KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi

Başlatan AVCI, 15 Aralık 2010, 20:51:06

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 4 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
82 (41.8%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.7%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.4%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (12.8%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.7%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.7%)

Toplam Oy Verenler: 196

Alıntı yapılan: baryshx - 25 Kasım 2023, 22:07:05
TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor.

Bakalım öyle mi:
-------------------------------------------------------------------
"TEI-TF6000, 2.250mm uzunluğunda, 860mm genişliğinde ve 1.100mm yüksekliğinde bir Turbofan Motoru olup"

Kaynak: https://www.defenceturkey.com/tr/icerik/dusuk-bypass-oranli-bir-turbofan-motor-olan-tei-tf6000-motorunun-ic-yerlesimi-5301
-------------------------------------------------------------------
Honeywell F124-GA-200. Boy: 259 cm, çap 91.4 cm.

Kaynak: https://aerospace.honeywell.com/us/en/products-and-services/product/hardware-and-systems/engines/f125

-------------------------------------------------------------------

Bana TF-6000 motoru pek de iri kıyım gelmedi doğrusu! Mesajı Paylaş

#4821
Kaanin motoru böyle olacak





Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Merzifonlu - 25 Kasım 2023, 22:36:10
860mm genişliğinde ve 1.100mm yüksekliğinde bir Turbofan Motoru
Bunlardan hangisi çap? Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Heartbang - 25 Kasım 2023, 23:32:51
Alıntı yapılan: Merzifonlu - 25 Kasım 2023, 22:36:10
860mm genişliğinde ve 1.100mm yüksekliğinde bir Turbofan Motoru
Bunlardan hangisi çap?

Dikdörtgene bir daire sığdıracaksanız, uzunluğu az olan kenara göre çap çizersiniz. Yani 86 cm çapı var TF-6000'in. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Merzifonlu - 25 Kasım 2023, 22:36:10
Alıntı yapılan: baryshx - 25 Kasım 2023, 22:07:05
TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor.

Bakalım öyle mi:
-------------------------------------------------------------------
"TEI-TF6000, 2.250mm uzunluğunda, 860mm genişliğinde ve 1.100mm yüksekliğinde bir Turbofan Motoru olup"

Kaynak: https://www.defenceturkey.com/tr/icerik/dusuk-bypass-oranli-bir-turbofan-motor-olan-tei-tf6000-motorunun-ic-yerlesimi-5301
-------------------------------------------------------------------
Honeywell F124-GA-200. Boy: 259 cm, çap 91.4 cm.

Kaynak: https://aerospace.honeywell.com/us/en/products-and-services/product/hardware-and-systems/engines/f125

-------------------------------------------------------------------

Bana TF-6000 motoru pek de iri kıyım gelmedi doğrusu!

  ;D iskembeden atmis. Mesajı Paylaş

#4825
Alıntı yapılan: baryshx - 25 Kasım 2023, 22:07:05
Alıntı yapılan: Merzifonlu - 25 Kasım 2023, 21:57:42
Alıntı yapılan: Kaptan-I Derya - 25 Kasım 2023, 20:37:28
Benim merak ettiğim şu, geçen günlerde en güçlü 2. Jet motoru olacak dendi.

2. En güçlü değil, "2. en büyük motor olacak" dediler. TRMotor+Ivchenko ortaklığı iri kıyım bir motor planlıyor, bunu anladık en azından. Tuhaf bir açıklama ama, durum böyle.

NOT: TRMotor'un tasarım ortağı Motor Sich değil, Ivchenko. Ivchenko tasarım şirketi, Motor Sich üretim fabrikası-ydı. Artık ortada fabrika kalmadı gerçi...
TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor. TF35000'de öyle olacak büyük ihtimalle. Zamanla teknolojik gelişme ve tecrübe ile küçülecektir.

Bu dediğinizde şöyle bir durum var, eğer dediğiniz gibi olsa bile ki Sn Merzifonlu boyut değerlerini vermiş , bizim yapacağımız motor ile Honeywell F124 motorunun by-pass oranında ciddi bir farklılık var.

Sn Yaşar bunu çok daha iyi açıklar ama bizim motorumuz 1.08 by-pass oranında. Bu da şu demek çok çok daha verimli ve termal izi daha iyi  olan bir motor anlamına gelir. Ama bu durum Honeywell G124 GA100 de 2.00'ın üstünde. (049.1)Honeywell motorunda TSFC, lb/hr/lb 0.81 iken bizim TEİ TF6000'de bu rakam lbf/lbs.s 0.70 olarak verilmiş. Emin olun bu değerler belli bir pay ve TEİ mühendislerinin risksiz sularda yazdığı değerdir. İyi bir çalışma ve zamanla bu değer 0.65 bile olabilir.

Biz aslında bu TF6000 ile baya baya küçük 5. Nesil bir motor yapıyoruz. Kaan'ın motorunda denenecek çoğu şeyi burda deneyeceğiz. Nihayetinde bu motoru 6500-6600 libre güçte 1500-1600 santigrat derecede çalışan bir motor da görebiliriz , 6000 libre itki üreten ama gerçekten çok soğuk çalışan bir motorda. TEİ mühendisleri bu motorda eminim belli bir pay bırakmışlardır. Tahminlerden daha güçlü motorda çıkabilir.

Ben bu motorun seri olacağı kanısındayım. Kızılelma, ve Anka4 de kullanılanlar daha yüksek itki değerinde ve daha sıcak çalışırken mesela Anka3, Hücumbotlarda kullanılan ya da sivil motorlarda kullanılanlar daha yüksek termal verimliliğe ve yakıt tasarrufuna sahip motor kullanılabilir.

Yani kısacası bizim mühendislerimiz son teknoloji gayet yeni ve normal boyutunda  bir motor yapıyorlar. F124 GA100'deki by-pass oranlarını isteseydik emin olun o boyuttaki motordan 7500-8000 libre güç çıkartırdık. Ki doğrusu bence  bizim yaptığımız.

2023 yılında motor yapıyorsak düşük termal izi olan, yakıt verimliliği yüksek bir motor yapmalıyız. Tüm bunların yanında uzun ömürlü olması da önemli. Ben TEİ'nin 2020'li yılların motor teknolojisine uygun ve güncel bir motor yapacağına olan inancım, güvencim tam.

Korkum zamanında yetişmesi. Kızılelma, Anka3  orada bu motoru bekliyor. Deniz projelerimiz de aynı şekilde.İleride bu çekirdekten geliştirilecek Turboshaftları kullanacağımız helikopterler de. Mesajı Paylaş
Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer bu yüzden mükemmel ve kaadir bir Türk Donanmasına malik olmak gayedir.

Sn Merzifonlunun yukarıda verdiği linkteki parçadan ne çıkartabiliriz.

'TEI-TF6000 turbofan motorunun HP fan ve LP türbinini değiştirmek ve kompresör, yanma odası ve HP türbinini yeniden ölçeklendirmek suretiyle F110-GE-129 TF Motoru ile eşdeğer bir motora dönüştürülebileceği belirtiliyor. TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut F. Akşit de İstanbul Air Show 2022'de yaptığımız görüşmede motordaki ilgili parçaların yarıçaplarının 15 cm genişletilmesi durumunda TEI-TF6000'in MMU prototiplerinde de kullanılacak F110-GE-129 turbofan motoru ayarında bir turbofan motora dönüştürülebileceğine dikkat çekti.'
Mesajı Paylaş
Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer bu yüzden mükemmel ve kaadir bir Türk Donanmasına malik olmak gayedir.

#4827
Çıkartılacak bir sonuç yok , bu forumda defalarca elinizdekinin ölçülerini belirli oranda büyüterek aynı oranda güç artışı sağlanmasının o kadar kolay bir iş olmadığını konuşmuştuk... En basiti Rezonans etkisinin yapısal parçalar üzerindeki etkisi...

O zaman adam alır motoru büyütür parçayı al sana çakma  F-136 motoru... Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Kaptan-I Derya - 26 Kasım 2023, 01:01:20
Alıntı yapılan: baryshx - 25 Kasım 2023, 22:07:05
Alıntı yapılan: Merzifonlu - 25 Kasım 2023, 21:57:42
Alıntı yapılan: Kaptan-I Derya - 25 Kasım 2023, 20:37:28
Benim merak ettiğim şu, geçen günlerde en güçlü 2. Jet motoru olacak dendi.

2. En güçlü değil, "2. en büyük motor olacak" dediler. TRMotor+Ivchenko ortaklığı iri kıyım bir motor planlıyor, bunu anladık en azından. Tuhaf bir açıklama ama, durum böyle.

NOT: TRMotor'un tasarım ortağı Motor Sich değil, Ivchenko. Ivchenko tasarım şirketi, Motor Sich üretim fabrikası-ydı. Artık ortada fabrika kalmadı gerçi...
TF6000'de muadillerine göre çap olarak iri kalıyor. TF35000'de öyle olacak büyük ihtimalle. Zamanla teknolojik gelişme ve tecrübe ile küçülecektir.

Bu dediğinizde şöyle bir durum var, eğer dediğiniz gibi olsa bile ki Sn Merzifonlu boyut değerlerini vermiş , bizim yapacağımız motor ile Honeywell F124 motorunun by-pass oranında ciddi bir farklılık var.

Sn Yaşar bunu çok daha iyi açıklar ama bizim motorumuz 1.08 by-pass oranında. Bu da şu demek çok çok daha verimli ve termal izi daha iyi  olan bir motor anlamına gelir. Ama bu durum Honeywell G124 GA100 de 2.00'ın üstünde. (049.1)Honeywell motorunda TSFC, lb/hr/lb 0.81 iken bizim TEİ TF6000'de bu rakam lbf/lbs.s 0.70 olarak verilmiş. Emin olun bu değerler belli bir pay ve TEİ mühendislerinin risksiz sularda yazdığı değerdir. İyi bir çalışma ve zamanla bu değer 0.65 bile olabilir.

Biz aslında bu TF6000 ile baya baya küçük 5. Nesil bir motor yapıyoruz. Kaan'ın motorunda denenecek çoğu şeyi burda deneyeceğiz. Nihayetinde bu motoru 6500-6600 libre güçte 1500-1600 santigrat derecede çalışan bir motor da görebiliriz , 6000 libre itki üreten ama gerçekten çok soğuk çalışan bir motorda. TEİ mühendisleri bu motorda eminim belli bir pay bırakmışlardır. Tahminlerden daha güçlü motorda çıkabilir.

Ben bu motorun seri olacağı kanısındayım. Kızılelma, ve Anka4 de kullanılanlar daha yüksek itki değerinde ve daha sıcak çalışırken mesela Anka3, Hücumbotlarda kullanılan ya da sivil motorlarda kullanılanlar daha yüksek termal verimliliğe ve yakıt tasarrufuna sahip motor kullanılabilir.

Yani kısacası bizim mühendislerimiz son teknoloji gayet yeni ve normal boyutunda  bir motor yapıyorlar. F124 GA100'deki by-pass oranlarını isteseydik emin olun o boyuttaki motordan 7500-8000 libre güç çıkartırdık. Ki doğrusu bence  bizim yaptığımız.

2023 yılında motor yapıyorsak düşük termal izi olan, yakıt verimliliği yüksek bir motor yapmalıyız. Tüm bunların yanında uzun ömürlü olması da önemli. Ben TEİ'nin 2020'li yılların motor teknolojisine uygun ve güncel bir motor yapacağına olan inancım, güvencim tam.

Korkum zamanında yetişmesi. Kızılelma, Anka3  orada bu motoru bekliyor. Deniz projelerimiz de aynı şekilde.İleride bu çekirdekten geliştirilecek Turboshaftları kullanacağımız helikopterler de.

O zaman bu motoru Kaan için deneysel bir motor olarak görmek hata. Daha çok Stealth SIHAlara adanmış bir motor. Yine mevcut insanlı savaş uçakları motor gücünde olmasa da belki seri üretim için de ilk gerçek stealth motor çalışması olabilir. Mesajı Paylaş

o ilgili parçaları ölçeklendirmek demek,  yeni bir motor yapmak demek zaten.
ölçeklendirdiğin her parça  için sıfırdan test ve kalifikasyon  yapacaksın.

üstelik,  savaş uçağı konusunda  testleri tamamlaması gereken TF6000 değil,  TF10000
sanırım TF10000'ın  orta ve yüksek irtifalarda en azından 1000 saate yakın  parça çatlatmadan uçuş testi yapması  talep edilir sertifikasyon sürecinde.
en çok  o kadar hızlı gider  bu iş,  atıyorum   4000 saat uçuş testi değil de,  500 veya 1000 saat uçuş testi  sonrası,  geriye kalan testleri  tamamlamadan  parça ölçeklendirme  işlemi başlayabilir.
fakat dediğim gibi,  ölçeklendirdiğiniz her parça için sıfırdan test ve kalifikasyon  istenir,  yoksa nereden bilecekler  motorun  kullanım kılavuzunda  ne  yazılacağını?
hangi parçanın  kaçıncı saatte değişmesi gerektiğini  bu uçuş testlerini yapmadan  bakım onarım   kılavuzuna yazmaları gerekir.


yani  öyle sihirli bir deynekten bahsedilmiyor.
diğerleri  için şartlar neyse,  bizim için de şartlar o.
Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz