"KE tasarım ve üretim konusunu irdelerseniz, Tusaş ile ne kadar cross-fertilisation bilgi akışı yapıldığını görürsünüz. "
o konu gayet tartışılabilecek bir konu.
acaba uçak yapılmadan önce yapılan mühendis alımlarında SSCB kökenli mühendislerin oranı nedir?
bunu bilmeden bilgi akışı konusunda yorum yapmak gerçekçi değil; ama benim kanımca bu uçak Asya ekolüne daha yakın tasarım çizgilerine sahip.
diğer konu da uçağın hayaletlik konusu, bence bu uçağı tasarlarken ilk kriter hayaletlik konusu olmamış.
öyle olsaydı kanardlı bir uçak çıkmazdı ortaya.
tabi mevcut uçaklardan daha hayalet olacak da, ne kadar derin darbe uçağı olabilir?
hayaletlik konusunda bir F35 olabilir mi?
bence hayır.
doğal olarak motoru da ufak bir F135 olmayabilir.
beklenti makul noktada tutulursa, motorun mutasyonu büyük oranda güç arttırımını kapsayıp küçük oranda da ısıl iz düşürümüyle tamamlanır.
bu vaziyette örneğin TEİ ile bir kordinasyon neden olmasın?
ha, bu kordinasyondan bir ufak F135 çıkması beklenmiyordur herhalde.
ezcümle, Ukrayna motorunun lisansını alıp sadece FADEC değiştirip üretmek değildir beş yıl takvimi.
tahminen büyük oranda güç arttırımı ve belki deniz şartlarına uyumu da kapsayacak bir mutasyon bekliyorum ben.
hayalet motor konusuna odaklanmış bir motor beklemiyorum açıkçası.
---
TF6000 motorunun bir teknoloji kazanım projesi olmaktan çıkıp bir seri üretim projesine dönüşüp dönüşmeyeceğine etkilerini de düşünmek gerek.
TF motoru zaten bir teknoloji kazanım projesi olarak başlamış idi; alternatif kalmayınca bir zorunluluk doğmuştu.
fakat ben hali hazırda TF motorunun teknoloji kazanım projesi olarak kalma olasılığını %50,1 olup olmadığını kendimce sorguluyorum.