Sn. Merzifonlu,
Türbin ve kristal bıçaklarınsıcaklık dayanımlarından bahsediyorum; zaten üstteki iletimde paylaştığım tüm kaynaklar da kristal bıçakların ısı dayanımı üzerineydi.
Sn. mehmet05,
"Akşit Bey'in TF-6000 sonrası açıklamalarından planlananın bypass oranının yüksekliği ile daha bir motor olduğunu anlıyorum. "
aynen öyle, doğru anlıyorsunuz.
TS1400'de dört yıldır çalışan kristal bıçaklar 1350 derece üzerinde ısıda rahatça çalışıyormuş.
paylaştığım linklerde resmi kaynak bu bilgiyi vermiş.
GE129'daki Türbin giriş sıcaklığı 1510 derece ve blisk olmayan bir motor o.
fan motorlarda itkinin iki temel kaynağı var.
ilki çekirdeğin içinden geçen ve yanma odasında yanan sıcak hava, ikincisi çekirdeğin içine hiç girmeyip çekirdek dışından geçen soğuk hava.
eğer çekirdeğin etrafından geçen soğuk hava miktarını istedikleri oranda tutturabilirlerse, muhtemelen 1500 derecenin altındaki türbin sıcaklığıyla ve bliskin sağlayacağı ek itki verimindeki artışla 16000lb ve hatta üzerinde bir kuru itkiyi yakalamak mümkündür.
yani 1650 derece ısıya dayanıklı kristal bıçak yapmaya hiç gerek kalmayabilir.
16000lb de şu an uçağı uçuran motor oluyor işte.
eğer ABD motor işinin suyunu çıkartırsa, 20 blok 10 için 40 adet +8 adet yedek motor gerekecek.
20 adet de çoktan emekli olması gereken F4 vardı.
en az bir 48 motor da onların yerini alacak çift motorlu ağır bomba taşıyan uçağa gerekecek.
yani şu anki GE129 motorundan ben diyeyim 96 siz deyin 100 motor gerekiyor ilk etapta.
16000lb kuru itki üreten motoru bu şekilde yapıp, parti parti güç arttırırlar.
2040'a geldiğimizde bir modernizasyon başlatılır ve tüm uçaklar en son motorla güncellenir.
"110 cm sabit çaplı motordan yüksek by pass ile 35.000 lb güç elde edilebilir mi, "
bizim uçak da büyük, haliyle motorun çapı da büyük olmalı.
F110 veya F119 gibi mevcut motorların çapıyla kendinizi sınırlamayın.
geçen yıllarda "dünyanın en büyük ikincisi" şeklinde bir ip ucu verilmişti.
hangi açıdan dünyanın en büyük ikincisi?
benim aklıma ilk gelen savaş uçağı motoru ebatı açısından.
"Zira TF-10000de, yüksek bypass oranı ile F-404 ile aynı çapa sahip olmasına rağmen "
motor çapının milimi milimine doğru verildiğinden emin değiliz.
onu sadece firma biliyordur.
---
tabi bunlar , bir videoda edilmiş bir cümleyle kapıldığım kuşkular.
belki de 4 yıllık süreç aynen devam ediyordur.
Sn korsan2,
Bayağı bir karıştırmışsınız etliyle sütlüyü.
Blisk nedir? Ne işe yarar?
Blisk = Bladed disc
Konvansiyonel turbofan motorlarda, fan ve kompresör bıçakları tek tek imal edilir ve teker teker bir yatağa dizilirler. Bu düzen, fan bıçaklarının aerodinamik yapısını ters etkiler. Randımanı düşürür. Ayrıca her kademe çok daha ağır olur. Bu bıçakları, yerleştirilecekleri fan çemberi üzerine kaynatarak yekpare hale getirirseniz, hem hafifletir hemde tüm kademeyi daha aerodinamik yaparsınız. Bu da çok daha randımanlı bir şekilde havayı sıkıştırmanızı sağlar.
Yeni yapılan tüm F110 motorlarında (hem F16V70 hem de F15EX, hem de KAAN) artık Blisk kullanılıyor. Ve blisk kullanımı, TIT değerini değiştirmiyor. Ama motor, zorlanmadan daha randımanlı çalıştığı için ömrü uzuyor ve daha az yakıt kullanıyor.
F16 motorları F110GE129C ve D versiyonlarıdır.
F15EX motorları F110GE129E versiyonudur.
Bunlar turbofan motordur.
F4 Phantom motoru ise JE79 Turbojet motordur.
F110GE129 motorları 17155lbf kuru, 29500lbf yaş itki üretirler.
j79 motorları ise 11900lbf kuru, 17850lbf yaş itki üretirler.
Motor çapını hiç ölçmeye kalkmayın. İçinden çıkamazsınız. Boşuna da fikir yürütmeyin.
Motorun itkisi tabiiki çap büyüdükçe artar. Ama bu konuşulan çap :
1. Ana fan çapı , ve
2. Kompresör, yanma odası ve türbin çaplarıdır.
F110 motorunun giriş fan çapı 90.6cm dir. (Oysa motor çapı 118cm olarak verilir)
F404 ile TF6000 aynı çapta değillerdir. Her iki motorun fan, kompresör, türbin ve yanma odası çaplarını bilmiyorsanız ve de TIT değerleri elinizde yoksa boşuna konuşmuş olursunuz.