Türkiye'den yerli uçak hamlesi

Başlatan SKYWOLF, 28 Mayıs 2010, 15:09:23

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

SLMM HERKESIN GECMIS BAYRAMINI KUTLARIM....                                                                                                                                                                [/color]  İtalyan Savunma Bakanlığı Müsteşarı Guido Crosetto'nun basınımızın tabiri ile "ağızdan kaçırdığı" şey dikkat çekici.

Finmeccanica'nın Ankara Ofisi'nin açılışında yaptığı konuşmada "Türk-İtalyan ortak yapımı bir uçak projesinin düşünüldüğü"nü belirten Crosetto'nun neyi ima ettiği meçhul.
Kendisinin Savunma Bakanlığı Müsteşarı olması bahse konu uçağın askeri bir uçak olduğunu akıllara getirse de Finmeccanica'nın alt firmaları aracılığıyla hem sivil hem de askeri havacılık alanlarında faaliyet gösterdiği bir gerçek. Üstelik Türkiye'nin "milli bir uçak" hedefini sürekli olarak dile getirdiği alan ise sivil havacılık alanı.

Geçtiğimiz yıl gerçekleşen 10. Ulaştırma Þurası'nda resmi ağızlarca dile getirilen yerli uçak siyasilerce de çeşitli seferler gündeme getiriliyor. Zira en son 30 Ekim 2010 tarihinde THY'nin uçak teslim töreninde Başbakan Tayyip Erdoğan da, "En kısa zamanda nasıl kendi helikopterimizi yapacaksak, uçağımızı da yapalım. Yüzde 100 'Made in Turkey' diyeceğimiz uçakları yapalım. Türkiye çok ciddi bir altyapıya sahip" diyerek müsteşarla aynı şekilde kafa karıştırmıştı: Yani Başbakan, sivil bir uçak teslim alma töreninde, savunma endüstrisindeki bir başarıya atıfta bulunarak uçak hedefinden bahsetmişti.

Finmeccanica'nın askeri profilini ele aldığımız zaman elbette önce akıllara iki tip uçak geliyor: Eğitim uçağı (Alenia Aermacchi) ve %21′lik payıyla Eurofighter.

Þirketler grubunun sivil profili ele alındığında ise başta %50′lik payı ile ATR Turboprop Bölgesel Nakliye/Ticari uçakları ve %25′lik ana şirket payı ve şirketin Avrupa satışlarından sorumlu firmanın %51′lik sahipliği ile Bölgesel Jet Sukhoi Superjet 100.

İşbirliği Potansiyeli



Finmeccanica ile eğitim uçağı sahasında bir ortak geliştirme projesi gerçekleştirileceği ihtimali üzerinde naçizane durmuyorum; zira Aermacchi pazardaki konumu ve ürünlerinin başarısı gözönünde bulundurulduğu zaman turbofan ve jet eğitim uçakları konusunda yeni bir ürün geliştirmek ve bunu da ortak bir projeye dönüştürmekten çok uzak. Aermacchi'nin ürün yelpazesinde bulunmayan, hafif olmayan turborop eğitim uçağı kategorisinde ise TAI münferit olarak Hürkuş programını yürütüyor durumda ve İtalyan-Türk Havacılık endüstrisi birlikte düşünüldüğünde bu açıdan da işbirliği geliştirecek konumda değil, ancak birbirlerini tamamlayacak konumda karşımıza çıkıyorlar. Yine naçizane fikrimce, TAI'nin Hürkuş'u A ve B modelleri olmak üzere hem askeri hem de ticari konumlandırma planları tandem kokpite sahip eğitim uçağı pazarında Finmeccanica ile bir işbirliğini uzak kılıyor. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün "Türkiye'nin Havacılık Eğitim Merkezi" olacağına dair söylemlerinin de uluslararası işbirliği içeren endüstriyel bir planla ilişkisi olduğunu düşünmüyorum.

Öte yandan bir iş birliği sahası ise bölgesel uçak sahası ki ilk günden beri siyasi söylemler de hep bu yönde. Ayrıca Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın konuya değindiği son konuşmasının THY'nin uçak teslim alma töreni olması da bu anlamda manidar.

Türkiye hakkında yapılan araştırma raporlarının işaret ettiği bölgesel liderlik ve gelişim potansiyeli ile komşularla gelişen ticari ilişkiler hesaba katıldığında karşımıza oldukça ilişkili bir tablo çıkıyor. Daha önce Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın da "bölgesel jet" ya da "bölgesel uçak" telaffuzlarına bakıldığında, bölgesel uçak pazarının işbirliği yapılmaya müsait bir alan olduğu akıllara geliyor. Zira bünyesindeki ATR ile Dünya'da pazar lideri konumuna geçmiş olan Finmeccanica, önce Sukhoi'nin sivil bölümünün %25′ini alarak daha sonra da %51′i kendisinde olmak kaydıyla Venedik merkezli bir müşterek yatırım oluşturarak Sukhoi Superjet 100′ü EASA sertifikasyonu ile Avrupa pazarına sunma çalışmalarına başlamıştı. Buradan Finmeccanica'nın ürün yelpazesine "bölgesel jet" katmak istediğini anlayabiliyoruz. Gelişen sivil havacılık kısa rotalarda sefer sayısı ihtiyacını ciddi rakamlarda arttırdığ ve devlerin uzun rotalara ağırlık vermeye başlamasıyla irili ufaklı firmaların ekonomik uçaklarla operasyon yapmak üzere ortaya çıktıklarını da görüyoruz.

Bu anlamda bakıldığında, söylem sahibi İtalyan Savunma Bakanlığı'ndaki bir üst düzey bürokrat olsa da, ATAK ile gelişen ilişkilerin sivil bir alanda da işbirliğine dönüştürülme olasılığı oldukça yüksek. Askeri sahada kullanımına göre bir çok uçakta uluslararası projelerde pay sahibi bir ülke konumunda olan Türkiye'nin kendi mevcut çalışmaları da listeden çıkarıldığında geriye jet ya da prop olmak üzere "bölgesel uçak" kalıyor. (Boru hatları izleme ya da kıyı izleme ihtiyaçlarına rağmen hiç telaffuz edilmemiş ya da ima edilmemiş olan bu görevlere münhasır uçakları listeye dahil etmiyoruz; zira diğer uçaklarla ikame edilebiliyor.)

Yeni uçak projesi her ne olursa olsun, "bu konuda yeni ortak İtalya mı acaba?" diye sormaktan kendimizi alamıyoruz.

Tevfik Uyar
SSNET Genel Yayın Yönetmeni

Mesajı Paylaş
Özgürlük için Pardus...

Uçak böyle yapılır
Güntay Þimşek yazdı: Türkiye yıllardır kendi uçağını yapmayı tartışıyor ancak henüz neticeye gidebilecek bir yol bulunmuş değil

Türkiye'de, büyük bir üretici ile birlikte kendi uçağımızı yapmak için tartışmalar sürerken Çin üç yılda dar gövdeli uçak segmentinde Airbus ve Boeing ile rekabet edecek yolcu uçağı C919'u üretmek için önemli adımlar attı.

Türkiye yıllardır kendi uçağını yapmayı tartışıyor. Son olarak AK Parti hükümetiyle konu daha fazla gündeme geldi. Hatta bir de tarih verildi; 2023. Ancak henüz neticeye gidebilecek somut, sağlıklı, makul bir yol ve yöntem bulunmuş değil. Bizimkilere de örnek olması kabilinden Çin'in kısa sürede kendi yolcu uçağını hayata geçirme serüvenini masaya yatırmak istedim. Meraklıları savunma sanayinde ve milli savaş uçağı üretiminde Güney Kore'deki gelişmelere göz atabilirler.

Türkiye halen daha uçak yapma tartışmasından kurtulamamışken Çin, kendi uçağını üretmek için önemli adımlar attı. 2020'de dünyanın beşinci büyük uçak üreticisi olmaya çok yaklaşan Çin, dar gövdeli yolcu uçağı C919 modeli için ilk siparişleri aldı, bu uçağın "mock-up"ını da dünya basını ve havacılık sektöründen uzmanlarla paylaştı.

2007'de yolcu uçağı üreteceğini açıklayan Çin, iki yıl önce Çin Havacılık Fuarı'nda C919'un tanıtımını yaptı, kamuoyuyla üreteceği uçağın ana hatlarını paylaştı. Devlet şirketi olan Çin Ticari Uçak Þirketi (Comac), aradan geçen iki yılda C919'un tedarikçilerini belirledi, C919'un tip sertifikası için Çin Sivil Havacılığı'na başvuru yaptı ve tasarımında önemli bir yol aldı. Comac'ın açıkladığı teknik özelliklere göre C919, tümü ekonomi sınıfında 168 koltuk kapasitesine sahip olacak. Uçakta ekonomi ve business oturma düzeninde 156 koltuk yer alabilecek.

Comac, C919'un 6 farklı modelini üretmeyi planlıyor. Comac'ın üreteceği modeller ticari yolcu uçağı, VIP iş jeti ve askeri alanlarda kullanılacak. Ayrıca C919'un bir modeli de kargo uçağı olacak.

İlk uçuşu 2014'te

Comac C919'un biri 4.075 km standart menzile diğeri 5.555 km daha uzun menzile sahip iki modeli olacak. İlk uçuşunu 2014'te yapması planlanıyor. Servise giriş tarihi olarak ise 2016 veriliyor. Comac 2014'teki ilk uçuşa yetişecek şekilde uçağın tasarımını 2012'de bitirmeyi hedefliyor.

Çin Devlet Konseyi, Þubat 2007'de büyük ticari uçak geliştirme kararı aldığında uçağın hizmete girme yılı olarak 2020 belirlenmişti. C919'un üretim programı 4 seneye denk gelecek şekilde hızlandırıldı. Çünkü Çin, Boeing'in 737 ve Airbus'ın A320 tiplerinin yerini alacak yeni modeller üretmesinden önce C919'u pazara sunmak istiyor.

Gelecek 20 yılda tüm dünyada 21 bin dar gövdeli uçağa ihtiyaç olacağına dair tahminler sebebiyle Çin, 1.7 trilyon dolar büyüklüğündeki bu pazardan pay almak için çalışmalarını sıkı tutuyor. Çin, Comac şirketiyle, yolcu uçağı üretiminde Avrupalı Airbus ve Amerikalı Boeing'in yanı sıra Rusya, Brezilya, Kanada ve Japonya'daki üreticilerle de rekabet etmeyi hedefliyor. 2020'lerin sonunda ABD'den sonra dünyanın en büyük yolcu uçağı piyasası haline gelecek Çin, C919 ile yabancı yolcu uçaklarına olan bağımlılığını azaltmak istiyor.

Tedarikçileri de belli oldu

Comac'ın üreteceği C919'un motorlarının CFM International Leap X olmasına karar verdi. GE Havacılık Sistemleri ve Çinli ortağı AVIC Sistemleri, geniş alan gösterme sistemleri, bakım ve uçuş kayıt sistemleri de dahil elektronik sistemleri sağlayacak. Rockwell Collins ve Çinli ortağı Çin Elektronik Teknoloji Þirketi, iletişim, navigasyon ve gözetleme ekipmanlarını sağlayacak. Comac'ın yan kuruluşu Þanghay Uçak, C919'un yakıt ve hidrolik sistemlerinden sorumlu olurken tekerlek ve frenleri için Honeywell ile anlaşma yapıldı.

İlk siparişini Çinli havayollarından aldı

Çin Ticari Uçak Þirketi (Comac) C919 için ilk siparişini aldı. Çinli havayolları Air China, China Southern Havayolu, China Eastern Havayolu, Hainan Havayolu, Çinli kiralama şirketi CBD Leasing Company ve General Electric'in uçak finansman ve kiralama şirketi GECAS toplam 100 uçaklık sipariş verdi. Air China, China Southern ve China Eastern 20'şer adetlik C919 siparişi verirken GECAS, 10 uçaklık sipariş verdi. Siparişlerin 50'si kesin 50'si opsiyonlu. Comac 20 yılda 2 bin adet C919 satmayı hedefliyor ancak motor üreticisi CFM C919 için bin adetlik talep olacağını öngörüyor. Uçak kendini ispat edinceye kadar havayollarının C919'u satın almaktan kaçınacağı yorumları yapılmıştı. Ancak, Comac'ın C919 için aldığı siparişler pazarda kabul gördüğünün bir işareti olarak değerlendiriliyor. Dünyanın önemli kiralama şirketlerinden biri olan GECAS'ın C919 siparişi vermesinin, Amerikan Federal Havacılık Dairesi'nin (FAA) uçağa sertifika vermesi açısından önemli bir destek olacağı belirtiliyor. Çin'in C919 için FAA'den sertifika alması gelişmiş ülkelere satışını kolaylaştıracak.

ARJ21 test uçuşlarına başladı

C919 dışında Comac, 90 koltuk kapasiteli bölgesel uçak ARJ21-700'ü de üretiyor. Montajı başlayan ARJ21'in burun bölümü Chengdu Havacılık, gövde bölümü Xian Havacılık ve dikey sabitleyicisi Shenyang Havacılık tarafından Comac'ın yan kuruluşu Shanghai Aircraft Manufacturing'e teslim edildi. Uçuş testleri de başlayan ARJ21'in dört test uçağından biri ilk defa Zhuhai'deki Çin Havacılık Fuarı'nda bir uçuş gerçekleştirdi. ARJ21 için 237 adet sipariş alan Comac ilk teslimatı bölgesel jet operatörü Chengdu Havayollları'na gerçekleştirecek. ARJ21 programındaki gecikmeler nedeniyle ilk teslimatın 2011'in üçüncü çeyreğinde olması bekleniyor.

Askeri Cephe

Davul Türk, tokmak İtalyan

Türkiye'de havacılık endüstrisini geçmişi çok eski yıllara dayanıyor. Hatta havacılığı en yakın takip edenlerden birisi olduğumuzu bile rahatlıkla söylemek mümkün, ama 1930'lu yılların sonuna doğru dış kaynakların etkisinde gelişen negatif yaklaşımlar halen daha düzelmiş değil. Son 30 yılda ise tamamen taşeronluğa soyunduğumuz için önemli bir mesafe kat edemedik. Bu konuda en hassas olması gereken Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) ise maalesef en zayıf halkayı oluşturuyor. Güzel bir örnek olan Tahsin Þahinkaya hadisesi, yıllar sonra yıkama yağlama röportajlarla geçiştirilecek bir olay değildir.

Türkiye ile birlikte yola çıkan bazı ülkeler kendi milli tasarımlarını yaparak havacılıkta ciddi mesafe kat ederken Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAÞ) gibi kulağa hoş gelen isimli şirketlerimizin yönetim şekli, sürekli emekli asker kontrolüne bırakılması, bir türlü sivil endüstriyle buluşmaması çıkmaza girmemizin önemli nedenidir. TAI, TEİ, Havelsan, Aselsan, Roketsan artık aklınıza ne geliyorsa bu tarz şirketlerin tek çatı altında toplanması, kesinlikle TSK ve emekli paşa sultasından kurtarılması ve sivil, profesyonel yönetimlere, bırakılması gerekir. Bu tablo beraberinde kontrolü, denetimi ve hesap sormayı da getirir.

Kısa süre önce ziyaret ettiğim İtalya'da durum böyle. Finmeccanica çatısı altında uzaydan savunma sanayine kadar 100'e yakın şirket var. Sivil/askeri uçak, uydu, haberleşme, helikopter, hızlı tren, enerji, ulaşım ve her türlü milli yazılımlar yapılıyor. Finmeccanica'da görev yapanlar işinin ehli profesyoneller. Yıllık ciroları ise 18 milyar Euro.

İtalyan Finmeccanica'nın çatısı altındaki AgustaWestland şirketinden 9 adet hafif taarruz helikopteri almak için kısa süre önce yeni bir anlaşma daha imzaladık. Göktürk Gözetleme Uydusu'nu da aynı grup yapıyor. 2008'de ise ATAK projesi adı altında 50 adet helikopter için 3 milyar dolarlık anlaşmaya imza koyduk. Güya TUSAÞ, Roketsan, Aselsan gibi şirketlerimiz de alt yüklenici olacakmış. İtalyanlar, iş bilmezlerin boynuna davulu astılar, istedikleri zaman çalacaklar. Bizleri "Milli helikopter yapıyorsunuz" diye uyutup, rakamları yukarı çekecekler, bizimkilerin de gıkı çıkmayacak. Sırada ise aynı taktikle yani millilik kisvesiyle Türkiye'ye gelmek isteyen Eurofighter var. Bir millilik olayı tutturduk, bu işin sırrını çözen yabancılar da yakaladıkları yerden Türkiye'yi kazıklamaya çalışıyor. 30 milyonluk helikopterleri 50-60 milyon seviyelerinde satıyorlar. Biz de avunuyoruz, şurası milli, burasını biz yaptık diye...

Anlayacağınız yine zaman kaybediyoruz, yine kazıklanıyoruz, yine bitpazarına nur yağdırıyoruz.

Sivil Cephe: Hayali uçaklarla uçuyoruz

Havacılık serüvenimizin tarihi ne kadar eskiyse, halihazırda havacılıkla ilgili hayal mahsulü haberlere, kâğıt üzerindeki projelere verdiğimiz önemde o derece dengesiz. Mesela, "NASA uzay için tek kişilik uçak tasarladı" gibi veya "NASA'dan dünyanın en hızlı yolcu uçağı" şeklinde henüz realize edilmemiş, hayata geçirilmemiş projeler ülkemizin en ciddi gazetelerinde manşete çıkabiliyor. Hâlbuki bu projelerin geliştirildiği ülkede yani Amerika'da bırakın gazeteleri, çoğu havacılık dergilerinde dahi bu tarz haberlere bu denli önem verilmez. Dikkate alınmaz. Çünkü adı üzerinde proje, tasarım. NASA, yılda 4-5 civarında uçaklarla ilgili tasarım projeleri açıklıyor. Bazıları bir önceki projelerin geliştirilmiş hali olduğu gibi bazı açıklananlar da çoktan rafa kaldırılmış olabiliyor. Aynı durum Boeing ve Airbus için de geçerli. Zaman zaman ben de bu sayfaya konsept uçakları alıyorum. Ama bunlar ciddiye alınıp birinci sayfaya konacak haberler değildir. En fazla gazetelerin arka sayfa güzellerinin yanına fotoğraflı haber olabilir. "Panda üçüncü yavrusunu doğurdu" veya "Nesli tükenmekte olan beyaz aslanlar..." tarzında haberlerle eşdeğer konumdadır. Ama onların bile bir gerçek tarafı olmasına rağmen, bunların yoktur. Sadece hayal kurdurur.

Mesela, "NASA önümüzdeki 3 yıl boyunca yılda 5 milyon dolarlık bütçe ile ses hızından 5 kat daha hızlı gidebilecek hipersonic uçak yapmayı planlıyor. Eğer bu uçak yolcu uçağı olsaydı Sydney'den New York'a 2,5 saate uçabilirdi". Aklınıza geleni bu aşamadan sonra sallayabilirsiniz. "İstanbul-New York 2 saat." Ben, Ekim 2010'daki Hürriyet'ten bir sallama örneği vereyim: "Boeing süpersonik uçak yapacak İstanbul-New York 3 saate inecek" bu haberi Amerika'da hiçbir gazetede bulamazsınız. Çünkü onlarda Hürriyet yazı işleri gibi bir acar kadro yok ki, doğmamış çocuğa don biçsinler. "Olmayacak duaya amin" diyerek manşete yerleştirsinler. O ruh hali daha sonra diğer gazetelere de nüksetti ve NASA haberi birinci sayfaya yerleşti. Eski kulağı kesik gazetecilik böyle. Aslı astarı olmasa dahi illa bir farkındalık yapılması gerektiğine inanıyorlar. Ama o zamanlar çoktan geçti. Ha bu arada Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu da herhangi bir riski olmadığı için Boeing süpersonik uçaklardan 20 adet sipariş verdi.

Evet, işte bu ruh haliyle, 2023 yılına yetiştirmek üzere uçak yapmayı planlıyoruz. Peki bu planı NASA yapsaydı, ne olurdu?

http://ekonomi.haberturk.com/airport/haber/573177-ucak-boyle-yapilir


Mesajı Paylaş

Alıntı YapTürk Havacılık ve Uzay Sanayii,  turboprop  yolcu ucagini piyasaya sürmeyi planlıyor.
Üreticinin CEO'su, şirketin açıklanmayan bir ortakla 70-90 koltuklu uçak üzerinde çalıştığını ifade etti.
https://www.airway1.com/turkish-aerospace-industries-plans-to-launch-passenger-turboprop/
Mesajı Paylaş
]

Alıntı Yap

Türkiye, Amerikan iş jeti imalatçısı SyberJet'i almak üzere masada. Þirket SJ30i modelini geliştiriyor: https://tolgaozbek.com/haberler/genel-havacilik/turkiye-is-jeti-imalatcisi-syberjeti-almak-uzere-masada/
@SyberJetSJ30
Mesajı Paylaş
]

Alıntı YapTroy T200 gökyüzüne çıkıyor.


Türkiye'nin Özel Sektör eliyle üretilen ilk eğitim ve genel maksat uçağı olan Uçaksan Troy T200 gökyüzüne çıkıyor.

CEO Emre Balcı, "Sertifika ve lisans işlemlerinin tamamlanmasının ardından yılsonunda uçmayı planlıyoruz" dedi.

Þirket 50 kg ağırlığında, 5 saat havada kalabilen bir kargo İHA da üretiyor.
Ayrıca 19 kişilik yolcu uçağı projeleri de bulunuyor.

https://mobile.twitter.com/hamlesiTR/status/1583908009646133248?cxt=HHwWgMDU_av8lfsrAAAA
Mesajı Paylaş
]

Bugünlerde savunma sanayii basınında paylaşılan haberler azaldığından yakın gelecekte kıyıda köşede kalmış bilgileri bulmak için eski haberlere baktım. TUSAÞ başkanı Temel Kotil, Ocak ayında gazetecileri toplayarak yapmış olduğu toplantıda kurumun gelecek vizyonlarından birisinin yolcu uçağı yapmak olduğunu iletmişti. Kendisi MMU için oluşturdukları ekiplerin uçağın belli bir olgunluğa eriştikten sonra boşa çıkacağını ve yolcu uçağı gibi projeler ile kurumun büyümesinin kalıcılaştırılacağını ifade etmişti. Bu niyetin halen daha bir gelecek vizyonu olduğunu ve ortada somut bir proje olmadığını varsayarsak söylendiği gibi başlasa en az 15-20 yıl sonra uçağın uçaçağını düşünmek yanlış olmaz. Bu bilgiyi okuduğumda aklıma birkaç soru geldi ve hem daha bilgili arkadaşların bu beyin fırtınasının gerçekliği hakkında bizi bilgilendirmesi hem de farklı düşüncelerin iletilmesi için sormak istiyorum.

1) Çoğumuzun da bildiği gibi AWACS, deniz karakol, tanker, nakliye ve daha birçok görevde kullanılan uçaklar yolcu uçaklarının devşirilmesi ile yapılıyor. Sizce bu vizyon kapsamında yapılması plananan uçağın modifikasyonları ile çeşitli görevdeki uçaklar üretilebilir mi?

2) Bu uçakların tek yolcu uçağından türetilmesini bakım tutum maliyetlerini minimize etmek için düşünmüştüm ancak bunun yapılması ne kadar maliyet efektif olur?

3) Yukarıda bahsettiğim görevdeki uçaklar için 2 adet TF6000 kullanan bir uçak yeterli olur mu? Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: keenan - 14 Mart 2023, 14:07:02
Bugünlerde savunma sanayii basınında paylaşılan haberler azaldığından yakın gelecekte kıyıda köşede kalmış bilgileri bulmak için eski haberlere baktım. TUSAÞ başkanı Temel Kotil, Ocak ayında gazetecileri toplayarak yapmış olduğu toplantıda kurumun gelecek vizyonlarından birisinin yolcu uçağı yapmak olduğunu iletmişti. Kendisi MMU için oluşturdukları ekiplerin uçağın belli bir olgunluğa eriştikten sonra boşa çıkacağını ve yolcu uçağı gibi projeler ile kurumun büyümesinin kalıcılaştırılacağını ifade etmişti. Bu niyetin halen daha bir gelecek vizyonu olduğunu ve ortada somut bir proje olmadığını varsayarsak söylendiği gibi başlasa en az 15-20 yıl sonra uçağın uçaçağını düşünmek yanlış olmaz. Bu bilgiyi okuduğumda aklıma birkaç soru geldi ve hem daha bilgili arkadaşların bu beyin fırtınasının gerçekliği hakkında bizi bilgilendirmesi hem de farklı düşüncelerin iletilmesi için sormak istiyorum.

1) Çoğumuzun da bildiği gibi AWACS, deniz karakol, tanker, nakliye ve daha birçok görevde kullanılan uçaklar yolcu uçaklarının devşirilmesi ile yapılıyor. Sizce bu vizyon kapsamında yapılması plananan uçağın modifikasyonları ile çeşitli görevdeki uçaklar üretilebilir mi?

2) Bu uçakların tek yolcu uçağından türetilmesini bakım tutum maliyetlerini minimize etmek için düşünmüştüm ancak bunun yapılması ne kadar maliyet efektif olur?

3) Yukarıda bahsettiğim görevdeki uçaklar için 2 adet TF6000 kullanan bir uçak yeterli olur mu?

e7t ve kc135 gibi birşey yapıcaksak 2 tf6000 yetmez. 20-24k lbf itkili motorlar lazım ki bu da MMU motoru oluyor. 5.Nesil savaş uçağı motorunu da bir sivil yolcu uçağına takmak ne kadar mantıklı orasını bilemem  :P Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Bürküt - 14 Mart 2023, 14:36:04
Alıntı yapılan: keenan - 14 Mart 2023, 14:07:02
Bugünlerde savunma sanayii basınında paylaşılan haberler azaldığından yakın gelecekte kıyıda köşede kalmış bilgileri bulmak için eski haberlere baktım. TUSAÞ başkanı Temel Kotil, Ocak ayında gazetecileri toplayarak yapmış olduğu toplantıda kurumun gelecek vizyonlarından birisinin yolcu uçağı yapmak olduğunu iletmişti. Kendisi MMU için oluşturdukları ekiplerin uçağın belli bir olgunluğa eriştikten sonra boşa çıkacağını ve yolcu uçağı gibi projeler ile kurumun büyümesinin kalıcılaştırılacağını ifade etmişti. Bu niyetin halen daha bir gelecek vizyonu olduğunu ve ortada somut bir proje olmadığını varsayarsak söylendiği gibi başlasa en az 15-20 yıl sonra uçağın uçaçağını düşünmek yanlış olmaz. Bu bilgiyi okuduğumda aklıma birkaç soru geldi ve hem daha bilgili arkadaşların bu beyin fırtınasının gerçekliği hakkında bizi bilgilendirmesi hem de farklı düşüncelerin iletilmesi için sormak istiyorum.

1) Çoğumuzun da bildiği gibi AWACS, deniz karakol, tanker, nakliye ve daha birçok görevde kullanılan uçaklar yolcu uçaklarının devşirilmesi ile yapılıyor. Sizce bu vizyon kapsamında yapılması plananan uçağın modifikasyonları ile çeşitli görevdeki uçaklar üretilebilir mi?

2) Bu uçakların tek yolcu uçağından türetilmesini bakım tutum maliyetlerini minimize etmek için düşünmüştüm ancak bunun yapılması ne kadar maliyet efektif olur?

3) Yukarıda bahsettiğim görevdeki uçaklar için 2 adet TF6000 kullanan bir uçak yeterli olur mu?

e7t ve kc135 gibi birşey yapıcaksak 2 tf6000 yetmez. 20-24k lbf itkili motorlar lazım ki bu da MMU motoru oluyor. 5.Nesil savaş uçağı motorunu da bir sivil yolcu uçağına takmak ne kadar mantıklı orasını bilemem  :P

Þimdi bahsettiğiniz uçakların itki değerlerine baktım.E7T zaten Boeing 737 Next Gen uçağının bir varyantı olarak üretilmiş. Bu uçağın da itki değerleri 20-22bin lbf olarak gözüküyor. Savaş uçaklarının yolcu uçağı motorlarından farkı afterburner olması ve motorun ilk katmanlarındaki türbinlerin çok daha büyük olması diye biliyorum. Hatta Rolls Royce'un elinde milli muharip uçak içinn yeterli itkide motor yok dediklerinde pearl serisi motorların çekirdeğini kullanarak üretecek demişlerdi. Bu durumda MMU için olur da yerli motor üretilirse yüksek bypass ratio değerine sahip bir motor türetilir diye tahmin yürütüyorum. Mesajı Paylaş

Alıntı YapTUSAÞ Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil:



"TUSAÞ yol haritasında yolcu uçağı bulunuyor.

MMU, Hürjet projeleri tamamlanınca bu projelerde çalışan mühendislerin işi kalmayacak. Bu mühendisler ile yolcu uçağı yapacağız.

60 kişilik, jet motorlu bir uçak olacak.
https://twitter.com/kimlikci_954
Mesajı Paylaş
]

Uçağı yaparız ama pazar bulunabilir mi bilmiyorum

Airbus ve Boeing genellikle yasatmiyor böyle girişimleri..

Bombardierin vardı, Airbusa satmak zorunda kaldılar..

Ruslarin var, pek bir yere gidemedi, bu saatten sonra gidemez..

Çinlilerin girişimi vardı ama ne oldu bilmiyorum..

Embraein var bir tek onların modelleri sınırlı şekilde tuttu diye biliyorum E 195 falan

Sırf THY ile masrafını cikartamayiz... Mesajı Paylaş
What is steel compared to the hand that wields it?


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz