uçakları tepeden baktığımızda kanat yapıları benzerdir. Ayrıca ABD, Çin veya Rus uçaklarının gövdesinde kullanılan malzemeleri de yaklaşık aynıdır. Birisi diğerinden nesil farkıyla diyebileceğimiz fark yok.
Hiç bir ülke uçağın radardan görünen RCS dediğimiz değeri söylemez. İnternette yayınlanan, vikipedi sevicileri tarafından söylenen F-22 radardan tenis veya golf topu gibi gözükür. Hayaletmiş, dünyanın en gelişmiş 5.nesil uçağıymış, RCS 0.0000001 gibi yalan ve uydurma paylaşımları yazmaya hala devam ettiklerine şaşırıyorum.

5.nesil jetler modern yolcu uçakları gibi kompozit malzeme dediğimiz karbon fiber fazla kullanamaz. Kendi ağırlığı kadar faydalı yükü taşıyarak, yüksek hızda insanın dayanabileceği kadar G kuvvetine maruz kalır. Gövde kaplamasını birleştirmek için 80 sene önce nasılsa hala o yöntemle perçinleyerek birleştiriliyor. Diğer yöntem kaynak MiG-31 titanyum gövdesi gibi, başka yöntem yok. Bazen propaganda aracı olarak şunun kanatlarında cıvata varmış, şurası ideal kaplanmamış gibi yorumlara denk gelmek mümkün. O cıvatanın kralı F-22 var, hatta paslanmış olanlarını bile, radardan tenis topu gibi gözüküyormuş diyen cahil tayfanın yorumlarını okuduğunda şaşırmamak mümkün değil.

ABD'nin 5.nesil olarak iddia ettiği F-35 motor ve uçuş kabiliyeti 3.nesil bile değil. 3 tonluk koskoca ağır ve performansı sınırlı neredeyse yolcu uçak motora art yakıcı ekleyek takılmış motor gibi. O kocaman motoru sığdırmak için uçağın aerodinamik yapısı şişman hamile penguen gibidir. Hız, yeterli tırmanış ve ne de supercruise var. Burun ucundaki optik sensör varmış ve ondan dolayı 5.nesil imiş...

Seri üretilen halihazırda aktif görevde olan F-22 gövde yapısı, radarda teniş topu gibiymış...


Zaten F-35'in en büyük avantajlarından biri, süper cruise yapmadan, kızılötesi iz bırakmadan görevini başarıyla tamamlayıp geri dönmesi. İster bombardıman, ister yakın hava desteği, ister elektronik savaş olsun, görevini stealth özelliği sayesinde düşman radarlarına yakalanmadan yapabilmesi. Bu uçak havada estetik manevralar yapsın diye tasarlanmadı. O tarz görevler için F-22 gibi manevra kabiliyeti yüksek uçakları var ve bu uçaklar 20 yıldır envanterde.

Sen F-35'e '3. nesil' diye laf atmışsın ama eğer şu an gezegende gerçek anlamda 5. nesil bir savaş uçağı varsa, bu F-35'tir. Hatta bazı uzmanlar, F-22'yi bile 4,5 nesil olarak görüyorlar. Açıkçası, 20 sene önce üretilmiş F-22'yi Su-57'ye tercih ederim. Bu iki uçak arasında kalacak biri varsa, bence o da aynı tercihi yapar.

5.nesil uçak diye kavram var ama herkesin kendine göre standartı var.
Motor performansı, uçuş, hız, görevdeyken ne kadar sürede menzile ulaşması gibi özellikleri açısından F-35 3.nesil uçakların bile gerisinde. Motor büyük güç üretiyor ama çok çok ağır, hantal, uçağın aerodinamik yapısı şişman penguen. Araba, TIR'larda bile yakıt tasarrufu için ön tarafı havayı geçiştirmek için yoğun çalışmalar yapılır. F-35 şişman, hantal, yakıt tasarrufu ve ağır motor yapısıyla 3.nesil bile değildir. Bu hantal yapı radar iznini de arttırı. Sivil veya askeri uçakları olsun, hatta arabalar bile yakıt tasarrufu, aerodinamik yapısını iyileştirmek için büyük paralar harcıyor. 3 tonluk motormu olur, yolcu uçağın motorunu taksalardı daha etkili olurdu. Bu kadar ağırlıktaki motor 70000-80000lb güç üretir.

Ayrıca dünyada herkes tarafından kabul edilmiş 5.nesil diye standart yok. ABD kendine 5.nesil deyip bu uçağı seçmiş olabilir. Ruslar Su-57, Çin ise J-20. Bu tercih meselesidir, birisi kuru fasulye yemeyi sever, diğer iskender, öbürü suşi falan.

80 senedir gövde kaplama teknolojisi değişmiyor ve yakın zamanda değişmeyecek. Rus cıvata kullanıyorsa, ABD ve Çin de kullanıyor. Ayrıca seri üretilen tüm F-22 gövde yapım kalitesi en kötüsüdür, gördüğümüz tüm Su-57 gövde kaplama resimleri prototip uçaklara ait.

3 gün önce teslim seri üretimdeki Su-57, prototip resimleriyle kıyaslayın gövde yapısının kalitesini. F-22 uzaktan bile baktığımızda serserinin elbisesi gibi duruyor. Bunlar seri üretilen uçakların gövde yapısı, başından itibaren böyleydi fabrika çıkışı.



Mesajı Paylaş

#528
Alıntı yapılan: marmara - 13 Kasım 2024, 17:26:53Tüm 5.nesil uçakları tepeden baktığımızda kanat yapıları benzerdir. Ayrıca ABD, Çin veya Rus uçaklarının gövdesinde kullanılan malzemeleri de yaklaşık aynıdır. Birisi diğerinden nesil farkıyla diyebileceğimiz fark yok.
Hiç bir ülke uçağın radardan görünen RCS dediğimiz değeri söylemez. İnternette yayınlanan, vikipedi sevicileri tarafından söylenen F-22 radardan tenis veya golf topu gibi gözükür. Hayaletmiş, dünyanın en gelişmiş 5.nesil uçağıymış, RCS 0.0000001 gibi yalan ve uydurma paylaşımları yazmaya hala devam ettiklerine şaşırıyorum.

5.nesil jetler modern yolcu uçakları gibi kompozit malzeme dediğimiz karbon fiber fazla kullanamaz. Kendi ağırlığı kadar faydalı yükü taşıyarak, yüksek hızda insanın dayanabileceği kadar G kuvvetine maruz kalır. Gövde kaplamasını birleştirmek için 80 sene önce nasılsa hala o yöntemle perçinleyerek birleştiriliyor. Diğer yöntem kaynak MiG-31 titanyum gövdesi gibi, başka yöntem yok. Bazen propaganda aracı olarak şunun kanatlarında cıvata varmış, şurası ideal kaplanmamış gibi yorumlara denk gelmek mümkün. O cıvatanın kralı F-22 var, hatta paslanmış olanlarını bile, radardan tenis topu gibi gözüküyormuş diyen cahil tayfanın yorumlarını okuduğunda şaşırmamak mümkün değil.

ABD'nin 5.nesil olarak iddia ettiği F-35 motor ve uçuş kabiliyeti 3.nesil bile değil. 3 tonluk koskoca ağır ve performansı sınırlı neredeyse yolcu uçak motora art yakıcı ekleyek takılmış motor gibi. O kocaman motoru sığdırmak için uçağın aerodinamik yapısı şişman hamile penguen gibidir. Hız, yeterli tırmanış ve ne de supercruise var. Burun ucundaki optik sensör varmış ve ondan dolayı 5.nesil imiş...

Seri üretilen halihazırda aktif görevde olan F-22 gövde yapısı, radarda teniş topu gibiymış...

 Tüm 5.nesil uçakları tepeden baktığımızda kanat yapıları benzerdir. Ayrıca ABD, Çin veya Rus uçaklarının gövdesinde kullanılan malzemeleri de yaklaşık aynıdır. Birisi diğerinden nesil farkıyla diyebileceğimiz fark yok.
Hiç bir ülke uçağın radardan görünen RCS dediğimiz değeri söylemez. İnternette yayınlanan, vikipedi sevicileri tarafından söylenen F-22 radardan tenis veya golf topu gibi gözükür. Hayaletmiş, dünyanın en gelişmiş 5.nesil uçağıymış, RCS 0.0000001 gibi yalan ve uydurma paylaşımları yazmaya hala devam ettiklerine şaşırıyorum.

5.nesil jetler modern yolcu uçakları gibi kompozit malzeme dediğimiz karbon fiber fazla kullanamaz. Kendi ağırlığı kadar faydalı yükü taşıyarak, yüksek hızda insanın dayanabileceği kadar G kuvvetine maruz kalır. Gövde kaplamasını birleştirmek için 80 sene önce nasılsa hala o yöntemle perçinleyerek birleştiriliyor. Diğer yöntem kaynak MiG-31 titanyum gövdesi gibi, başka yöntem yok. Bazen propaganda aracı olarak şunun kanatlarında cıvata varmış, şurası ideal kaplanmamış gibi yorumlara denk gelmek mümkün. O cıvatanın kralı F-22 var, hatta paslanmış olanlarını bile, radardan tenis topu gibi gözüküyormuş diyen cahil tayfanın yorumlarını okuduğunda şaşırmamak mümkün değil.

ABD'nin 5.nesil olarak iddia ettiği F-35 motor ve uçuş kabiliyeti 3.nesil bile değil. 3 tonluk koskoca ağır ve performansı sınırlı neredeyse yolcu uçak motora art yakıcı ekleyek takılmış motor gibi. O kocaman motoru sığdırmak için uçağın aerodinamik yapısı şişman hamile penguen gibidir. Hız, yeterli tırmanış ve ne de supercruise var. Burun ucundaki optik sensör varmış ve ondan dolayı 5.nesil imiş...

Seri üretilen halihazırda aktif görevde olan F-22 gövde yapısı, radarda teniş topu gibiymış...


Selamlar,

Bu yorumuzda, 5. nesil savaş uçaklarının tanıtımlarının abartıldığını ve büyük ölçüde propagandaya dayalı olduğunu savunuyorsunuz, ki bu bakış açısı son yıllarda bazı analistlerin de dikkat çektiği bir konudur. Ancak yazdığınız bazı noktalarda eksiklikler mevcut bu iddialara karşılık olarak farklı bir perspektif sunacağım.

Beşinci nesil uçaklar yalnızca aerodinamik yapıları veya RCS değerleriyle değil aynı zamanda geliştirilmiş görev entegrasyonu ve elektronik yetenekleriyle ön plana çıkmaktadır. Geleneksel savaş uçaklarından farklı olarak, 5. nesil uçaklar "ağ merkezli savaş" konseptine uygun olarak tasarlanmıştır ve bu modern savaşlarda avantaj sağlayan bir özelliktir. ABD, Çin ve Rusya gibi ülkelerin bu uçaklara yoğun yatırım yapmaları, yalnızca bir prestij meselesi değil, çok yönlü tehditlere karşı stratejik bir gerekliliktir.

Evet, radar kesit alanı (RCS) gibi veriler kamuya açık değil ve bu durum bazı abartılı söylemler doğurabiliyor. Ancak askeri alanda gizliliğin yüksek tutulması oldukça normaldir. 5. nesil uçakların gerçek özelliklerinin bilinmemesi doğrudan "yalan" veya "propaganda" olarak değerlendirilemez. Teknoloji ve donanım özellikleri saklandığı için elimizdeki bilgiler sınırlı olsa da dünya çapında birçok ülkenin beşinci nesil uçakları geliştirmek için aynı doğrultuda çalışıyor olması bu konseptin işlevselliği hakkında bir fikir vermektedir.

Beşinci nesil uçakların yalnızca görünmezlik veya hız değil çok rollü görev yapabilme yetenekleri modern savaş konseptinde öne çıkıyor. Örneğin F-35 programı, eleştirilerine rağmen birçok ülke tarafından operasyonel olarak kullanılmaktadır. F-35 tam donanımlı bir hava üstünlük uçağı gibi görülmese de hem istihbarat hem de gözetim gibi birçok görevi entegre bir şekilde yerine getirebilmesi ona büyük bir taktik esneklik kazandırmaktadır. Uçuş kabiliyetinin ötesinde veri paylaşımı ve çoklu görevlere yanıt verebilme kapasitesi savaş sahasında fark yaratmaktadır.

Konuda ayrıca bahsettiğiniz "Nesil" tanımları, uçakların görev profillerine ve mühendislik gereksinimlerine göre evrilmiştir. 3. veya 4. nesil uçaklarda hız, manevra kabiliyeti gibi özellikler öne çıkarken beşinci nesil uçaklarda savaş ortamında görünmezlik veri füzyonu ve elektronik harp gibi modern özellikler ön plana alınmıştır. Bu da nesil ayrımını yalnızca hız ve manevra ile değil aynı zamanda bilişsel savaş yetenekleri ile şekillendirmiştir. Yani F-35'in 5. nesil sayılmasındaki kıstaslar sandığınızdan veya yazdığınız kısıtlı bilgilerle yola çıktığınız argümanlardan daha geniş kapsamlıdır ve "ağ merkezli savaş" gibi yeni gerekliliklerle tanımlanmaktadır.

Özet olarak uçak teknolojisinde, mükemmel bir çözüm veya "en iyi" uçağı yaratmak neredeyse imkansızdır zira her uçak sınırlamalar içerir. Ancak beşnci nesil uçaklar hem gelecekteki tehditlere yanıt verme esnekliği hem de çok yönlü yetenekleri nedeniyle bir standart haline gelmektedir. Her neslin teknik ve görevsel sınırlamaları olabilir fakat bu sınırlamalar yalnızca belirli avantajları elde etmek için yapılmış mühendislik tercihleridir. Eleştirilerinizde kısmen haklı olsanız da bu uçakların modern savaşta getirdiği esneklik ve teknoloji adaptasyonu göz ardı edilmemelidir.

Sonuç olarak beşinci nesil uçaklar, kendi içinde eksiklikler ve kısıtlamalar taşısa da klasik savaş konseptlerinden çok daha fazlasını sunan, taktiksel esnekliğe sahip ve teknoloji tabanlı modern savaş platformları olarak değerlendirilmektedir.
Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: TRMKurt - 13 Kasım 2024, 19:31:10Selamlar,

Bu yorumuzda, 5. nesil savaş uçaklarının tanıtımlarının abartıldığını ve büyük ölçüde propagandaya dayalı olduğunu savunuyorsunuz, ki bu bakış açısı son yıllarda bazı analistlerin de dikkat çektiği bir konudur. Ancak yazdığınız bazı noktalarda eksiklikler mevcut bu iddialara karşılık olarak farklı bir perspektif sunacağım.

Beşinci nesil uçaklar yalnızca aerodinamik yapıları veya RCS değerleriyle değil aynı zamanda geliştirilmiş görev entegrasyonu ve elektronik yetenekleriyle ön plana çıkmaktadır. Geleneksel savaş uçaklarından farklı olarak, 5. nesil uçaklar "ağ merkezli savaş" konseptine uygun olarak tasarlanmıştır ve bu modern savaşlarda avantaj sağlayan bir özelliktir. ABD, Çin ve Rusya gibi ülkelerin bu uçaklara yoğun yatırım yapmaları, yalnızca bir prestij meselesi değil, çok yönlü tehditlere karşı stratejik bir gerekliliktir.

Evet, radar kesit alanı (RCS) gibi veriler kamuya açık değil ve bu durum bazı abartılı söylemler doğurabiliyor. Ancak askeri alanda gizliliğin yüksek tutulması oldukça normaldir. 5. nesil uçakların gerçek özelliklerinin bilinmemesi doğrudan "yalan" veya "propaganda" olarak değerlendirilemez. Teknoloji ve donanım özellikleri saklandığı için elimizdeki bilgiler sınırlı olsa da dünya çapında birçok ülkenin beşinci nesil uçakları geliştirmek için aynı doğrultuda çalışıyor olması bu konseptin işlevselliği hakkında bir fikir vermektedir.

Beşinci nesil uçakların yalnızca görünmezlik veya hız değil çok rollü görev yapabilme yetenekleri modern savaş konseptinde öne çıkıyor. Örneğin F-35 programı, eleştirilerine rağmen birçok ülke tarafından operasyonel olarak kullanılmaktadır. F-35 tam donanımlı bir hava üstünlük uçağı gibi görülmese de hem istihbarat hem de gözetim gibi birçok görevi entegre bir şekilde yerine getirebilmesi ona büyük bir taktik esneklik kazandırmaktadır. Uçuş kabiliyetinin ötesinde veri paylaşımı ve çoklu görevlere yanıt verebilme kapasitesi savaş sahasında fark yaratmaktadır.

Konuda ayrıca bahsettiğiniz "Nesil" tanımları, uçakların görev profillerine ve mühendislik gereksinimlerine göre evrilmiştir. 3. veya 4. nesil uçaklarda hız, manevra kabiliyeti gibi özellikler öne çıkarken beşinci nesil uçaklarda savaş ortamında görünmezlik veri füzyonu ve elektronik harp gibi modern özellikler ön plana alınmıştır. Bu da nesil ayrımını yalnızca hız ve manevra ile değil aynı zamanda bilişsel savaş yetenekleri ile şekillendirmiştir. Yani F-35'in 5. nesil sayılmasındaki kıstaslar sandığınızdan veya yazdığınız kısıtlı bilgilerle yola çıktığınız argümanlardan daha geniş kapsamlıdır ve "ağ merkezli savaş" gibi yeni gerekliliklerle tanımlanmaktadır.

Özet olarak uçak teknolojisinde, mükemmel bir çözüm veya "en iyi" uçağı yaratmak neredeyse imkansızdır zira her uçak sınırlamalar içerir. Ancak beşnci nesil uçaklar hem gelecekteki tehditlere yanıt verme esnekliği hem de çok yönlü yetenekleri nedeniyle bir standart haline gelmektedir. Her neslin teknik ve görevsel sınırlamaları olabilir fakat bu sınırlamalar yalnızca belirli avantajları elde etmek için yapılmış mühendislik tercihleridir. Eleştirilerinizde kısmen haklı olsanız da bu uçakların modern savaşta getirdiği esneklik ve teknoloji adaptasyonu göz ardı edilmemelidir.

Sonuç olarak beşinci nesil uçaklar, kendi içinde eksiklikler ve kısıtlamalar taşısa da klasik savaş konseptlerinden çok daha fazlasını sunan, taktiksel esnekliğe sahip ve teknoloji tabanlı modern savaş platformları olarak değerlendirilmektedir.

Merhaba.

Yazdıklarınıza kısmen katılıyorum, alışılmış ezebere cevap gibi olmuş. Diğer forumlarda F-35 hakkında Norveçli veya Belçikalı da aynı sizin gibi klasik cevap verirdi.

F-35 doğuştan hasta dünyaya geldi, A,B ve C modelleri bir tek flatform üzerine yapıldı. B modeli için bu veriler idealdir, ancak A modeli için hiç söylenemez. Ağır hantal motorun verdiği dezavantajalar en çok A modelin uçuş performansını belden aşağı baltalamıştır. Ağ merkezli çalışan güçlü pasif sensörleri öne çıkan uçak olsa da diğer özellikleri bakımından 3.nesilin yaptığını bile yapamaz. Kocaman yolcu uçağına bile gelişmiş optik, tepesine güçlü radar takınca 5.nesil uçak mı oluyor.

Diğer taraftan Rusya ve Çin gelişmiş çift motor sayesinde F-35 kıyasla yaklaşık 50% daha iyi verim alıyor. Çok güçlü AESA radarlarını besleyebilen hafif motorları var. F-135 motoru en maksimum verim sağlamak için son gücüyle çalışıyor ama bu da motoru ömrünün kısalmasına neden olmuştur. Klasik cevap verenler için kapı kapandı, ABD motorların ömrü uzundur diyemezsin F-35 ile Su-57 kıyaslamasında.

NATO ülkeleri ekonomik, siyasi ve askeri teknoloji bakımından ABD'ye göbekten bağlıdır. Tamam hünkarım emriniz bizim için kanun gibidir deyip kabul ederler. Fransa hariç diğerleri milli savunma ürünlerinde öyle veya böyle ABD bağlıdır. Karşı çıkarsan CAATSA deyip anasını ağlatır, başka şansları yok olduğu için ne verdiyse alırlar. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz