HÜRJET Jet Eğitim Uçağı Projesi

Başlatan AVCI, 09 Haziran 2010, 14:35:48

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

TF-6000 / TF-35000 İbf arasında F414 ayarında 20000-22000 İbf arasında güç üreten bir motor üretmek harika olur...

Çünkü çoğu arkadaş KAAN için üretilen TF-35000 motorun tek motorlu bir uçakta kullanılabileceğini söylüyor ama ben 35000 ibf'lik bu gücün tek motorlu bir uçak çok fazla olduğunu düşünüyorum...Gereksiz maliyet-yakıt tüketimi-ağırlık Mesajı Paylaş

#1561
Alıntı yapılan: serkan1976 - 27 Nisan 2024, 11:42:04
TF-6000 / TF-35000 İbf arasında F414 ayarında 20000-22000 İbf arasında güç üreten bir motor üretmek harika olur...

Çünkü çoğu arkadaş KAAN için üretilen TF-35000 motorun tek motorlu bir uçakta kullanılabileceğini söylüyor ama ben 35000 ibf'lik bu gücün tek motorlu bir uçak çok fazla olduğunu düşünüyorum...Gereksiz maliyet-yakıt tüketimi-ağırlık
İlk  paragraftaki düşüncenize katılıyorum.

F414 ayarında 13-14000lbf kuru itkili bir TF22000 ideal olurdu.

Ancak ikinci paragraftaki düşünceniz içinse;
5inci nesil Stealth uçağa uygun motor olması için 24-26000lbf lik kuru itkisi olan bir motor olması gerekiyor KAAN'ı uçuracak motorun.
Aynı şekilde f35'i de hem dikine inip kaldırabilmesi için hem de o kadar yükü taşıyabilmesi için, f135 motorunun 28000lbf kuru  ve 43000lbf yaş itkili olması gerekiyordu.

Onun için tek motorlu bir 5inci nesil stealth uçak yapacaksak; ya tek TF35K ile uçacak, ya da çift TF22K  motorlu bir küçük KAAN uçağı yapacağız; eğer F35 gibi yük taşıtacaksak. Ama yok daha az yüklü bir uçak olsun diyorsak, dediğiniz doğru.

Tabii, hava kuvvetlerinin açgözlülüğü yüzünden işin boyutu çok büyüdü; ve büyüdükçe de ortaya daha zor ve pahalı teknik sorunlar çıkıyor.
Halbuki KAAN'ı, çift motorlu TF22K ile yapsalardı, Rafale ya da EF2000'in Stealth versiyonu olur ve navalize olarak üretilenleri de uçak gemisinden kalkar inerdi. Bu versiyon ve proje de çok daha ucuz olurdu. BAE Systems'in bize ilk önerdikleri de 2 x EJ200 motorlu (stealth yapıda) bir TFX idi. Hatta daha çok yük taşıması için motor gücünü %20 kadar arttıracaklarını söylemişlerdi. Mesajı Paylaş

Sayın Yaşar Saab Gripen uçağı F-414 motoruyla supercruise yapabiliyor... Bu motor ile diğer şartlar sağlanırsa bile 5.nesil uçak olmaz değil mi? Mesajı Paylaş

Supercruise sadece ses hızını art yakıcısız aşmak anlamına gelmez. Bunu belli bir performansta yapması gerekir. İrtifa yük süre yakıt verimi gibi beklentiler var. Birde şu var 1.1 mach da supercruise dür F22 gibi 1,8 mach da supercruise dür. Bilmediğimiz şeyler var supercruise hakkında. Bende bilmiyorum ama hissediyorum Gripen de bir dümen olduğunu. Mesajı Paylaş
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.

Alıntı yapılan: serkan1976 - 27 Nisan 2024, 11:42:04
TF-6000 / TF-35000 İbf arasında F414 ayarında 20000-22000 İbf arasında güç üreten bir motor üretmek harika olur...

Çünkü çoğu arkadaş KAAN için üretilen TF-35000 motorun tek motorlu bir uçakta kullanılabileceğini söylüyor ama ben 35000 ibf'lik bu gücün tek motorlu bir uçak çok fazla olduğunu düşünüyorum...Gereksiz maliyet-yakıt tüketimi-ağırlık

Küçücük F-35'in 43,000 pound güç üreten motoru var. BAE'nin F-16'larının motoru 32 bin pound güç üretiyor.

İleride tek motorlu bir 5. nesil uçak üreteceksek ki Temel Kotil düşünüyoruz dedi, TF35000 ile rahat rahat uçar. Ekstra bir motor üretmeye de gerek kalmaz. Mesajı Paylaş

Milli Muharip uçak fx5 derim ve susarım Mesajı Paylaş

Gerçi şöyle bir durumda var naval hürjet demek daha güçlü motor demek bu durumda f404 ge 102 yerine f414 tercih edilir ...

O zaman daha hızlı ve daha fazla yük tasıyan bir hürjet'ten bahsedebiliriz..

Tabiki ABD onay vermesi kaydıyla Mesajı Paylaş

#1567
Alıntı yapılan: serkan1976 - 27 Nisan 2024, 13:55:47
Sayın Yaşar Saab Gripen uçağı F-414 motoruyla supercruise yapabiliyor... Bu motor ile diğer şartlar sağlanırsa bile 5.nesil uçak olmaz değil mi?
SAAB, Gripen'in E/F modellerinde, Brezilyalı Akaer firması yardımıyla uçağın Airframe'ini bayağı bir iyileştirdi. Sonra uçağa F414 motorunu taktı.
Gripen E ve F modelleri çok daha kıvrak ve rahat Supercruise yapan uçaklar oldular.
Sorunuzun cevabı ise: hayır Gripen için olmazlar. Uçağın geometrisi ve genel tasarımı Stealth değil. Ayrıca, 5inci nesil olmaya da uygun değil.
F404 motorlarını F117 lerde kullandılar. Ama motorun hava alıkları ve iç hava akış kanal geometrileri, Stealth yapıya uygun olarak tekrar tasarlandı. Aynı şekilde bizim KAAN'da kullanılan F110 motorunun 4 adedi, F118 tanımlı olarak artyakıcısız bir şekilde Stealth B2 bombardıman uçaklarını uçuruyor. (Bu motorun büyük bir kısmı TEİ'de yapılıyor diye biliyorum)
F118 motorları da Stealth yapıya uygun bir tasarım sonucu ortaya çıkmış motorlar.

Supercruise ABD için, art yakıcı kullanmadan 1.5 Mach'ın üzerinde devamlı seyir anlamına geliyor. Oysa ABD dışında, artyakıcısız 1+ Mach devamlı seyir eden uçaklara Supercruise kabiliyetli deniyor.
ABD nin tarifine uyan uçaklar ; f22, EF2000 ve SU57.

Ama f414 motorunu Stealth bir yapıda tekrar tasarlayıp, artyakıcı kısmını da 5inci nesil uçağa uygun hale getirirseniz (art yakıcının etrafından geçen soğuk bypass hava akımını 5inci nesil uçak tasarımına uyarlarsanız) ve de iki adet olarak küçük bir TFX üzerine monte ederseniz, BAE Systems'in bize başlangıçta yaptırmak istediği 5 inci nesil bir uçağı elde etmiş olursunuz.

F35 küçük ama çok yüksek faydalı yük değeri var. (7-8000kg arası)
Motorunun kuru itkisi 28000lbf. Bu motor, üniversal bir motor olarak hem F35 A hem B hem de C modellerinde kullanılmak üzere imal ediliyor. Dikey iniş kalkış yapabilecek uçağa uygun bir motor olarak bu güce ihtiyacı var. Ayrıca gelecekte kullanılacak elektronik sistemlere güç verecek şekilde tasarlanmış bir motor.
Bizim 24-26000lbf arası ıtkisi olacak TF35K motorumuz, çok rahat bir şekilde F16'dan az daha büyük bir 5inci nesil uçağı uçurur. Mesajı Paylaş

Sn.yaşar İngilizler bize iki motor önermişti diye aklımda kaldı

Biri ej2x0 yani 105 kn mevcut ej200ün  15 kn fazlası

Yada

Ej230 yani 120 kn buda ej200 ün  30 kn fazlası yani f110 ayarında motor

Neden kabul edilmediğini hatırlamıyorum,birileri ej200 ün yapısal farklılığından dolayı bakıma yada parça değişime girmesi gerektiği için nazlı,sorunlu olduğundan bahsetmişti.

Birileri de İp hakları yüzünden olmadığını söylemişti.

Birileri de uçağın isterleri yüzünden büyüdüğünü ej200 ve varyantlarının bu isterleri karşılayamayacağı yüzünden istenmediğini... Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Denizci16 - 28 Nisan 2024, 09:20:56
Sn.yaşar İngilizler bize iki motor önermişti diye aklımda kaldı

Biri ej2x0 yani 105 kn mevcut ej200ün  15 kn fazlası

Yada

Ej230 yani 120 kn buda ej200 ün  30 kn fazlası yani f110 ayarında motor

Neden kabul edilmediğini hatırlamıyorum,birileri ej200 ün yapısal farklılığından dolayı bakıma yada parça değişime girmesi gerektiği için nazlı,sorunlu olduğundan bahsetmişti.

Birileri de İp hakları yüzünden olmadığını söylemişti.

Birileri de uçağın isterleri yüzünden büyüdüğünü ej200 ve varyantlarının bu isterleri karşılayamayacağı yüzünden istenmediğini...
Evet . Bir çok neden öne sürülmüştü.
Ama ana neden en son söylediğiniz idi. Þu anda da F110 motoru da, itki açısından,  isterleri karşılamaktan uzak. IP hakları da bilahare nedenler arasındaydı.
EJ200 motorunu İngilizler geliştirip 16500lbf kuru itkili hale getirmişlerdi. Bu motor yaş olarak 27000lbf üzeri bir itki veriyordu. Bu da hemen hemen f110 gücünde bir motordu.
Ayrıca EJ200'ün TVC'li versiyonunu da yapmışlardı. Bu motorda yaş itki olarak 23000lbf üzerindeydi. Hatta bunu HAL Tejas'a da önermişlerdi.
EJ200 motor, fan ve kompresör kademelerinde Blisk yapı kullanan ilk motorlardan birisiydi. Bu da arızalanan bıçakların değişmesi için tüm ünitenin sökülmesi demek oluyordu.
Alışılagelmişin dışında yeni bir sistem, her zaman dirençle karşılanır. Þimdi, bırakın kompresör bölümünü, yeni Batılı motorların çoğunda, LP türbin kanatları bile friction welding yöntemiyle blisk olarak imal ediliyor.

Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz