KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi

Başlatan AVCI, 15 Aralık 2010, 20:51:06

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
84 (42.4%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.6%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.2%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (12.6%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.6%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.6%)

Toplam Oy Verenler: 198

F22 yi anladıkta F35 den neden daha aşağıda olacakmış onu anlamadım. İkisi de süper seyir yapamıyor. Vadettiklerimizi başarırsak ilk bloklar bile F35 den ileri olacak. Mesajı Paylaş
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.

Alıntı yapılan: serkan1976 - 01 Ocak 2025, 10:59:48Temel Kotil çok sempatik,babacan,tonton bir amcaydı , iyi de neden görevden alındı?
İşte tamda bu aşırı iddialı, tarih vermeli laflarına dolayı görevden alındı...


TF-6000 bile tam yapilamamışken aynı anda TF-35000 projesi de yürütülüyor.

Benim kafamda hep şu soru vardı;

TF-6000 bile üretilememişken daha iyisi TF-35000 nasıl üretilecek ki?

TF-6000'in ölçek olarak daha büyüğü mü TF-35000? Yani motor iç yapısı aynı , ebatları mı daha büyük sadece?


TF-6000 Konfigürasyon
Fan: 2 stage axial
Kompresör: 6 stage axial
Türbin: 1 stage HPT - 1 stage LPT


Bu TF-6000'deki bu yapı elemanlarının ebatı buyütülerek( türbin alaşımlı farklı kalitede olabilir) ve tipkı F-119 'da olduğu gibi bu 2'li fan önüne 1 fan daha eklenerek TF-35000 güç isterleri elde edilebilir mi?

F-119 Kompresör: 3 kademeli fan, 6 kademeli yüksek basınçlı kompresör

Şahsi düşüncem;
Motor ebadı değişmez sadece reaktör ve türbin kanatlarının mukavemeti arttırılır ve ayrıca yakıt pompasının basıncı arttırılarak reaktöre giden yakıt miktarı arttırılır bu şekilde güç artışı olur başka türli hacim büyür... Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: serkan1976 - 01 Ocak 2025, 10:59:48TF-6000 bile tam yapilamamışken aynı anda TF-35000 projesi de yürütülüyor.

Benim kafamda hep şu soru vardı;

TF-6000 bile üretilememişken daha iyisi TF-35000 nasıl üretilecek ki?

TF-6000'in ölçek olarak daha büyüğü mü TF-35000? Yani motor iç yapısı aynı , ebatları mı daha büyük sadece?


TF-6000 Konfigürasyon
Fan: 2 stage axial
Kompresör: 6 stage axial
Türbin: 1 stage HPT - 1 stage LPT


Bu TF-6000'deki bu yapı elemanlarının ebatı buyütülerek( türbin alaşımlı farklı kalitede olabilir) ve tipkı F-119 'da olduğu gibi bu 2'li fan önüne 1 fan daha eklenerek TF-35000 güç isterleri elde edilebilir mi?

F-119 Kompresör: 3 kademeli fan, 6 kademeli yüksek basınçlı kompresör

TF6000 olsun TF35000 olsun, bu iki motorun tam detaylarını bilmiyoruz.
Her ikisi de "Twin-Spool" olacak diye varsayıyoruz.

Daha önce de yazmıştım; Sn Akşit'in de üzerine basarak anlattığı gibi motorun gücünü asıl belirleyen faktör, çapıdır. Hem yanma odası çapı, hem de asıl, fan çapı burada belirleyici değerlerdir.
F119 motoru, 100cm lik giriş fanı kullanıyor. Kompresör kademesi 3 LP fandan ve 6 kademe HP fandan oluşuyor. Ayrıca çok daha önemli bir şey; LP türbin kademesi ters yönde dönüyor. Bu, LP türbin kademesinin %23 daha hafif olmasına ve LP türbin stator bıçak adedinin %45 daha az olabilmesine olanak tanıyor. Bu şekilde çok daha randımanlı çalışan bir motor ortaya çıkıyor. (LP türbin kademesi, LP fan kademelerini sürer)

Bizim motorlarda bu özellikler var mı? Bilmiyoruz! Ama F119'u kopyalayacaksak bu özelliğini bir kenara itmek olmaz. Ancak TF6000'e bakarsak, bize gösterilen maketlerde eksiklik ve yanıltıcı tasarım özelliği olduğunu Sn Akşit dillendirmişti zaten. Prototip motoru gösterdiklerinde de, motorun içini göremediğimizden fikir yürütmek doğru olmaz.

Burada aranılan itki değeri, TF35K için, 22-26000lbf arası bir kuru itki. Ben 35000lbf art yakıcılı itkiyi fazla önemsemiyorum. Bu uçak stealth uçak. Hem görünmezlik, hem de supercruise yapabilme özellikleri açısından, kuru itki değeri önemli. Bunu elde edebilmek için TIT değerinin 1700-1800 Celsius arası olması ve kompresörlerinin çok randımanlı çalışması gerekir.

(Bakınız, f119 inlet fanı, f110 inlet fanından küçük. Ama F119, neredeyse % 50 daha fazla kuru itki üretiyor) Sadece fan adedine takılmak yanıltıcı olur. F110 motorunda da 3 kademe LP, 9 kademe HP fan var. Fan bıçak geometrilerine varıncaya kadar bilmek lazım doğru fikir yürütmek için.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212540X20300389 Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Yasar - 01 Ocak 2025, 17:27:58
Alıntı yapılan: serkan1976 - 01 Ocak 2025, 10:59:48TF-6000 bile tam yapilamamışken aynı anda TF-35000 projesi de yürütülüyor.

Benim kafamda hep şu soru vardı;

TF-6000 bile üretilememişken daha iyisi TF-35000 nasıl üretilecek ki?

TF-6000'in ölçek olarak daha büyüğü mü TF-35000? Yani motor iç yapısı aynı , ebatları mı daha büyük sadece?


TF-6000 Konfigürasyon
Fan: 2 stage axial
Kompresör: 6 stage axial
Türbin: 1 stage HPT - 1 stage LPT


Bu TF-6000'deki bu yapı elemanlarının ebatı buyütülerek( türbin alaşımlı farklı kalitede olabilir) ve tipkı F-119 'da olduğu gibi bu 2'li fan önüne 1 fan daha eklenerek TF-35000 güç isterleri elde edilebilir mi?

F-119 Kompresör: 3 kademeli fan, 6 kademeli yüksek basınçlı kompresör

TF6000 olsun TF35000 olsun, bu iki motorun tam detaylarını bilmiyoruz.
Her ikisi de "Twin-Spool" olacak diye varsayıyoruz.

Daha önce de yazmıştım; Sn Akşit'in de üzerine basarak anlattığı gibi motorun gücünü asıl belirleyen faktör, çapıdır. Hem yanma odası çapı, hem de asıl, fan çapı burada belirleyici değerlerdir.
F119 motoru, 100cm lik giriş fanı kullanıyor. Kompresör kademesi 3 LP fandan ve 6 kademe HP fandan oluşuyor. Ayrıca çok daha önemli bir şey; LP türbin kademesi ters yönde dönüyor. Bu, LP türbin kademesinin %23 daha hafif olmasına ve LP türbin stator bıçak adedinin %45 daha az olabilmesine olanak tanıyor. Bu şekilde çok daha randımanlı çalışan bir motor ortaya çıkıyor. (LP türbin kademesi, LP fan kademelerini sürer)

Bizim motorlarda bu özellikler var mı? Bilmiyoruz! Ama F119'u kopyalayacaksak bu özelliğini bir kenara itmek olmaz. Ancak TF6000'e bakarsak, bize gösterilen maketlerde eksiklik ve yanıltıcı tasarım özelliği olduğunu Sn Akşit dillendirmişti zaten. Prototip motoru gösterdiklerinde de, motorun içini göremediğimizden fikir yürütmek doğru olmaz.

Burada aranılan itki değeri, TF35K için, 22-26000lbf arası bir kuru itki. Ben 35000lbf art yakıcılı itkiyi fazla önemsemiyorum. Bu uçak stealth uçak. Hem görünmezlik, hem de supercruise yapabilme özellikleri açısından, kuru itki değeri önemli. Bunu elde edebilmek için TIT değerinin 1700-1800 Celsius arası olması ve kompresörlerinin çok randımanlı çalışması gerekir.

(Bakınız, f119 inlet fanı, f110 inlet fanından küçük. Ama F119, neredeyse % 50 daha fazla kuru itki üretiyor) Sadece fan adedine takılmak yanıltıcı olur. F110 motorunda da 3 kademe LP, 9 kademe HP fan var. Fan bıçak geometrilerine varıncaya kadar bilmek lazım doğru fikir yürütmek için.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212540X20300389

BENİM GÖRÜŞÜM;
Burda LP fanlar büyük fanlar HP fanlar LP fanlara göre çok daha kısa olan fanlar olması lazım aksi durumda merkez kaç kuveti sebebi ile servis ömrü çok kısa dolayısıyla bakım ve idame masrafı çok fazla olur.
LP türbinin ters dönmesinin ve hafif olmasının sebebi LP türbin HP türbine göre ters açıda (Ters açıda konumlandırılmasının sebebi türbin kanatları arasında ters akım oluşum hava frenlemesi yapmaması içindir aksi durumda araya hava düzeltme kanatları koymak zorunda kalınacaktır) konumlandırılmış olup HP türbin kanatçıklarına göre daha seyrek ve HP türbin kanatçıklarına göre nerden baksan en az %60 daha ince olması sebebi ile yavaş dönmekte ve hafif olmaktadır bu sebepten dolayı LP türbinlr LP FAN'ı bağlayan şaftta HP şafta göre daha hafiftir.

%45 daha az olmasının sebebi ana girişte bulunan fanları çalıştırmasındandır eğer hızlı dönerse o büyük parçayı şaftta tutmak çok zor olacaktır (bence) savaş araçlarında bağlantı vidalarının WİTWORT ölçüye göre yapılmaktadır. bu ölçü sistemi havacılık ve uzayda olmazssa olmazlardandır

..... Mesajı Paylaş



Burda hocamız motor türbini ile alakalı bir video paylaşmış.

Bende bu konuda hocamıza nacizane fikir ve düşüncelerimi belirttim düşüncem ;

""Hocam ağzınıza sağlık.
Bu konuda benim bir fikrim var,
Motorun giriş kısmından alınacak ve termodinamik kurallının kuçukten büyüğe prensibi ile alınan hava bir miktar mekanik olarak soğutulduktan sonra türbin kanatçıklarına türbin boyunca püskürtülerek mekanik soğutma yapılabilir ki bu nerdeyse yaklaşık 200-300 derece soğutma sağlanmış olacağı gibi bu soğutma bölgesel olacağından verim kaybıda yaşanmayacaktır....""

Mesajı Paylaş

https://bulgarianmilitary.com/2025/01/09/kaan-stealth-jet-factory-coming-to-pakistan-with-turkish-help/

Pakistan kaan projesine ortak olacak ve üretim tesisi yapılacak deniyor.
Yaklaşık 200 Pakistanlı mühendis ve yetkili, KAAN  projesi kapsamında halihazırda çalışıyormuş.
Asıl bomba şu, pakistana abd f-110 motoru vermeyeceği tahmin edildiğinden uçağın pak varyantında Çin WS-10 G motoru kullanılacak deniyor. :o

Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: HKY - 09 Ocak 2025, 16:16:32https://bulgarianmilitary.com/2025/01/09/kaan-stealth-jet-factory-coming-to-pakistan-with-turkish-help/

Pakistan kaan projesine ortak olacak ve üretim tesisi yapılacak deniyor.
Yaklaşık 200 Pakistanlı mühendis ve yetkili, KAAN  projesi kapsamında halihazırda çalışıyormuş.
Asıl bomba şu, pakistana abd f-110 motoru vermeyeceği tahmin edildiğinden uçağın pak varyantında Çin WS-10 G motoru kullanılacak deniyor. :o



Neresinden tutarsan tut saçma sapan içi boş bir iddia. Dikkate bile almaya gerek yok. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Archangel99 - 09 Ocak 2025, 16:25:11
Alıntı yapılan: HKY - 09 Ocak 2025, 16:16:32https://bulgarianmilitary.com/2025/01/09/kaan-stealth-jet-factory-coming-to-pakistan-with-turkish-help/

Pakistan kaan projesine ortak olacak ve üretim tesisi yapılacak deniyor.
Yaklaşık 200 Pakistanlı mühendis ve yetkili, KAAN  projesi kapsamında halihazırda çalışıyormuş.
Asıl bomba şu, pakistana abd f-110 motoru vermeyeceği tahmin edildiğinden uçağın pak varyantında Çin WS-10 G motoru kullanılacak deniyor. :o



Neresinden tutarsan tut saçma sapan içi boş bir iddia. Dikkate bile almaya gerek yok.


Daha ortada seri üretimi geçtim prototip üretimleri tamamlanmış , test sürecini geçmiş 1 tane Hürjet-KAAN yok...

Yerlisinden yabancısına bir sürü site , insan ; ABD,İngiltere ,İspanya Hürjet istiyor ; Suudi Arabistan 100 tane KAAN alacak ; Kırgızistan,Azerbaycan,Pakistan yahu bunları geçtim Ukrayna bile KAAN istedi yazan saftorikler çıktı...

Sayın Archangel 99'a katılıyorum saçma sapan iddialara gülüp geçelim...

KF-21  uçağı  1000'inci test uçuşunu yaptı onlarda bile bizim kadar uyduruk haber çıkmıyor...
Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: serkan1976 - 09 Ocak 2025, 17:40:02
Alıntı yapılan: Archangel99 - 09 Ocak 2025, 16:25:11
Alıntı yapılan: HKY - 09 Ocak 2025, 16:16:32https://bulgarianmilitary.com/2025/01/09/kaan-stealth-jet-factory-coming-to-pakistan-with-turkish-help/

Pakistan kaan projesine ortak olacak ve üretim tesisi yapılacak deniyor.
Yaklaşık 200 Pakistanlı mühendis ve yetkili, KAAN  projesi kapsamında halihazırda çalışıyormuş.
Asıl bomba şu, pakistana abd f-110 motoru vermeyeceği tahmin edildiğinden uçağın pak varyantında Çin WS-10 G motoru kullanılacak deniyor. :o



Neresinden tutarsan tut saçma sapan içi boş bir iddia. Dikkate bile almaya gerek yok.


Daha ortada seri üretimi geçtim prototip üretimleri tamamlanmış , test sürecini geçmiş 1 tane Hürjet-KAAN yok...

Yerlisinden yabancısına bir sürü site , insan ; ABD,İngiltere ,İspanya Hürjet istiyor ; Suudi Arabistan 100 tane KAAN alacak ; Kırgızistan,Azerbaycan,Pakistan yahu bunları geçtim Ukrayna bile KAAN istedi yazan saftorikler çıktı...

Sayın Archangel 99'a katılıyorum saçma sapan iddialara gülüp geçelim...

KF-21  uçağı  1000'inci test uçuşunu yaptı onlarda bile bizim kadar uyduruk haber çıkmıyor...


İddianın her tarafından saçmalık akıyor. Bir de Çinli WS-10G motoru monte edilecek denmiş. Yahu Altay tankında bile Kore ve BMC motoru için yeniden düzenlenme gerekti. Bir KAAN'a WS-10G Çin motoru mu takılacakmış? Böyle bir saçmalık mı olur? Bu uçak F110 motoruna göre tasarlandı. Sonraki versiyonları da TF35000 motoruna göre tasarlanacak. TEI TF35000 motorunun planlanan boyutlarını üç aşağı beş yukarı TUSAŞ'a vermiş, uçak ona göre tasarlanıyordur. Bir de Çin motoru için mi değişiklik yapılacak?

Sırf etkileşim almak için Twitter'ta saçma sapan iddialar dile getiriliyor. Hadi Pakistan ortak oldu, oraya bir montaj hattı kuruldu diyelim ki bu bile bence saçma ama hadi oldu diyelim, Çin motoru falan artık saçmalığın üstündeki krema oluyor.

Kaldı ki Pakistan çok büyük ihtimal Çin'den J-35 alacak. Çin neden bize WS-10G motoru versin ki? Hiç bir geçerliliği olmayan, deli saçması bir iddia bu. Zaten güvendiğim birkaç kaynak bu iddiaların tamamen yalan dolan, sosyal medya dedikodusu olduğunu söyledi. Mesajı Paylaş

#6899
Pakistanlılar yıllardır sosyal medyada yahut çeşitli forumlarda sürekli dezenformasyon yayıyor.

Bir ara Pakistan KAAN projesine ortak oldu diye yalanlar uyduruldu, şimdi de proje ortağı bile olmayan ülkeye montaj hattı kurulup Çin motoruyla üretileceği falan diye saçmalıklar sıralıyorlar.

Bunların tamamı saçmalık. Çin'den motor almak demek ABD ile tamamen papaz olmak demek. Trump son günlerde Türkiye'ye mavi boncuk dağıtırken, Erdoğan'la ölümüne kankayız çok iyi arkadaşız modunda gezerken, belki F-35 konusu bile çözüme kavuşacakken gidip Çin'den motor tedarik etmek falan buna kargalar bile bir tarafıyla güler.

Pakistan çok istiyorsa bu uçakları TF35000 motoruyla sipariş eder. 2030'da.

Daha önce yazdığım gibi; Özellikle İsrail Ortadoğu'da hiç bir ülkeye F-35 verilmemesi için diretecektir. Türkiye alabilir belki ama Suudi Arabistan, BAE, Katar, Kuveyt, Bahreyn, Mısır vs. gibi ülkelerin F-35 almaması için elinden geleni yapacaktır. Bu ülkelerin de F-35 alamadığı için ciddi şekilde KAAN'a rağbet etmesi sürpriz olmaz.

Ama yok Çin motoru, yok Pakistan'a montaj hattı falan bunlar Pakistan trollerinin kendi kendini gaza getirmek için uydurduğu saçmalıklar. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz