KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi

Başlatan AVCI, 15 Aralık 2010, 20:51:06

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
82 (41.8%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.7%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.4%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (12.8%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.7%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.7%)

Toplam Oy Verenler: 196

#4610
Bir mühendis olarak benim gözümde F136 motoru F135'e göre çok daha üstün motordu. Politik bazı oyunlar sonunda daha problemli olmasına rağmen F135 motoru ile yürüme kararı alındı. Esas olarak birbirlerinden çok farklı yapıda motorlar. Hem kompresör, hem de türbin kademeleri çok farklı birbirlerinden. Hatta f136'nın türbinleri ters dönen türbin.

Ben Pegasus ve F136 örneklerini, RR'un yüksek itkili motoru yok denmesine karşılık verdim. Pegasus eski ama, F136 hiç de eski sayılmayacak teknolojiler taşıyan bir motor. Kompresör ve fan kademeleri Blisk. Türbin statör kanatları CMC (Ceramic Matrix Composite).
Biz de şu anda modern teknolojiler içeren bir motor yapıyoruz. Bu motorun altında yatan teknolojilerin benzer bir kısmı aynı zamanda RR'un da Tempest için hazırlamakta olduğu motorda da kullanılıyor. Ortada TR Motor ve TEİ'nin tasarladığı ve dijital ortamda hazır olan bir motor var. RR'a bu motoru imal etmek kalır. Bizim sıkıntımız, helvayı nasıl yapacağımızı bilmemize rağmen; unumuzu, yağımızı, şekerimizi ve suyumuzu nerelerden alacağımızı bilmememiz ve hiç helva yapmadığımızdan pişirme tecrübemizin olmaması. Onun için zamana ihtiyacımızın gerektiğidir. RR bu işi çok daha çabuk çözer.

RR'un Tempest için üretmekte olduğu motorun karşılaştırılabileceği tek motor GE'nin XA100 motorudur. RR'nin yapmakta olduğu motor, bu teknoloji harikası XA100'den bile da üstün bir motor olacak. Bu da unutulmamalı. Mesajı Paylaş

#4611
Alıntı yapılan: baryshx - 09 Kasım 2023, 01:54:53
İngiltere tüm kapıları açmış. Daha ne olacaktı, hangi ülke yapar bunu?

İngiltere'ye ekonomik olarakta bağımlıyız. Onlardan bol faizle borçlanıyoruz.

Exeter ve Chatham House'den nasibini almayan ülkemizde iyi yerlere gelemiyor  :P Ayrıca, eşi İngiliz olan vatandaşlarımızda hayata 1-0 önde başlıyorlar. ;D

Kaan'ı Arjantin'e bile satabileceksek ben İngiltere ile motor işine okeyim :P

Acaba bu 2028 Kaan yerli motor ile uçacak söylemi İngiltere/RR ile anlaştıktan sonra mı çıktı? Çünkü 2028'e motor yetişemez normalde, imkansız. Kotil "Planımız 2028'de KAAN'ı Türk motoruyla uçurmak." Dikkat edin motoru çalıştırmak değil, uçurmak diyor.

Motor sich mühendisleri ile trmotor yani dolaylı olarak tei mühendisleri 2022 den beri Kaan motoru üzerinde çalışıyormuş tr motor genel müdürü söyledi buna istinaden 2028 deniyor.

Hayır beni huylandıran biz tf6000 ve tf10000 prototipi yaptıktan sonra ve TF35 k parçalarını kesmeye başladıktan sonra mı ingilizlerin aklına ortak olmak gelmiş.

Benim esas sorum şu bu aşamadan sonra İngiltere bize ne kazandırır?

Sadece Zaman mı?

Blisk teknolojisine sahibiz tei ile

3. Nesil kristal alaşımı bunuda tübitakta ürettik kaç sene geçti üzerinden

Yeni nesil motor tasarımı ;bkz tf6000 2 HP 6 LP kompresörlü ve iki adet  tribün  biri yüksek ve biri alçak basınç motor .yani ısıl iz azaltan motor tasarımı

Yanma odası mı? Bunun metalürji bilgisini kimsenin vermeyeceği söyleniyor

Eee kısaca teknik olarak İngiltere ne konuda bize yardım olacak bunu açıklayabilcek var mı?


Yani İp hakları bizde olmuyan ve ihracı tıpkı t129 dakı gibi kısıtlancak olan motor peşinde koşmanın bir manası yok bence ama tabi herkesin görüşüne saygım var Mesajı Paylaş

#4612
Alıntı yapılan: Denizci16 - 09 Kasım 2023, 04:43:35
Alıntı yapılan: baryshx - 09 Kasım 2023, 01:54:53
İngiltere tüm kapıları açmış. Daha ne olacaktı, hangi ülke yapar bunu?

İngiltere'ye ekonomik olarakta bağımlıyız. Onlardan bol faizle borçlanıyoruz.

Exeter ve Chatham House'den nasibini almayan ülkemizde iyi yerlere gelemiyor  :P Ayrıca, eşi İngiliz olan vatandaşlarımızda hayata 1-0 önde başlıyorlar. ;D

Kaan'ı Arjantin'e bile satabileceksek ben İngiltere ile motor işine okeyim :P

Acaba bu 2028 Kaan yerli motor ile uçacak söylemi İngiltere/RR ile anlaştıktan sonra mı çıktı? Çünkü 2028'e motor yetişemez normalde, imkansız. Kotil "Planımız 2028'de KAAN'ı Türk motoruyla uçurmak." Dikkat edin motoru çalıştırmak değil, uçurmak diyor.

Motor sich mühendisleri ile trmotor yani dolaylı olarak tei mühendisleri 2022 den beri Kaan motoru üzerinde çalışıyormuş tr motor genel müdürü söyledi buna istinaden 2028 deniyor.

Hayır beni huylandıran biz tf6000 ve tf10000 prototipi yaptıktan sonra ve TF35 k parçalarını kesmeye başladıktan sonra mı ingilizlerin aklına ortak olmak gelmiş.

Benim esas sorum şu bu aşamadan sonra İngiltere bize ne kazandırır?

Sadece Zaman mı?

Blisk teknolojisine sahibiz tei ile

3. Nesil kristal alaşımı bunuda tübitakta ürettik kaç sene geçti üzerinden

Yeni nesil motor tasarımı ;bkz tf6000 2 HP 6 LP kompresörlü ve iki adet  tribün  biri yüksek ve biri alçak basınç motor .yani ısıl iz azaltan motor tasarımı

Yanma odası mı? Bunun metalürji bilgisini kimsenin vermeyeceği söyleniyor

Eee kısaca teknik olarak İngiltere ne konuda bize yardım olacak bunu açıklayabilcek var mı?


Yani İp hakları bizde olmuyan ve ihracı tıpkı t129 dakı gibi kısıtlancak olan motor peşinde koşmanın bir manası yok bence ama tabi herkesin görüşüne saygım var
Kusura bakmayın ama, yazıları tam okumadan yorum yapıyorsunuz Sn denizci16.
IP haklarıyla 3üncü ülkelere satış hakkı farklı. Motorun fikri mülkiyeti RR'da kalabilir ama aranızdaki anlaşmada 3üncü ülkelere satış serbestisini size verir. Zaten bu şekilde idi RR teklifi. Yani motoru ve motoru taşıyan uçağı satarsınız. Ama o motorun bilgilerini, izinsiz olarak, başkalarıyla paylaşamaz ve o motoru geliştiremezsiniz.

İngilizlerin bize ortaklık teklifi 2016'daki bir olay. O yıl imzalandı ve akabinde BAE Systems ile TAİ çalışmaya başladı. RR'da motora talip oldu. Kale ile TAEC firmasını kurdu. Biz işin içine BMC ve Katar'ı katınca iş sarpa sardı. Akabinde Katar devre dışı olmasına rağmen, Fikri Mülkiyet konusunda diretince iş olmadı.

Biz bu motorları yaparız ve yapacağız da. Ama zaman alacak. Basite indirgersek; helvanın nasıl yapılacağını biliyoruz ama elimizde reçetemiz olmasına rağmen, hiç yapmamış olmamızdan ötürü tecrübesizlik ile ve şekeri, unu, yağı nerelerden rahatça tedarik ederiz bilgisinin elimizde olmamasından ötürü helvamızı pişiremiyoruz.

Bakın TS1400'lü Gökbey'lerin teslimatının 2026'larda olacağı söylenmiş Tusaş tarafından. Bu motor ilk 2018'de çalışmıştı. TF35K için 2027 ateşleme deniyor. Bu 2035'leri gösteriyor seri üretim olarak.

Bize acil motor verecek bir kaynak lazım.
Mesajı Paylaş

#4613
Alıntı yapılan: Denizci16 - 09 Kasım 2023, 04:43:35
Benim esas sorum şu bu aşamadan sonra İngiltere bize ne kazandırır?

Sadece Zaman mı?

İngilizler İP hakkını vermiyor ama yurtdışı satışına da engel olmuyor. Bu iki noktayı birbirinden ayırmak lazım, bu bir.

İkincisi, bizde olmayan şey zaten zaman. Adam zamanı ve hem de riske girmeden veriyorsa, ben olsam düşünmeden atlarım bu teklife.

Þöyle düşünün: 2028-2029 Yılında TF-35000 motorunu Kaan'a entegre ettik ve istenilen itkiyi de aldık. Ama diyelim ki bir türlü istenilen dayanıma sahip olamadı motor. (Motor mucizevi şekilde 2028'e yetişirse, bu bence en olası senaryodur.)

O durumda, 10 yılı bulabilecek iyileştirme süresine sahip miyiz? Hayır, değiliz. Beni düşündüren tek şey; İngilizler gerçekten de o zamanı bize vermeye niyetliler mi? Siyasetin önündeki asıl soru, bence, işte tam da budur. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Merzifonlu - 09 Kasım 2023, 14:47:29
Alıntı yapılan: Denizci16 - 09 Kasım 2023, 04:43:35
Benim esas sorum şu bu aşamadan sonra İngiltere bize ne kazandırır?

Sadece Zaman mı?

İngilizler İP hakkını vermiyor ama yurtdışı satışına da engel olmuyor. Bu iki noktayı birbirinden ayırmak lazım, bu bir.

İkincisi, bizde olmayan şey zaten zaman. Adam zamanı ve hem de riske girmeden veriyorsa, ben olsam düşünmeden atlarım bu teklife.

Þöyle düşünün: 2028-2029 Yılında TF-35000 motorunu Kaan'a entegre ettik ve istenilen itkiyi de aldık. Ama diyelim ki bir türlü istenilen dayanıma sahip olamadı motor. (Motor mucizevi şekilde 2028'e yetişirse, bu bence en olası senaryodur.)

O durumda, 10 yılı bulabilecek iyileştirme süresine sahip miyiz? Hayır, değiliz. Beni düşündüren tek şey; İngilizler gerçekten de o zamanı bize vermeye niyetliler mi? Siyasetin önündeki asıl soru, bence, işte tam da budur.
+1 Mesajı Paylaş

"Hayır beni huylandıran biz tf6000 ve tf10000 prototipi yaptıktan sonra ve TF35 k parçalarını kesmeye başladıktan sonra mı ingilizlerin aklına ortak olmak gelmiş."

akıllarına ortak olmak gelmemiş ki zaten,  o  biraz hüsnü kuruntu oluyor yani.
Türkiye'ye teknoloji transferi yapın
demek başka bir şey,
TFX  için teknoloji transferi yapabilirsiniz
demek başka bir şey.
TFx  için teknoloji transferi yapabilirsiniz diyorlar,  bu demek değil ki  tüm İngiliz firmaları ve RR  gelip  bizimle anlaşma meraklısı olsun.
---
benim ta 2017'den beri  gönlümden geçen de,  gözümde  işi uzatmadan  bitirebilmenin tek yolu da RR;  ama 2017'de değiliz artık.
resmi açıklamalara bakarsak zaten,  atı alan  Üsküdar'ı  geçmiş olması gerekiyor,  artık RR  ne alaka;
ha,  eğer ortada at da Üsküdar'da  yoksa,  o vakit RR  sahneye tekrar girebilir;  ama  işte o zaman da  atın   akıbetini sormak gerek.
---
TFX  için bizim  İngiltereden alacağımız tek şey motor değil,  bunu dün de yazdım.
herkesin kafasına direk motor gelmiş  haliyle;  ama en  magazinsel  şeylerden birisi de fırlatma koltuğu  mesela,  o da İngiltere  malı,  bu lisans izni  daha ziyade  o tür şeylerle ilgili gibi geliyor bana.
---
ah o 2017 ah,   hatırladıkça saçımı başımı yoluyorum.
bir çok gemi  bu limana gelmişti,  ekonomi de bu durumda değildi.
Mesajı Paylaş

yukarıdakine ek:
ihracat lisanslarını her hangi bir zamanda  iptal etme yetkisi
AGİT


gibi   noktalar dikkatimi çekiyor.
Mesajı Paylaş



Bayram değil seyran değil İngiltere bize kendini niye öptürüyor? Mesajı Paylaş

#4618
Alıntı yapılan: serkan1976 - 09 Kasım 2023, 18:39:13


Bayram değil seyran değil İngiltere bize kendini niye öptürüyor?

Sende mi Brütüs?

Bari siz yapmayın Sn Serkan1976!

2016'da İngiltere Brexit kararı aldı. Yeni başbakan Theresa May ABD'den sonra doğru Türkiye'ye geldi ve ortak ticaret anlaşması imzaladı. Bunun arasında TFX için serbest know-how transferi de vardı.

Sonra biz kalktık uçağın adını KAAN yaptık. Adamlarda eski anlaşmayı iptal edip güncelleyerek 6Kasım'daki belgeyi yayınladılar. Yani anlaşma hala geçerli diyorlar hem bize hem de kendi şirketlerine.

Yeni bir olay değil. 2016 tarihli bir iş bu.
Tabii bu yenileme ile bize ve kendi firmalarına da bir mesaj veriyorlar. İki ülke birbirini destekliyor diyorlar.

Ha! Gene de niye diyorsanız? Brexit sonrası AB pazarlarına vergisiz ve serbestçe ulaşımı olan ve Çin, Hindistan gibi ülkelerden ara malı alıp işleyen bir Türkiye İngiltere için çok kıymetli. Ana nedeni o. Mesajı Paylaş

TRMotor'un geliştirmeye devam ettiği TF35000'in görseli.

Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz