HÜRJET Jet Eğitim Uçağı Projesi

Başlatan AVCI, 09 Haziran 2010, 14:35:48

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Hürjet öncesine göre adam olmus hosuma gitti

motor önmeli degil ruslardan da alina bilinir o irade bizde var Mesajı Paylaş

#381
Zaten ABD motoru seçimi başlı başına hataydı...
EJ-200 üzerinde yoğunlaşmalıydık...
Bu motor ayrıca uçak gemisi üzerinde Hürjet'e istediği gücü de F-404'e göre daha rahat verirdi...
Ayrıca bu güçlü EJ-200 motor ile Hürjet sadece trainer değil combat bir uçak olarak daha rahat kullanılabilirdi...Çünkü daha güçlü...

Avrupa verir miydi bu motoru? ABD 'nin uçak motoru vereceğini ummak Avrupa'nın motor vereceğini ummaktan daha büyük bir hayaldi... Þansımızı EJ-200'den yana kullanmalıydık kesinlikle...

"EJ-200 hiçbir zaman tek motor olarak bir uçakta kullanılmadı , modifiye etmek lazım" ne bileyim bana hiç inandırıcı gelmedi...

ABD-AVRUPA  motorları varken ne bileyim attan inip eşeğe binmek gibi... Hiçbir zaman kalite,ömür,güvenlik açısından bu doğu bloku motorlarına güvenemedim , bir fighter pilot kolay yetişmiyor , sonuna kadar Avrupa motorunu zorlamak gerekir bence...

Ben bu şekilde düşünüyorum.... Mesajı Paylaş

#382
Batı Avrupalılar, Türklere karşı daha fanatikler şu anda. EJ-200 motoru hiç gelmezdi.

Ben artık Hürjet projesinin gerekliliğini de sorgulamaya başladım. Buradaki amaç nedir? Silahsız eğitim uçağı mı, yoksa hem eğitim uçağı, hem de hafif saldırı uçağı mı? Eğer silahlı bir uçak olacaksa, batıdan motor falan gelmez.

Silahlı olmayacaksa da bence üretmeye değmez, çünkü önümüzde daha acil ihtiyaç olan Göksungur jet motorlu dronu var.

Ben olsam, milli turbofan motorları gelene kadar, Hürjet'i 10 yıllığına iptal ederim. Mali ve insan gücü kaynaklarını da Göksungur ve MMU'ya ayırırım.

İlk başlarda, MMU için geliştirilecek teknolojileri denemek ve aynı zamanda sesten hızlı uçakları tasarlama ve üretme tecrübesini kazanmak için Hürjet projesi gereklidir diye düşünüyordum. Güncel şartlarda öyle düşünmüyorum.

Hürjet'in tasarımı bitti, dolayısı ile sesten hızlı uçak tasarlama konusu iyi kötü öğrenildi. Üretme tecrübesini kazanmak için Hürjet'e gerek yoktur. Göksungur dronu üretilince bu tecrübe büyük oranda kazanılacak.

MMU için üretilecek yeni teknolojiler ise, F-16'larda (Özgür Projesi), F-4 uçaklarında ve Göksungur/Akıncı/MİUS gibi dronlarda rahatlıkla denenebilir. Deneme tahtası olarak da Hürjet'e gerek yoktur. Mesajı Paylaş

#383
Olabilir...Ama amacın sadece eğitim jeti üretmek olmadığını düşünüyorum Hürjet projesinde...Yoksa 30-40 tane eğitim jeti ihtiyacı için böyle bir projeye girilmemiştir...Gider her yerden alırsın eğitim jetini en basiti T-50 al-geç..

Zaten Hürjet dikkat ederseniz Tusaş'ın kendi içinde yürüttüğü bir proje... Biz jet uçağı yapabilir miyiz? düşüncesiyle yapılıyordu...

Sanki hani ABD'liler  saat 6'da işten gelip garajında Mustang'iyle yada motorsikletiyle uğraşması gibi bizim TUSAÞ mühendislerinin asıl görevlerinden arda kalan zamanda , ihalelerden elde edilen firma içi kar ile yapılması düşünülen bir uçak projesi gibiydi...

Ama ABD ambargosu , F-35 iptali , MMU'ya çok zaman olması ,F-16'ların eskimesiyle bir anda sanki hava kuvvetlerinin ana jetini üretiyoruz izlenimi oluştu kamuoyunda tabiki siyasilerin propagandasıyla...

Hele bir de TCG Anadolu'ya uçak lazım , Hürjet olabilir diyen ssm yetkilileri de ortaya çıkınca Hürjet işi büyüdükçe büyüdü...

Ama hep şunu bekledim...TEİ'nin bir bölümünde mühendislerimizin F-110 motorun yerli müadili bir motoru yapmaya çalışıyordur...
Tusaş mühendisleri nasıl kurum içi bütçe ve kaynaklarla  Hürjet'i yapma iradesini gösterdilerse TEİ mühendisleri de F-110 bir tık altı motor yapmaya çalışmalıydılar .... Bu muadil motor bile Hürjet için yeterde artardı...

Sonuçta siz savunma sanayi şirketisiniz Dini mecmua çıkarmıyorsunuz , hiç mi gizli jet uçak motoru projeniz olmaz...1980'lerde kurulmuşsunuz yahu....

Mesajı Paylaş

RR zamanında bize tfx için, Türkiye'de Kale ile ortak, EJ200'den geliştirilmiş 27000lbf itkili bir motor yapmayı teklif etmişti.
55 adet eğitim , belki iki katı CAS formatında ve de ihraç adetleriyle 200+ motor ihtiyacı olacak Hürjet için. RR/Kale bu motoru Türkiye'de üretir ve Avrupa hiç bir şey diyemez. Kendisi şu anda İngiltere'de, Bristol'da üretiyor zaten. Mesajı Paylaş

Savunma sanayinin tüm alanlarda bu kadar gelişirken motor konusunda ise bu kadar geri kalması inanılır gibi değil...

Ben bunu birazda bu firmaların ortaklık yapısına bağlıyorum.

ASELSAN,roketsan,havelsan,stm, Sage vb %100 yerli iştirakler ama TEİ sanırım %49 ABD firması GE ortaklığında.
Bu yabancı ortaklıklar bağımsız arge yapmayı engelliyor diye düşünüyorum. Mesajı Paylaş

Motorlar, özellikle de askeri vasıflardaki motorlar bu sektördeki en zor parçalar. Biz işe tersten başladık, aslında o yüzden zorlanıyoruz.

Normalde, makine imalatı sanayisini oturtan devletlerin en son giriştikleri iştir askeri vasıflardaki motor üretmek. Biz ise en sonda atılacak bu adımı mecburen ilk başta atıyoruz. Haliyle bu da masraflı bir iş ve ciddi zaman alıyor. Mesajı Paylaş

#387
HÜRJET'in kritik tasarım gözden geçirme toplantısı tamamlandı ve uçağın tasarımı donduruldu.

HÜRJET'in detay parçaları ve montaj takımları tezgahlardaki yerini aldı. Haziran 2021'de prototip montaj sürecinin başlaması planlanıyor.

HÜRJET, üzerinde çalışılması planlanan konfigürasyonlar:

Jet eğitim
Harbe hazırlığa geçiş eğitimi
Hafif taarruz (yakın hava desteği)
Eğitimlerde karşıt kuvvet görevi
Hava devriyesi (silahlı ve silahsız)
Akrobatik gösteri
Uçak gemisi uyumlu uçak


HÜRJET projesi geliştirme fazında üretilmesi planlanan uçaklar:

2 adet prototip, uçabilir uçak
1 adet statik test uçağı
1 adet yorulma test uçağı

Mesajı Paylaş

#388
"Birtakım Modifikasyonlarla HÜRJET'e Dikey İniş Özelliği Kazandırılabiliyor"

https://www.savunmasanayi.org/birtakim-modifikasyonlarla-hurjete-dikey-inis-ozelligi-kazandirilabiliyor/

Anadolu Çok Maksatlı Amfibi Hücum Gemisi'nde konuşlandırılabilecek hava platformlarına ilişkin çalışmalar sürerken, Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. İsmail Demir, katıldığı bir televizyon programında, HÜRJET'e dikey iniş kalkış özelliği kazandırılması için TUSAÞ'ın çalışmalara başladığı bilgisini vermişti.

TUSAÞ Eğitim Uçakları Program Müdürü Tuncay Çopur, C4Defence dergisinin son sayısında yayınlanan röportajda, bu konudaki kavramsal analizleri tamamladıklarını belirtti.

Çopur şöyle dedi:

"Uçakta yapılacak bir takım modifikasyonlarla dikey iniş özelliği kazandırılabiliyor. Analizlerimizi farklı hava koşullarında ve farklı gemi burun eğim derecelerinde gerçekleştirdik. HÜRJET' in Amfibi Hücum gemisine uyumlu olması için yapılan analiz sonuçlarında uçak için yakalama iniş takımı (Arresting gear), gemi içinde ise yakalama kancası (Arresting hook) entegrasyonunun yeterli olacağı öngörülmüştür. Dz.K.K.lığı (Deniz Kuvvetleri Komutanlığı) ile detaylı çalışmalar yürütülmesi için (Görev profilleri gibi) protokol hazırlık süreci devam ediyor."

Burada sözü geçen dikey inişin STOVL/VTOL olmaması gerekir. Bir çeşit aerodinamik fren sistemi ile inişten hemen önce uçağın hızını agresif şekilde kesip kanca sistemi ile de, uçağı gemiye indirmek olmalı. Mesajı Paylaş

Alıntı YapHÜRJET montaja hazırlanıyor.

Pfeil nach rechtsTUSAÞ (@TUSAS_TR) tarafından geliştirilen Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı'nın (HÜRJET) 2021 yılının Haziran ayında montaj sürecinin başlaması planlanıyor.
http://ssdergilik.com/tr/HaberDergilik/HuRJET-te-montaj-sureci-basliyor
Mesajı Paylaş
]


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz