LPD (Doklu çıkarma Gemisi) Projesi

Başlatan AVCI, 06 Mayıs 2010, 19:04:03

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

aslında 280 metre   uzunluğa  gerçekten ihtiyaç var  mı?
sorun 230  metre  uzunluğundaki  gemide değil ki,  sorun gemiye uygun uçakta.
yoksa  ITSGaribaldi  180 metre,  bizimkinden daha kısa.
bizim gemi  STOVL uçaklar  için  uygun,  tıpkı F35 B gibi.
elinde  STOVL  uçak olsa,  bırak 280 metre gemi yapmayı,  adam 180  metre  uzunlukla  idare etmiş,  bizim gemi  mi kısa kalacak?
örnek almamız gereken  gemi  bence  o.

STOVL   uçak bulsak,  bundan daha küçük gemi  bile bizim işimizi görür anlayacağınız.
STOVL   uçaklar genelde rampadan atlayıp,  inerken  dikine iniyor,  inişte   STOBAR   filan yok.
bizim  uğraştığımız tam olarak  bu değil,  işi karıştıran  asıl konu bu.
  uçaklar kalkışta stol  kalkıp,   STOBAR  iniş  yapabilecek mi?
işte o soruya cevap arıyoruz.
iki  ekolün tam  ortasında  bir şey.

şu ana kadarki açıklamalar  umut veriyor.

Mesajı Paylaş

Stovl uçak bulamayacağımızı varsayarak hesap yaparsak minimum Charles de goul gibi uçak gemisi ihtiyacımız olduğu ortaya çıkar

Harrier eskidi
Yak 38 Ruslar bile kullanmıyor
F35 B  var A sını alamıyoruz B sini nasıl alalım

Geriye stol uçaklar kalıyor ve üstelik katapult yapma zorunluluğu Mesajı Paylaş

#1162
Üretimde ana kural çok üretip maliyeti azaltmaktır. İngilizlerde 2 adet 280m lik uçak gemisi yapıp maliyeti azaltma yöntemine gitmelerine rağmen 2 geminin "bugünkü parayla" maliyeti 8 milyar sterlini geçmiş durumda yani tanesi 6 milyar dolar civarında. Üzerine koyacakları uçakların maliyeti de 5.5 milyar tutuyor. (Oda yarıya indirilmiş rakamlarla)

Fransızlar'ın De Gaulle uçak gemisi 260m boyunda ve bugünkü parayla 5.5 milyar dolar. 3-3,5 milyarda üzerine konacak uçak maliyeti.

Biz böyle bir gemi yapıncaya kadar maliyeti 7 milyarı geçer. Üzerine koyacağımız uçak maliyetiyle 11 milyar doları geçer harcayacağımız para..

Yıllık idame masrafı da 1 milyar dolara yakın. Her yola çıktığında yanında taşıyacağı eskort gurubunun masrafını unutmamak lazım. (ABD'nin Carrier-Group günlük masrafı 6.5 milyon dolar = 2.4 milyar dolar yıllık masraf)

Uçak gemimiz var demek için bukadar masrafa değer mi??? Hele daha üzerine koyacak uçağımız bile yokken!!

Mesajı Paylaş


Daha önceden yazdığım gibi, bizim bütçemiz yakın gelecekte bir uçak gemisi inşa etmek, donatmak ve giderlerini karşılamaya yetmiyor.

Dolayısıyla yine amfibik yeteneklerin birarada olduğu ucuz yollu lhd-lpd karışımı light uçak gemisi bize yeter. Ispanyollarla yeni bir uçak gemisi inşa edilme haberleri gerçekleşirse  yine aynı Tcg-Anadolu gibi belki açılı iniş pisti olan ve katapultsuz bir tasarım olacaktır.

Zaten Navantia'nın da safkan uçak gemisi tasarlayabilecek yetkinlikte olduğunu zannetmiyorum ayrıca Ispanya da bizim gibi uçak gemisi işletecek kadar zengin değil.Zaten bu nedenle Juan Carlos sınıfı yapıp duruyorlar, bizimkiler ileriyi düşünüp sky jumplu istediler.

Katapult teknolojisi edinimi çok zor, bu saatten sonra buharlı teknolojiye dönülmez, eloktromanyetik sistem için de extra güç üretecek gemi motorları lazım, bu teknolojiyi kimse bize vermez, bizim ar-ge yapmamız uzun yıllar sürer hatta ben ikinci  LHD platformu için sevk sisteminde  ambargo yiyeceğimizi düşünüyorum.

Eğer ikinci gemi gerçekleşirse yukarıda açıkladığım gibi iniş pistli bir LHD olacaktır, gemi üretilip envantere girdiğinde Tcg-Anadolu üzerinde aynı tadilatlar yapılır ve kısıtlı bütçe ile iki light uçak gemisi yapmış oluruz.

Tekrar ediyorum gemi boyu şimdiki Hürjet için bile yeterli ufak birkaç tadilatla "navalize" Hürjeti kaldırıp indirebilirsiniz ama iniş için sıra beklemek gerekecek bu da zaten kısıtlı bir alan için işletmesi çok zor ama olmayacak iş değil, her zamanki Türk zekası ile kurmaylar buna bir çözüm bulur.

Stovl uçak tasarlama çok daha zor dolayısıyla şimdilik eldeki yetenekleri değerlendireceğiz yani halihazırda elde bulunan gemi için uçak tasarlayacağız bu bizim için görece daha basit ve kısa süreli bir işlem, Kaan ve Hürjet tasarlayabilen bir ülke navalize bir uçak üretebilir, Hürjet için "navalize motor" bulursak tek motorlu navalize Hürjet olabilir ama biraz gerçekçi olursak hiç kimse bize Hürjeti kaldırabilecek güçte navalize bir motor vermez.

Dolayısıyla ikinci yöntem olarak navalize edilmiş Tf-10000 ile çift motorlu bir uçak tasarlamak bizim için en kısa yöntem çünki bir tarafta Tusaş çift motorlu bir uçak tasarlarken diğer tarafta Tei tf-10000'i olgunlaştırabilir ve sanırım 2030 da envantere girecek yani başka bir deyişle navalize ufak bir Kaan'ımız daha olur. Bu uçağı safkan uçak gemisinde de kullanabiliriz.

Özet; yüksek takatli navalize bir motor tasarlayabilecek bütçe-adam ve zaman yok, şimdilik tf-10000 üzerinden navalize bir motor çıkarabiliriz ama Tusaş eldeki kadrosu ve yetkinlikleri ile kısa zamanda çift motorlu navalize ufak boyutlu bir Kaan tasarlayabilir.

Son olarak,  bekleyelim, tf35000 motorunu ve Kaan'ı navalize ederiz bu süre zarfında safkan bir uçak gemisi de yaparız diyorsanız o başka. Her zaman dediğim gibi konjonktür bizi zorluyor bu gidişle yanlışlıkla süper güç olacağız.

Gecenin bu saatinde biraz karışık oldu ama umarım demek istediğimi anlatabilmişimdir. Mesajı Paylaş

Bence bu projeye gelene kadar çok daha onemli projeler var ama...

Kafayı bu işe taktiysak "siradan" bir savaş uçağının inip kalkabilecegi bir piste sahip olan boyutlarda bir gemi yapmak en mantiklisi...

Bunu yapmaya basladigimiz günde bundan kalkacak denize uyumlu Kaan ve bunu koruyacak gemilerin eṣ zamanlı olarak üretimine/insaasina baslamak lazim...

Göreve basladiginda üzerindeki uçaklara filosu hazır olacak şekilde yani.. Mesajı Paylaş
What is steel compared to the hand that wields it?

gemi 230 metre;  ama  230 metre  uzunluğunda pist yok.
iyimser bir hesapla,  asansöre 25 metre desen,  rampaya da atıyorum 10 metre desen,   inişte de asansörlere çarpmamak için   bir  güvenlik payı bırakılsa,  5 metre de  güvenlik payı desen,  iniş için kullanabileceğin alan 200  metre  altında.
1400kg  TB3  için  bir şekilde çözülebilir;  ama iş 8 tonluk  bir uçağı  bu mesafeye  indirmeye gelince onu bekleyip göreceğiz.
açıklamalara bakarsak  kalkışta  ciddi bir sorun  yok.
Hürjet ön analizlerde  4000 pound  silahla rampadan atlamış.
sanırım  ön analiz dediği,  ilk uçuşta toplanan datalar simülasyonda denenmiş olabilir.
iniş için,  hem Hürjet  hem  KE  halatla  yakalanacak;  fakat hangi moddayken?
inişte tüm  yükü  boşaltmış  haldeyken mi?
yoksa  silahlar takılı ve depo  doluyken mi?
püf  noktası  o.

ağırlık  hesabı  yapınca, bu  gemiden bir Seahawk   eksilterek  3 ve  hatta 6  TB3  konuşlandırmak  teorik olarak mümkün gibi görünüyor.
bu TB3  tam yükle  halatsız bir şekilde  bu gemiye  iniş  yapıyorsa,  gerçekten  büyük başarı olacak.

KE  içinse,  şimdilik bizim bilmediğimiz şeyler var.
KE'nin  hangi modeli gemiye  inecek?
bu gemiye mi inecek?

2025'i  heyecanla bekliyorum.
---
fakat,  yine de  bize  daha büyük uçak gemileri gerektiğine  inanmıyorum.
bize gereken   STOVL uçaklar ve 180  metre  uzunlukta, 14000  ton sınıfında    3   adet deniz kontrol gemisi  bence.
kuvvet aktarımı  yaparken,  sadece okyanus  düşünmemek  gerek,  Montrö 'yü de  dikkate  almak  zorundayız bence.
eğer yerli veya yabancı  stovl uçak   bulma sorunu  aşılamıyorsa,   geriye  kalan tek seçenek 
STOL kalkış ve iniş yapacak  uçaklar ki,   STOL derken  epeyi bir  STOL yani.
atıyorum,  160  metre  pistten mancılık  olmadan   kalkıp,  halat olmadan inecek bir  uçağın  olsa  sorun  yine çözülür;  ama  işte  bu da   STOL ekolünün nirvanası oluyor artık.
Mesajı Paylaş

Hürjet için mevcut F-404 motoruyla tam yükle kalkış ve iniş için kaç metrelik bir uçak gemisi pisti lazım? Mesajı Paylaş

#1167
Alıntı YapTaşır hocam. UMTAS GM de taşır, AW159 gibi bir deniz helikopteri olsa yeterli bizim için. Ayrıca Gökbey'in navalize edilmesinin ön hazırlıklarının da yapıldığı söyleniyor.

Orka, yaklaşık 300+kg lık bir torpedo. Aşağıdaki gibi Blackhawk/Seahawk gibi bir helikopter ister.  Salanıyla birlikte 800-900kg yük demek bu. Kanatlar taşımaz zaten. Gövde kenarlarına takmak lazım. Tekli olarak gövde altına iniş takımlarının katlanması vs nedeniyle  takılması pek olası değil görünüyor. Zaten helikopterde esaslı bir değişiklik gerektirir bu.



4'lü Umtas füzesi 62kg'lık atıcısıyla birlikte : 4 x 37 = 148 + 62 = 210 kg.
4'lü L-Umtas GM (16/20km menzilli) füzesi kanisterli olarak :
4 x 66.3 = 265kg , atıcı/salanı ~100kg deseniz , ~365kg yapar.

Bu uçaklar askeri olarak deniz platformlarında kullanılacaksa, çok daha sağlam/ağır olmaları gerekir. faydalı yük olarak fazladan taşıyacağı aviyonikler ve menzil geliştirme için ek tanklar düşünüldüğünde geriye çok kısıtlı silah yükü kalır.

AW159 da "zorla",  250kg'lık 8-10km menzilli Stingray torpidosunu atabiliyor.
Hatta o torpidonun asıl atıcısı Merlin helikopteri.
Gökbey'e belki adapte edilebilir bizim Orka. Ama bizim torpedo büyük ve 25+ km menzilli. 300kg'lık Type54 'den bile daha uzun menzilli. Bunu becermek için helikopterin bazı canalıcı özelliklerinden feragat etmek gerekebilir.



Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: serkan1976 - 14 Aralık 2023, 17:18:21
Hürjet için mevcut F-404 motoruyla tam yükle kalkış ve iniş için kaç metrelik bir uçak gemisi pisti lazım?
Hürjet STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery) ; yani, kısa pistten kalkış ve kancalı iniş olarak, TCG Anadolu pistinden (~170-180m) kalkar ve tekerleri piste değdikten sonra 70-80 metrede de durur.
Tam yüklü kalkış için ise, ya delta kanada, ya da daha güçlü bir motora ihtiyaç duyacaktır. F404 bu konuda yetersiz kalır.

Hal Tejas uçağı Vikramaditya gemisinden 120m'de özel "tutucu ve bırakıcı" yardımı ile ve ski lift kullanarak kalkmış f404 motoruyla. Ama bu uçak delta kanatlı.
Tam yük için Hal Tejas'a f414 takılmış seri üretimde. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Yasar - 14 Aralık 2023, 18:19:05
Alıntı YapTaşır hocam. UMTAS GM de taşır, AW159 gibi bir deniz helikopteri olsa yeterli bizim için. Ayrıca Gökbey'in navalize edilmesinin ön hazırlıklarının da yapıldığı söyleniyor.

Orka, yaklaşık 300+kg lık bir torpedo. Aşağıdaki gibi Blackhawk/Seahawk gibi bir helikopter ister.  Salanıyla birlikte 800-900kg yük demek bu. Kanatlar taşımaz zaten. Gövde kenarlarına takmak lazım. Tekli olarak gövde altına iniş takımlarının katlanması vs nedeniyle  takılması pek olası değil görünüyor. Zaten helikopterde esaslı bir değişiklik gerektirir bu.



4'lü Umtas füzesi 62kg'lık atıcısıyla birlikte : 4 x 37 = 148 + 62 = 210 kg.
4'lü L-Umtas GM (16/20km menzilli) füzesi kanisterli olarak :
4 x 66.3 = 265kg , atıcı/salanı ~100kg deseniz , ~365kg yapar.

Bu uçaklar askeri olarak deniz platformlarında kullanılacaksa, çok daha sağlam/ağır olmaları gerekir. faydalı yük olarak fazladan taşıyacağı aviyonikler ve menzil geliştirme için ek tanklar düşünüldüğünde geriye çok kısıtlı silah yükü kalır.

AW159 da "zorla",  250kg'lık 8-10km menzilli Stingray torpidosunu atabiliyor.
Hatta o torpidonun asıl atıcısı Merlin helikopteri.
Gökbey'e belki adapte edilebilir bizim Orka. Ama bizim torpedo büyük ve 25+ km menzilli. 300kg'lık Type54 'den bile daha uzun menzilli. Bunu becermek için helikopterin bazı canalıcı özelliklerinden feragat etmek gerekebilir.





Bizim TS -1400 CTS 800 den çok az farkla da olsa daha güçlü bir motor oldugu için belki %4 civarında bir fark bir şans yaratabilir. Sonuçta Lynx'den başlayarak Wildcat, AW-159 İngiltere, Almanya başta bir çok ordu dışında donanma helikopteri olarak da görev yaptı. Bir Sea Hawk veya AW 101 olmasa da belli bir süre GAP filler ve  devamlı olarak donanma ikinci helikopteri olabilir. Yine AW-212ler de çok güçlü değillerdi hatırladığım. Ama bizim için kötü tarafı gerçekten sıcak denizlerde yaşamanız. Yaz ile kış kapasitesi çok değişecektir. Kışın 500 km taşınabilen torpil yazın taşınamayabilir de. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz