HÜRJET Jet Eğitim Uçağı Projesi

Başlatan AVCI, 09 Haziran 2010, 14:35:48

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

#810
Alıntı yapılan: korsan2 - 02 Kasım 2022, 14:41:03

"B planı olarak acilen RR ile EJ200 motorunun tekli kullanılacak modelini Türkiye'de yeni bir versiyon olarak üretmek için girişimde bulunulması gerek. Bilhassa Typhoon alımı ve bunlara motor temini de düşünülüyorsa bu bizim çok işimize gelir. "

hocam,  sanıyorum biz bu RR konusunu ta başından yanlış anlamış olabiliriz.
RR  bize 2017'de EJ  motorunu mu teklif etti?
interneti  çok   kurcaladım,  bu konuda  kafamı karıştıracak bazı şeyler yazılmış açık kaynaklarda..
olasılık olarak,  2017'de  RR teklifiyle EJ  teklifi,  iki ayrı kulvarda,  birbirinden bağımsız iki teklif olma  ihtimali var.
biz sanki RR gelip bize EJ teklif etmiş gibi yorumluyoruz forumlarda yıllardır.
eğer RR,   EJ motordan bağımsız bir teklif sunmuştuysa,  ta o zamandan bir bildikleri vardı demek..
şu halde,  bizim RR ile motor arayışımıza dair senaryoları tümden değiştirmemiz gerekli.
bir kere,  EJ bir  ortaklık motoru,  RR ise bağımsız varlık gösteren  ayrı bir şirket.
biz RR ile  hangi çapta motor işine girersek girelim,  bunu  EJ200  olarak beklemek gerçekçi değil.
RR firmasının kendisine ait motor çözümleri içinde bir arayış beklemek gerekiyor.

bakın,  aşağıya bir kaynak koyuyorum,  bu kaynakta kullanılan cümle biraz kafa karıştırıcı.
ama bu cümleyi EJ  yetkilisi kullanıyor.


"EUROJET'in ortaklarından Rolls-Royce'nin, Kale Grubu ile ortaklığı hakkında sorular yönelttiğimiz Linden,

bu ortaklığın, Rolls-Royce'nin EUROJET programına katılımından bağımsız olduğunu ve

Rolls-Royce bünyesinde, EUROJET'e ilişkin faaliyetler ile Kale Grubu'na ilişkin faaliyetler arasında bir güvenlik-gizlilik duvarı örüldüğünü söyledi."

https://www.savunmahaber.com/idef-ozel-dosya-bolum-2-eurojetten-dunyanin-en-iyi-savasi-ucagina-dunyanin-en-iyi-motoru/
Sn Korsan2,
Bu konuyu sayfalarca burada tartıştık.
Kısaca size bir daha özetleyeyim;
Radar görünürlüğü düşük ilk uçak için Saab ile bir tasarım çalışması yapıldı. Daha sonra Saab'dan ayrılarak BAE Systems ile İngiliz Başbakanının da onayıyla bir ortak çalışma anlaşması yapıldı. Burada ik aşamada küçükçe bir uçak üzerinde konuşulmuştu. İngilizler bize RR ile, EJ200 üzerinden türetilmiş 23000lbf'lik bir motor (ej230) önerisinde bulundular. Bizimkiler ise TFX'i uçuracak uçağın en az 27000lbf itkili motora sahip olması gerektiğini, EJ230 diye adlandırılan bir motorun yetersiz kalacağını söyleyince, EJ20X diye, EJ200'den türetilmiş ve 27000+ lbf'lik bir motoru bize önerdiler. Daha sonra TFX büyütüldü. Neredeyse F22 ebadına ulaştı. Bu arada TRMotor ve Katar fiyaskosu oluştu. RR büyük uçak için yeni bir motor geliştirebileceğini ancak TRMotor ile çalışmasının olamayacağını açıklayıp motor işinden uzaklaştı.
RR'nin bize önerdiği motor EJ200'den farklı, Eurojetle alakası olmayan bir motor olacaktı. EJ200 motorunun tasarım sahibi zaten RR'dir. RR, ej200'ü RR-XG40 motorundan türetmiştir. Bu motor da ej200 motoruyla benzer itkiye sahip bir motordur. RR, çok rahatlıkla bu motor üzerinden daha güçlü bir motor üretir ve bunu, söz gelimi, TJ350 diye adlandırır ve TFX için bize satar. EJ200 motorunun da bir tarafını değiştirir (by-pass oranıyla oynar, ya da tüm kompresör ve fanlarda blisk fan teknolojisi uygular) adını TJ200 yapar, Kale ile ortak üretip bize satar. Kimse karışamaz.
Eurojet EJ200 motorunun en kritik parçalarını hala RR üretiyor. Hatta bu motorun İngiliz uçakları için olanlarının montajını Bristol'da RR, kendisi yapıyor. Bazı parçalar Almanya'dan geliyor. Tek kristal türbin kanatları RR'un Rotherham'daki dökümhanesinden çıkıyor.

RR, Eurojet'e garanti vermiş; 3'üncü şahıslara EJ200 motorunu yapmayacağına dair. Ama bu RR'un XG40 motoru üzerinden benzer bir motoru, hemde daha ileri teknolojiyle, Kale ile üretip satmasına engel değildir. En kötü durumda Tornado uçaklarının motorunu Hürjet'e takarız. (İlk Typhoon prototipi, gücü arttırılmış 2 adet Tornado Panavia RB199 motoruyla uçmuştu). Mesajı Paylaş

#811
Alıntı yapılan: serkan1976 - 02 Kasım 2022, 16:22:15

Hürjet=A4 Skyhawk

Uçak gemisinde de kullanılır...
Hani her tehdit için F-16 kaldırılmasın , ekonomik olmaz diyoruz ya işte Hürjet kaldırılacak...Asimetrik tehdit için. Rafale karşısına çıkarmak için değil...

Asimetrik tehditten kastınız terör vs. ise zaten sihalar ve Atak var. Fazlasıyla yetiyorlar bu alanda. Bunlara ilaveten KE ile Atak 2'de yolda. Yani Hürjete bu alanda ihtiyaç yok. Hatta TSK Hürjetin benzeri silahlı Hürkuşu bile envantere katmıyor terörle mücadele için.

Ben halen hafif saldırı uçağı olarak Hürjete ihtiyacımız olmadığını düşünüyorum.

Hatta Hürjet'ten ziyade, MMU gibi pahalı bir uçağa yük bindirmemek adına, F-16'larımız da artık yaşlandığı ve yeni F-16 alamadığımız için, EF-2000 veya Rafale ayarında, 4.5 + nesil daha ucuz ancak savaş kabiliyeti yüksek ara bir uçak almamız veya geliştirmemiz gerektiğini düşünüyorum. Mesajı Paylaş

İha/Siha, Atak başka, Hürjet başka. Bize kalite kadar sayı da lazım. Hürjet'i Rafale, Typhoon ile kıyaslamayın. Gerektiğinde 1 F-16'nın yerine 2 Hürjet kaldıracağız.
Diğer husus; Mısır, Yunanistan, Rusya, İsrail hepsi için uçak yapıyorsak zaten dünya savaşı çıkmış demektir. Konu bu değil. Muhtemelen bizim gerçek ilk Milli muharip uçağımız Hürjet olacak. Mesajı Paylaş

#813
Alıntı yapılan: sahin1 - 02 Kasım 2022, 17:29:27
İha/Siha, Atak başka, Hürjet başka. Bize kalite kadar sayı da lazım. Hürjet'i Rafale, Typhoon ile kıyaslamayın. Gerektiğinde 1 F-16'nın yerine 2 Hürjet kaldıracağız.
Diğer husus; Mısır, Yunanistan, Rusya, İsrail hepsi için uçak yapıyorsak zaten dünya savaşı çıkmış demektir. Konu bu değil. Muhtemelen bizim gerçek ilk Milli muharip uçağımız Hürjet olacak.

Yeterince açık yazmaya çalıştım ama yazdıklarımı dikkatli okumadığınızı ve anlamadığınızı düşünüyorum. Mesajı Paylaş

#814
@buraktunahan bir oranda haklı.
KE, F16, (belki EF2000), TFX gibi uçakların bulunduğu bir hava kuvvetleri için silahlı Hürjet ne kadar gerekli olabilir?
Hafif saldırı uçağı ya da yakın saldırı uçağı devri artık kapanmış sayılabilir. Pike yapıp tank ve zırhlı birlikleri vurma devri (A10 ve Jaguar gibi) artık kapandı. Stand-off mesafeden akıllı bombaları sallayıp kaçıyor artık modern uçaklar. Silahlı Hürjeti kendimiz için üretinceye kadar KE adedini arttıralım daha faydalı olur.
Ancak, Silahlı Hürjet'ten en az bir adet yapmamız lazım ki büyük uçakları almaya gücü yetmeyen ülkelere bu versiyonu satalım. Ona varım!
Uçak gemisinden Hürjet kaldırmak yerine KE kaldıralım. Hem daha ekonomik hemde daha etkin olur. Tabii yarın tek motorlu bir TFX yaparız; o başka. O zaman insanlı olarak böyle bir uçak, uçak gemisi için düşünülebilir.
Hürjet'in burnu küçük. Aesa radarı yetersiz olacak. 2700kg faydalı yük hacmi ile fakir adamın savaş uçağı bu uçak. Eğitim için ideal. Ama ötesi için ancak ihracata uyar. Mesajı Paylaş

#815
Maalesef ben İHA'lara sizin bel bağladığınız kadar güvenemiyorum...1.sınıf bir düşmana karşı savaşacaksanız İHA'ların uydu ve yer kontrol elektronikleri siber saldırıya , elektronik karıştırmaya her zaman açıktır...İran bile RQ-4 Global Hawk düşürebildi daha ne diyeyim... O zaman ne yapacaksınız? İnsanlı bir uçak lazım...

Hürjet , adalar arasından alçak uçuşlarla yada coğrafi engellerin arasında radara yakalanmadan düşmanı vurmak için mükemmel ebat ve hızda insanlı platform olacaktır... Saab Gripen gibi otoyollara bile inip saklanabilir...

Ayrıca Hürjet ; TCG Anadolu sonrası yapılacak hafif sınıf uçak gemilerinde kullanmak için mükemmel uygunlukta bir uçak olur ... Mesajı Paylaş

#816
Biz Hürjet konusunda hatayı en başta tek motorlu tasarlayarak yaptık eğer çift motorlu yapsaydık tf6000 ile rahat rahat uçurucaktık ve bugün bunları konuşmamıza gerek kalmıcaktı ayrıca yarın Hürjet için ayrı bir motor tasarlamamız gerekicek buda ek maliyet ve zaman kaybı kaldıki biz daha tfx için bile istenilen motoru yapamamışken sıra ne zaman hürjete gelicek Mesajı Paylaş

#817
Alıntı yapılan: emre34 - 02 Kasım 2022, 18:46:06
Biz Hürjet konusunda hatayı en başta tek motorlu tasarlayarak yaptık eğer çift motorlu yapsaydık tf6000 ile rahat rahat uçurucaktık ve bugün bunları konuşmamıza gerek kalmıcaktı ayrıca yarın Hürjet için ayrı bir motor tasarlamamız gerekicek buda ek maliyet ve zaman kaybı kaldıki biz daha tfx için bile istenilen motoru yapamamışken sıra ne zaman hürjete gelicek

TF6000 , Hürjet için değil Kızılelma klasmanındaki İHA'lar için tasarlandı... Ayrıca Hürjet seneye uçacak , TF6000'in daha prototipi bile yapılamıyor...Akşit : TF6000 için gerekli yağ pompası , dişliler vb parçalara ulaşamıyoruz , vermiyorlar dedi...Yani daha bu motor için bayağı vakit var...

Ben yıllar önce Hürjet için mutlaka ama mutlaka Batı harici bir motor seçin diye bas bas bağırdım...Çünkü Hürjet ebatındaki bir uçağa uygun itkide alternatif motor bulunması , MMU için alternatif motor bulunmasından çok daha kolaydı....

Bizim hatalarımız hep aynı , sürekli aynı hatayı yapıyoruz...Altay da, Hürjet de , MMU da da aynı hataları yapıp durduk...

Önce motor bulunur uçak-tank-gemi bu motorun etrafında şekillenir...
Bizimkiler önce 65 ton'luk tank tasarlıyor sonra da bu dev tanka Dünya'dan motor arıyorlar , arayınca da bu ağırlıkta tank için yapılmış tek motoru yapan Almanların kucağına gidiyoruz.... Mesajı Paylaş

Kestirmeden konuşacağım. Hürjet'in silahlı versiyonuna gerek olduğunu sanmıyorum. @Serkan1976'nın endişeleri yersiz, dron teknolojisi olgunlaştıkça daha da yersiz olacak. O dediği İran saldırısı büyük ölçekte ABD kibrinin bir sonucuydu.

Motor konusu ise bir süre daha gündemde olacak; maalesef... Ben İngilizlerin motor teknolojisine erişim konusunda istekli olmadıklarını düşünüyorum. Onların derdi, bence, bize platform satarak kestirmeden para kazanmak. Motor teknolojisi paylaşmak değil. Mesajı Paylaş

#819
Hürjet 2700 kg yük kapasitesi  var 12  tane MK82 eder bunun neresi hafif saldırı uçağı.

Þu atılan bombaları Hürjet taşıyabilir


Her biri böyle
Mesajı Paylaş
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz