TEİ MOTOR PROJELERİ

Başlatan AVCI, 02 Haziran 2010, 15:47:20

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

#1300
Alıntı yapılan: serkan1976 - 04 Aralık 2024, 09:58:55Bu supercruise süresi de önemli değil mi?

Ben Gripen uçağının da tasarım ozelliğiyle F-414 motoruyla hava-hava muharebe yükü taşırken Mach 1.1 / 1.2 mach hizda supercruise uçuş yapabildiğini duymuştum.
Ama ne kadar süreyle uçabiliyor , asıl mesele bu değil mi?
Sn Serkan1976,
Supercruise olarak yakıtı bitene kadar uçabilmesi lazım bu uçakların. Tabii supercruise uçuşta ne kadar yakıt tükettiği de önemli. 30000ft de ve 40000ft'de ki uçuşlarda farklı yakıt tüketimi olacaktır. Hava yoğunluğu fazla olunca daha çok sürtünme ve daha çok yakıt demek. Ama hava yoğunluğu az olduğunda da motor daha çok basınç elde etmek için daha zorlanacaktır. Ayrıca daha düşük yoğunlukta süpersonik hıza daha çabuk ulaşılır. Deniz seviyesinde ~340m/Sn olan ses hızı 30000ft'de 303m/sn, 40000ft'de 295m/sn dir.

Yüksek irtifada supercruise için ideal motor turbojettir. Türbofan zorlanacaktır. Concorde Olympus motoru turbojetti. Burada, XA100 gibi Adaptive Cycle motorlar çok ideal olacaktır.

Dikkat edilmesi gereken bir noktada, mach 1.1-1.2 arasında uçaklar zorlanırlar. Bunun sebebi mach 1'e yaklaşıldığında ve transonic hızda uçaklar bayağı sarsılır ve randımansız uçuş yaparlar. Bunu kanat geometrisiyle geciktirip, mach 1.1-1.2'ye kadar yayarak bu efekti azaltırlar. Onun için 1.2'nin üstü Mach değerlerde uçuş daha randımanlıdır. Gripen, sadece a2a füzeleri taşırken mach 1.2'nin hemen üzerinde supercruise yapabilir. Rafale 1.3-1.4 Mach ile, ef2000 ise 1.5 Mach üzerinde supercruise yapabilirler.

F35 için de 25-30 dakika süreyle supercruise yapabileceği, ancak bu süreyi aşarsa, motorun yüksek ısısının, ve sürtünmenin, boyasına zarar vereceği belirtilmiş.

Supercruise esas olarak devamlı uçuş kabiliyetidir. Concorde, devamlı ara yakıcısız 2+ Mach uçuş yapabilen bir uçaktı. Mesajı Paylaş

KAAN için beklenen supercruise hızı-süresi kaç olur F-110 ve TF-35000 motorları için?

Tabiki yaklaşık beklenen değerler... Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: serkan1976 - 04 Aralık 2024, 13:24:00KAAN için beklenen supercruise hızı-süresi kaç olur F-110 ve TF-35000 motorları için?

Tabiki yaklaşık beklenen değerler...
Bu sorular, kendi orijinal motoruyla performansı daha belli olmayan bir uçağın, bir başka motorla ne performans vereceği soruları. Altay tankına 1200HP motor taksak nasıl hızlanır? Nekadar menzili düşer? Gibi sorular. Tabii hangi yüzeyde bu performansı gösterir o da belli değil.

Supercruise hangi irtifada olacak? Uçağın yükü ne olacak? Vs vs
Bunları bilmeden sorunuza cevap imkansız. Ancak benzetme yapabiliriz.

ABD li pilotun f22 için verdiği değerleri önümüze koyarsak;

Alıntı Yap1.
"F-22 Combat radius ... 460 nmi (530 mi, 850 km) clean with 100 nmi (115 mi, 185 km) in supercruise ... 590 nmi (679 mi, 1,093 km) clean subsonic"

2.
"I assume you supercruise in full military power, or Max Continuous Thrust (no after burner)."

3.
"The Concorde engines produced 32,000 lb thrust each at ground level, but only 10,000 lb thrust each when cruising at Mach 2.05 at 50,000 feet or so."

4.
"The consumption of the F-22 at M1.7 without afterburner likely is similar to F-15C's at M1.2-M1.4."

Yani, 185km'sini Supercruise ile uçarsa bir f22, toplam operasyonel yarıçapı 850km oluyor. Oysa tamamen subsonik uçsa operasyonel yarıçapı 1093km oluyor. Burada supercruise için maximum kuru itki kullanıldığı varsayılıyor.

F22'nin 1.7 mach supercruise performansı bir f15C'nin 1.2-1.4 Mach supercruise performansına eşdeğerde.
 
Concorde'un her bir Turbojet motoru ise, deniz seviyesinde 32000lbf kuru itki üretirken, 50000ft'de 2.05 Mach hızda 10000lbf itki üretiyor. Bu da turbojet'in yüksek irtifadaki üstün performansının bir örneği.

Mesajı Paylaş

Teşekkürler... O halde hele bir F-110 ile KAAN'nın süpercruise performansını bir görelim ondan sonra belli olur ak mı kara mı? Mesajı Paylaş

Daha Kaan'ın son halini bilmiyorken, bu konuları konuşmak için çok erken. Mesajı Paylaş

Blok-1 ve Blok-2 prototiplerinde Blok-0'a göre ciddi değişiklikler olacakmış. Konunun buraya gelmesine daha çoook var. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Archangel99 - 04 Aralık 2024, 18:58:07Blok-1 ve Blok-2 prototiplerinde Blok-0'a göre ciddi değişiklikler olacakmış. Konunun buraya gelmesine daha çoook var.

Çoook yok @Archangel99 , çooooook var!  ;D

Bence, "Dr" Eray Güçlüer'i, daha fazla alıntılamaya gerek yok. Ciddi bir tartışmaya dayanak olabilecek birisi olduğunu düşünmüyorum. Mesajı Paylaş

#1307
Alıntı yapılan: serkan1976 - 04 Aralık 2024, 18:22:02Teşekkürler... O halde hele bir F-110 ile KAAN'nın süpercruise performansını bir görelim ondan sonra belli olur ak mı kara mı?

Supercruise meselesi araba gibi havada uçak artyakıcı ile gaza basarak sonra supercruise de yapabilir belli bir süreliğine. Asıl mesele seyir hızındayken yaklaşık 0.8mach diyelim art yakıcı olmadan ne kadar ses hızının üzerine çıkabilmesidir. Bunun artı yönleri yakıt tasarrufu, hedefine hızlı ulaşma, menzil artışına sebep oluyor ve termal izi da azalıyor. 5.nesil jet için olması gereken en önemli özelliktir.

Kaan için şu andaki motoru buna pek de uygun değil, ilk etap çalışması geçici süreç için olabilir ama gelecekte motoru kesin değişmesi lazım ve değişecektir. Milli motor gelene kadar B planı da olması şart, Rus veya Çin motoru olabilir. Devamlı dile getirdiğim konu bu, ABD motor konusunda kapris yaparsa diğer seçenekler de olmalı. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Merzifonlu - 04 Aralık 2024, 19:10:02
Alıntı yapılan: Archangel99 - 04 Aralık 2024, 18:58:07Blok-1 ve Blok-2 prototiplerinde Blok-0'a göre ciddi değişiklikler olacakmış. Konunun buraya gelmesine daha çoook var.

Çoook yok @Archangel99 , çooooook var!  ;D

Bence, "Dr" Eray Güçlüer'i, daha fazla alıntılamaya gerek yok. Ciddi bir tartışmaya dayanak olabilecek birisi olduğunu düşünmüyorum.

Eray güçlüer bence içeriden bilgi alıyor o açıdan bir sıkıntı duymuyorum ama sorun bunu aktarırken,biri bin yapma, düşünülmeyen,olmayan şeyleri oluyor gibi göstermesi... Tıpkı bozuk transmisyon gibi... Ona bilgileri aktaranı bulsak onu dinlesek sorun olmuyacak gibi işin içine propoganda katmak istemesi işi bu boyuta getiriyor Mesajı Paylaş

O kanal komple zaten hükümete yakın. Bilgi oradan geliyordur fakat adamın kapasitesi o kadar az ki ben bile işin daha çok politik kısmı ile ilgilenirken yıllar içinde çok öğrendim. Bir adamın işi bu olup da bu kadar saçma sapan konuşması çok garip. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz