SavunmaSanayiST.com
HÜRJET ve KAAN’ın motorları ABD Kongresi’nde!
İzin çıkmazsa ne olur?
Mehmet Demiroğlu: “Motor önemli bir parçası. Şu anda Amerika'nın kongresinde veya kongreye gitmek üzere Dışişleri Bakanlığı’nda bekliyor hem HÜRJET’in hem de KAAN'ın motorları. Şu anda çok bir sıkıntı olacağını düşünmüyoruz. Bu bir süreç. Biraz uzayabiliyor bazen. Ama F-16'daki iyimser havanın devam edeceğini ümit ediyoruz. Olmazsa ne olur?
Biz de başımızın çaresine bakarız, ne yapalım yani burada duracak değiliz. Bir şekilde bir çözüm bulacağız. Ya yeni bir motor bulacağız ya da biz kendimiz motor yapacağız. Zaten yapıyoruz KAAN için ama HÜRJET için de başlarız ne yapalım yani? Oraya gitmeyiz inşallah öyle bir niyetimiz isteğimiz yok ama olursa da bu programı biz burada bırakacak, terk edecek değiliz.”
Bu açıklamanın kısaca anlamı Altay gibi projeler ölmez şekil değiştirir. Söylenecek söz yok Amerika’nın avucundayız. Hele Hürjet’i baştan 2 motorlu yapıp ortak Tf6000 motor ailesi ile donatma imkanımız var iken.
Bu duruma ek T70 helikopterinin lisansı da gelecekte helikopter envanterimiz için çok çok önemli. Ben T925 helikopterinin 11 tonluk prototipte ki gibi tasarlanması gerektiğini düşünüyorum. Birde T70 yerine T925’i tasarlar isek ölme eşşeğim ölme. TUSAŞ’ın 2030 projesinde Ağır sınıf Orta sınıf nakliye, tanker, Jet motorlu deniz karakol uçağı, Awacs platformu gibi projeler olmalı.
Türkiye’nin karada ve denizde özellikle de denizde ağır sınıf deli gibi helikoptere ihtiyacı var. Eğer T70 konusunda da lisansı alamaz isek helikopter konusunda darboğaza girdik demektir. T70 lisansı alınır ise T925 projesi 3 4 yıl ötelenip 2030’lu yıllarda yerli TS3000 projesi ile hayatına devam eden proje olmalı benim kanaatim. T925’i hibrit T70 ile S92 arası bir model yapar isle ileride bu sefer tekrar 11 tonluk taşıyıcı ağır sınıf helikoptere ihtiyacımız olacak demektir. Ayrıca yani bu Ukrayna motoru ile hiçbir zaman istenilen aranan TSK’nın kullanım tarzına uyan bir helikopter olmayacak. Yerli motor yapıldığında da bu sefer motor modernizasyonu derdi olacak vs vs. Yapacak birşey yok motor için proje biraz daha ağırdan alınmalı ya da T70 projesine üretim iznine çözüm bulunmalı. T70 kara havacılıkta çok nefes aldırır. Deniz konusunda önce şu Gökbey denizi bir ortaya koyalım nerde bunun prototipi kaç yıl oldu. Bugün çıksa 2 yılı var niye hala çıkmadı. Hisar sınıflarını , İstif 5.-8. gemilerin arkasına ne koymayı düşünüyoruz.