Gönderen Konu: TEİ MOTOR PROJELERİ  (Okunma sayısı 182480 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Gökbörü

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1561
  • 142
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1160 : 09 Temmuz 2024, 20:21:42 »
Ukraynadan lisansini alıp bir an önce uretmeye başlamak lazım...üzerinde iyileştirme geliştirme yapma haklari ile birlikte...


Parasindan tutun askeri malzemesine kadar herşeye ihtiyaclari var anlasilir...


Kendi motorumuzu yapıp test edip takacak kadar 5 sene geçer en az...
What is steel compared to the hand that wields it?

Çevrimdışı AlicanAli__

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 193
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1161 : 10 Temmuz 2024, 04:02:37 »
Ukraynadan lisansini alıp bir an önce uretmeye başlamak lazım...üzerinde iyileştirme geliştirme yapma haklari ile birlikte...


Parasindan tutun askeri malzemesine kadar herşeye ihtiyaclari var anlasilir...


Kendi motorumuzu yapıp test edip takacak kadar 5 sene geçer en az...


Lisans altına üstüne girmeye hiç gerek yok, zaten TEİnin TF-6000i bol satması gerekecektir, bi de 1-2 yıl öne çekmek için bunu baltalamayalım, ki TF6000 zaten daha kaliteli olacaktır.

TF-6000 zaten ilk ateşlemesini yaptı, sürekli test edip üzerinde çalışılıyor, bi de insansız sisteme takılacağı için daha çabuk havada görürüz.

Bize lazım olan motor test uçağı, TF-6k - TF-10k TF-35k ve Baykarın yeni motor projelerini test için bi uçak güzel olur, hadi 6k ve 10k ihaya takılacak halledilir, ama 35k için kesin lazım.

Hazır lazımken şimdiden alınsın ki hepsinin düzenli testi yapılsın.

Belki de aynı uçakta AESA radarlarımızı da deneyebileceğimiz bi uçak alabiliriz, full test uçağı

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 468
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1162 : 10 Temmuz 2024, 09:43:53 »
"Kendi motorumuzu yapıp test edip takacak kadar 5 sene geçer en az..."

lisans altı  üretimde de firma aynı tarihleri işaret etmişti,  anlaşılan ister öyle ister böyle olsun,  teslim tarihleri birbirine yakın zaten.
---
test uçağı konusunda da,   insansız uçaktan daha iyi test uçağı mı olur?
gerekirse Anka 3  bilgisayarları  uyarlanarak  insansız bir  Kaan  yapılır ve  bana öyle geliyor ki zaten böyle olmalı.
temel uçuş testlerinin tamamı bu  insansız uçaklarla yapılmalı.
uçup döner ve  geri iner,  irtifa testleri filan derken  insansız uçak üzerinde ilk 300 saat test rahatlıkla yapılabilir.



Çevrimdışı Gökbörü

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1561
  • 142
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1163 : 10 Temmuz 2024, 11:47:29 »
Yeni motoru tasarlayip, deneyip, icabinda yeniden elden geçirip seri üretime sokmak ile bütün bu safhalari geçmiş motoru lisans altinda seri üretime sokmak nasıl aynı zamanı alır kafam almadi...
« Son Düzenleme: 10 Temmuz 2024, 11:48:24 Gönderen: Gökbörü »
What is steel compared to the hand that wields it?

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 468
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1164 : 10 Temmuz 2024, 11:59:58 »
http://www.youtube.com/watch?v=ms4yTd8c8rM

https://www.youtube.com/watch?v=ms4yTd8c8rM

hatırlarsanız forum kapanmadan önce  firma yetkilisinin   motorlarla ilgili  bir  röportajı yayınlanmıştı.

o kaynağı da okuyabilirsiniz.

anlaşılan TF6000  ile   muadil farklı yerli motorun üretime girebilecekleri tarihler birbirine çok yakın.


« Son Düzenleme: 10 Temmuz 2024, 12:01:49 Gönderen: korsan2 »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3872
  • 374
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1165 : 10 Temmuz 2024, 13:04:00 »
Yeni motoru tasarlayip, deneyip, icabinda yeniden elden geçirip seri üretime sokmak ile bütün bu safhalari geçmiş motoru lisans altinda seri üretime sokmak nasıl aynı zamanı alır kafam almadi...
+1
Çok doğru teşhis.
Lisans altı üretim demek; önce neredeyse tamamen montaj, daha sonra kademeli olarak, yerli eko sistem geliştikçe üretilen aletin yerlilik oranının artması demektir. Yerli Blackhawk helikopterinin T700 motorunun başlangıçta birçok parçası dışarıdan gelmekte ve montajı TEİ’de yapılırken, yerlilik oranı %40 altında iken, bugün yerlilik oranı %75’lerin üzerindedir.


Renault ilk üretilmeye başlandığında neredeyse tamamı dışarıdan gelen parçaların montajı yapılıyordu. Bugün motorunun camshaft ‘ı dahil, ki en zor parçadır, herşeyi Türkiye’de imal ediliyor.


Lisans altı üretimi besleyebilecek bir ekosisteminde Ukrayna’daki savaştan etkilenmeden Türkiye’deki lisans altı üretime parça tedariği yapabiliyor olması gerekir. Bunu yapabiliyorlarsa, Türkiye’de bir ön montaj hattı kurup üretime geçmek çok uzun sürmez. Hele Kale ya da bilhassa TEI tesisleri kullanılırsa. Ancak Ukrayna parçalarının üretim tekniklerinin Sovyet döneminden kaldığı düşünülecek olursa, bizim lokal eko sistemimizin bu parçaları üretmeye adapte olması da zaman alabilir. Ama esas olarak, sıfırdan tasarlanmış bir motorun test süreçlerinden geçerek seri üretime alınması kadar bir zaman ihtiyacı olmayacağı da ortadadır.
Bu Ukrayna lisanslı motor üretim işinin arkasında, Ukrayna’nın isteksizliği ve daha da önemlisi ikinci bir üretim hattını besleyebilecek parça üretim kapasitelerinin mevcut olmadığı düşünülmelidir.
« Son Düzenleme: 10 Temmuz 2024, 13:07:00 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı korsan2

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 468
  • 17
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1166 : 10 Temmuz 2024, 13:34:16 »
1960'lı yıllarda üretilmeye başlanmış bir motoru  aynen  alıp burada üretmekse mesele,   bunun  için 5 yıl  gerekeceğini  düşünmüyorum.
fakat KE  jetinin bir hayaletlik  konusu var,  doğal olarak 1960'lı  yıllardaki  motorların  böyle bir isteri  yoktu.
motorun lisansını alıp aynen üretmekten daha  öte bir şey  olması gerekiyor.

tahminen  mutasyona  uğraması gereken kısımlar vardır o motorda.

bu  mutasyonlar 5 yılda tamamlanacaktır.
---
diğer yandan TF6000  motoru  hem  ilk ateşlemesini yapalı aylar oldu;  hem de zaten baştan bu hayaletlik isterine uygun tasarlandı.
2021  model bir motor.
eğer yerli aksesuar konusu çözüldüyse,  TF6000  ile ilk uçuşun da,  ilk üretim tarihinin de  daha  önce  olacağını tahmin ediyorum.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2899
  • 279
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1167 : 10 Temmuz 2024, 13:50:11 »
Ukrayna'nın turbofan motorundan ziyade, Ukrayna'nın 3000 HP'lik helikopter motorunun lisans altı imalatı, ilk ve öncelikli hedefimiz olmalıdır, bence. Tüm geliştirme ve iyileştirme hakları ile beraber olması da şarttır. Biz o motoru tez zamanda adam ederiz.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3872
  • 374
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1168 : 10 Temmuz 2024, 14:08:53 »
1960'lı yıllarda üretilmeye başlanmış bir motoru  aynen  alıp burada üretmekse mesele,   bunun  için 5 yıl  gerekeceğini  düşünmüyorum.
fakat KE  jetinin bir hayaletlik  konusu var,  doğal olarak 1960'lı  yıllardaki  motorların  böyle bir isteri  yoktu.
motorun lisansını alıp aynen üretmekten daha  öte bir şey  olması gerekiyor.

tahminen  mutasyona  uğraması gereken kısımlar vardır o motorda.

bu  mutasyonlar 5 yılda tamamlanacaktır.
---
diğer yandan TF6000  motoru  hem  ilk ateşlemesini yapalı aylar oldu;  hem de zaten baştan bu hayaletlik isterine uygun tasarlandı.
2021  model bir motor.
eğer yerli aksesuar konusu çözüldüyse,  TF6000  ile ilk uçuşun da,  ilk üretim tarihinin de  daha  önce  olacağını tahmin ediyorum.
Söyledikleriniz doğru da, o “mutasyonları” yapabilecek elemanları kaldımı ellerinde?
Sonra motoru Stealth yapıya uygun hale getirmek için Stealth motor teknolojisi üzerinde çalışmış teknik elemanlara ihtiyaç vardır. Ukrayna bu konuya ne derecede vakıf?
Baykar, TEİ’den ve Tusaş’tan teknik yardım almadan Stealth uçak ve hele hele motor yapabilecek kapasitede değildi. (KE tasarım ve üretim konusunu irdelerseniz, Tusaş ile ne kadar cross-fertilisation bilgi akışı yapıldığını görürsünüz. Baykar, çok akıllı bir şekilde, TAI bilgi dağarcığını ve özel sektör kıvraklığını kullanarak çok başarılı bir politika uyguluyor. TAI-Tusaş’ta yaşanan hantallığı ortadan kaldırıyor. Bu şekilde TAİ’ye de iyi örnek oluyor; bir oranda çeki düzen veriyor )
KE ve Anka3’ün “tabii” motorları TF6K ve TF10K dir. Ukrayna motorları ancak bu uçakları 4-4.5 nesil uçak olarak uçurabilir. 
KE için kancalı olarak (STOBAR) deniz platformlarına iniş kalkış yapacak deniyor. Bu iş için de denize uyumlu stealth motor lazım. Motorun çoğu parçasının tuz ve deniz suyu korozyonundan etkilenmeyecek şekilde üretilmesi gerekecektir. Ukrayna bu konuda ne kadar tecrübeli acaba?


Bu lisans altı Ukrayna motor üretimi yıllar önce, savaştan çok önce konu olmuştu. O günden bugüne kadar hala müzakere mertebesinde kalınmışsa, zaten TF6K’den daha önce üretim yapamazlar bu aşamada.

Çevrimdışı Gökbörü

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1561
  • 142
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #1169 : 10 Temmuz 2024, 14:11:04 »
Işin teknik inceliklerini bilmiyorum ama Ukrayna'ya bu kadar destek verilmisken ( özellikle savaşın baslarinda SIHAlarimiz olmasa Kiev belki düṣerdi) bunu kaldıraç olarak kullanıp gerekli olan motorlarin ( helikopter, IHA,SIHA, Tank, vs) lisansı, Türkiye'de üretimi vs alınamaması benim gözümde kaçırılmış fırsattır...

Eski motorlarsa eski motorlar...geliştirme haklarıyla birlikte lisansı alınır iyileştirildi...üretim bandı burada olurdu vs.. ortak şirket kurulur yari yarıya gelirleri paylaşılırdi..

Yerli motor projeleride devam ederdi bir yandan garanti olarak

Bir yolu bulunmalıydi, zaman kazanirdik motor işinde...ihtiyacımız olan en önemli şey olan zaman ama dünyanın gidişine bakılırsa zaman kalmadı..
« Son Düzenleme: 10 Temmuz 2024, 14:18:30 Gönderen: Gökbörü »
What is steel compared to the hand that wields it?