TEİ MOTOR PROJELERİ

Başlatan AVCI, 02 Haziran 2010, 15:47:20

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Süper seyir sadece motor meseleside olmayabilir. Bu hızlardaki sürtünmeden oluşan ısı genleşme uzama sensörlerin bu agrasif şartlara uyumu filanda bir meseledir.bence f22 süper seyirde en az bir karış uzuyordur hissiyatımca Mesajı Paylaş
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.

#781
Alıntı yapılan: re - 21 Ağustos 2023, 11:18:29
Süper seyir sadece motor meseleside olmayabilir. Bu hızlardaki sürtünmeden oluşan ısı genleşme uzama sensörlerin bu agrasif şartlara uyumu filanda bir meseledir.bence f22 süper seyirde en az bir karış uzuyordur hissiyatımca
30000ft ve 40000ft deki hava ısısı -40 ve -60 santigrat derece arasındadır. Bu ısılarda dahi yüksek ses altı hızlardaki (yolcu uçaklarında mesela) uçak dış gövde ısısı hava ısısıyla aynı seviyededir.
Süpersonik hızlarda, sürtünmedeki artışla, ısı yükselmeye başlar. 1.5 Mach civarında dış gövde ısısı 30 santigrat dereceye, 2 Mach hızda 100+ santigrat dereceye kadar çıkar. Concorde'un burun ısısı ilk planlanan seyir hızı olan 2.2 Mach ta 130 santigrata kadar çıkmıştır. O bakımdan gövde de zaman içerisinde oluşabilecek deformasyonlara karşı, Concorde'un maximum hızı 2Mach'la sınırlanmıştı.

1 karış uzama biraz abartılı görünse de; nasıl demir yollarında raylar yazın uzamaya maruz kalıyorlarsa, gövdesi metal olan bu uçan makinalarda belli ölçüde uzarlar. Concorde gövdesi toplam 25 cm kadar uzamaya maruz kalmıştır. Bunun için özel ısı dağıtıcı ve düşürücü boyalarla yüzey ısısı aşağı seviyelerde tutularak bu uzama kontrol altına alınmıştır. Concorde 62 metre boyundaydı. Bu yaklaşık %0.4 bir uzama demektir. 19 m boyundaki F22'de aynı hesapla, 2 Mach supercruise da 8 cm uzayacak demektir. 1.8 Mach da bu değer çok daha düşük olacaktır.

https://simpleflying.com/how-hot-does-supersonic-aircraft-skin-get/


EDİT

Ayrıca şunu da unutmamak lazım:
1. Bu uçakların üzerindeki özel kaplamalarla ısıl problemler minimum seviyelere indirilir.
2. Ne kadar daha az yakıt harcanır dense de, 1.5 Mach supercruise yapan bir uçak yakıtını çok çabuk bitirir. Onun için bu uçaklar zorda kalmadıkça yüksek mach hızlarda uçmazlar. (F22 supercruise ile 28 dakikada deposunu boşaltıyor - buna iniş kalkış dahil) Mesajı Paylaş

F22 nin operasyonel menzilinin 700 km olduğunu duymuştum ve bu rakam sizin bahsettiğiniz süper seyir yeteneği ile çakışıyor... Mesajı Paylaş

#783
Alıntı yapılan: Denizci16 - 21 Ağustos 2023, 15:18:51
F22 nin operasyonel menzilinin 700 km olduğunu duymuştum ve bu rakam sizin bahsettiğiniz süper seyir yeteneği ile çakışıyor...
Bence biraz yanlış duymuşsunuz Sn Denizci16. F22 nin savaş yarıçapı 470mil olarak veriliyor. Yani yaklaşık 750+km. Ama 4000kg lık ek yakıt tanklarıyla operasyonel seyir menzili 1850mil yani 3000km kadar verilmiş. 8200kg lık kendi yakıt tankıyla 2000km kadar gidiyor.
1.8 Mach hızla (2222km/saat) 28 dakikada 1000km yol alır bu uçak. Yani yakıt kullanımı 2 kat artıyor supercruise halinde. 1000km menzil demek 300km operasyonel yarıçap demektir.

Tabii ek yakıt tankıyla supercruise nasıl yapar? O da ayrı bir soru! Bu tankların sürtünmeyi arttıracağı ve aerodinamik tasarımı ters etkileyeceği de düşünülmeli.

https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104506/f-22-raptor/ Mesajı Paylaş

 Sn yaşar.
Operasyonel menzilden kastım combat radius idi..
Yoksa düz uçuş değildi...kusura bakmayın ben yanlış aktarmışım.

Sizde 750 km ile benim dediğim rakam dolaylarında rakam sarfetmişsiniz...

Yanlış hatırlamıyorsam Ek yakıt tankları için ABD de iki tip var diye hatırlıyorum biri 3000 lb ~yani 1400-1500 kg .Diğeri 4400 lb yani 2000 kg lık bunu F15 ve f22 kullanıyor olabilir... Mesajı Paylaş

#785



Makine mühendisi arkadaşlara bir sorum daha var:

Yukarıdaki videoda Akşit Hocanın "motor teknolojisinde geldiğimiz seviyeye" ilişkin detaylı açıklamaları ve forumda buna istinaden esen olumlu havadan hareketle (ki ben motor konusunda forumu hiç bu kadar olumlu ve umutlu görmemiştim); artık TF-35000 Kaan motoru için yabancı bir partnere (örneğin RR) ihtiyacımız var mı? Mesajı Paylaş

#786
Alıntı yapılan: buraktunahan - 24 Ağustos 2023, 14:12:29



Makine mühendisi arkadaşlara bir sorum daha var:

Yukarıdaki videoda Akşit Hocanın "motor teknolojisinde geldiğimiz seviyeye" ilişkin detaylı açıklamaları ve forumda buna istinaden esen olumlu havadan hareketle (ki ben motor konusunda forumu hiç bu kadar olumlu ve umutlu görmemiştim); artık TF-35000 Kaan motoru için yabancı bir partnere (örneğin RR) ihtiyacımız var mı?

Ortak olarak seçilecek şirketin;

- şu anda seri üretimde olan ve bizim isterlerimizi bire bir karşılayan bir motoru mevcut ise,
- o şirket bu motorun kullanılmasına yüklü bir ödeme karşılığında izin veriyorsa,
- seçilen motor en azından bizim teknolojimizle üretilebiliyorsa veya o firma üretim için gerekli teknolojilerin transferini yapıyorsa,

evet, o firmaya ve motoruna şiddetle ihtiyacımız var. Diğer türlü ihtiyacımız yok.

Çünkü, test edilmiş ve halihazırda seri üretimdeki bir motoru üretmek, bizi Ar-Ge zaman kaybından kurtaracaktır. Örneğin, o farazi ortak P&W firması olsa ve o firmanın F119 motorunu üretmemize para karşılığında izin verseler, "dondurmam kaymak!" derdim yani, niye demeyim...

Mesajı Paylaş

#787
Alıntı yapılan: buraktunahan - 24 Ağustos 2023, 14:12:29



+1 ateşledim bu videoyu izlememiştim. Çok ilginç , daha önce katmanlı imalatta üretilen parçaların mukavemetinin düşük olduğu ve hareketsiz parçalarda kullanıldığını konuşmuştuk. Sayın Yasar güzel bir malzeme 101 dersi vermişti. Videonun 22.07 dakikasında dünyada ilk defa sıcak,hareketli kısımda katmanlı imalatla üretilen parçanın kullanıldığını söylemiş Mahmut Hoca. Büyük dev presslerde üretilen parçaların mukavemetinin %95'ine sahip olduğunu da söylemiş katmanlı imalatla ürettikleri parçanın.

Ve şuanda dövülmüş malzemeden daha yüksek mukavemette ürettiklerini söylüyor. Mesajı Paylaş

#788
Alıntı yapılan: buraktunahan - 24 Ağustos 2023, 14:12:29



Makine mühendisi arkadaşlara bir sorum daha var:

Yukarıdaki videoda Akşit Hocanın "motor teknolojisinde geldiğimiz seviyeye" ilişkin detaylı açıklamaları ve forumda buna istinaden esen olumlu havadan hareketle (ki ben motor konusunda forumu hiç bu kadar olumlu ve umutlu görmemiştim); artık TF-35000 Kaan motoru için yabancı bir partnere (örneğin RR) ihtiyacımız var mı?
Ben RR yerinde olsam; TF35000 motorunun detaylarını inceler ve bu motoru, TEİ/KALE/RR ortaklığında beraber üretmeye aday olurdum.
Türkiye, ne yapıp yapıp bu motoru üretecek sonunda. Ama bu zaman alacak. TF35K, 2025-26'da ateşlense bile 2028'de uçması iyimser. Olmaz değil ama iyimser. Motorun geliştirilip seri üretime girmesi ve olgunlaşması 2030'lu yılların ortasını bulabilir. Oysa RR gibi bir ortakla 2028-30 arası filo seviyesinde TF35K'lı KAAN uçuruyor olabiliriz. RR için de bu güzel bir Tempest motor ön denemesi olur. Mesajı Paylaş

Teşekkür ederim arkadaşlar. Ben cevabımı aldım ve gerçekten mutlu oldum.

İhaleden uzun süredir ses çıkmadığına göre, demek ki TUSAÞ motor konusunda ortağı olduğu TEİ ve sahibi olduğu TR Motor ile kendi göbeğini kendi kesecek gibi duruyor. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz