Tusaş'dan yerli projeler hakkında...

Başlatan ZenCom, 13 Şubat 2011, 13:15:44

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

F 16 motorunu tersine mühendislikle yapariz baska cözümü yoktur

ingiliz fransiz alman medet ummayin  silah sanayimiz gelisti bunu engelemek isiyeceklerdir

Mesajı Paylaş

Biri benim isyanimi duymus olabilirmi? Mesajı Paylaş

@カメせ

Senin paylasimlarin alintilamasi biraz karisik. Ilerde biraz düzenleyebilirmisin?

Konichiwa. Mesajı Paylaş

Medyada dolaşan haber ve yorumlara göre RR işin içerisine girecek tekrar. Sn İsmail Demir'in son verdiği demeçte MMU'nun prototiplerinde iki ayrı motor kullanılacağından bahsediyordu. Mesajı Paylaş

#114
Tüm forumlar kaynıyor. Bizimkilerin iyice RR'a yeşil ışık yaktığı konuşuluyor...

30.000'lik bir motor patlatıversek ne güzel olur...

Bu arada hükümete yakın  Yusuf Akbaba twitter'dan Altay için "çok yakında geliyor" yazmış.
Korona döneminde motor işleri yoluna mı giriyor yoksa?

Yedek MTU motorla üretimmiş... ::) Mesajı Paylaş

Aslında en önemli nokta motorun kuru itkisi olacak. Þöyle kuru itkisi 25.000 lb yaş itkisi 35.000 lb küsür olan motor tadından yenilmez. Mesajı Paylaş

Alıntı YapTemel Kotil,

" MMU'nun fiyatı 100 milyon dolardan biraz az olacak. "
" Ayda 2 uçak üreteceğiz. "
Mesajı Paylaş
]

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAÞ) "Helikopterin kalbi" olarak nitelendirilen transmisyon sistemlerinin yerli ve millî imkânlarla üretilmesi için çalışmalarını sürdürüyor.



Arabalardan rüzgâr türbinlerine, helikopterlerden tanklara kadar birçok alanda kullanılan transmisyon (Güç Aktarma Sistemleri); itki sistemlerinden alınan gücü mekanik olarak güç ihtiyacı olan sistemlere uygun hız ve tork seviyeleri ile ileten sistemler olarak tanımlanıyor. Tipik bir güç aktarma sisteminde çeşitleri, sayıları, uygulama alanı ve karmaşıklığına göre değişiklik göstermekle beraber mil, dişli, rulman, kaplin gibi makine elemanları, keçe, conta gibi sızdırmazlık elemanları ve bu elemanları kapsayıp bütünleyen mahfazalar bulunuyor. Transmisyon sistemlerinin farklı örnekleri yer alıyor.



Transmisyon sistemlerinin önemi

Bir helikopterde transmisyon kaybı hâlinde hava aracının kırıma uğramasına yol açan parçalar "kritik parça" olarak tanımlanıyor. Helikopter transmisyon sistemlerinde bulunan parçaların önemli bir kısmı "kritik parça"lar sınıfına giriyor. Fonksiyonu itibarıyla neredeyse tüm hava araçlarında, farklı karmaşıklık seviyelerinde transmisyon sistemleri kullanılıyor. Helikopterlerde motordan alınan gücü rotor sistemlerine aktaran transmisyon sistemleri, pervaneli uçaklarda da aynı şekilde motordan aldıkları gücü pervane sistemlerine aktarıyor. Ayrıca bu sistem, hava araçlarında yer alan aksesuarlara (hidrolik sistemler, çevresel soğutma sistemleri, motor başlatma sistemleri, jeneratörler gibi) motordan alınan gücü iletmekte de kullanılıyor.

Döner kanat uygulamalarında transmisyon, Leonardo Helicopters firması tarafından "helikopterin kalbi" olarak tabir ediliyor. Transmisyon sistemleri; motor, rotor, gövde, hidrolik, aviyonik gibi önemli helikopter sistemleri ile arayüzlere sahip olup, helikopter mimarilerinin şekillenmesinde ana oyuncu rolünü üstleniyor.

Transmisyon, uzmanlığı ve çeşitli kabiliyetleri beraberinde getiriyor

Transmisyon tasarımı, sistem içindeki parçaların hem birbirleriyle uyumlu şekilde çalışmaları hem de sistem seviyesinde yüksek emniyet gereksinimlerini sağlayabilmek için mikron ölçüsünde tasarım kararlarının verildiği bir alan. Makine elemanları tasarımı, kontak mekaniği, mukavemet, dinamik, yorulma, malzeme bilimi, triboloji, yağlama ve soğutma sistemleri tasarımı gibi farklı disiplinlerde uzmanlık gerektiriyor.

Tasarımdan doğan yüksek performans ve kalite isterleri transmisyon sisteminde yer alan parçaların üretiminin diğer hava aracı mekanik parçaları için ihtiyaç duyulmayan kritik imalat ve proses aşamalarını tamamlamasını şart koşuyor. Bu sebeple neredeyse tüm helikopter üreticilerinde transmisyon tasarım ve üretim faaliyetleri, konu üzerinde uzmanlaşmış ve tasarım-üretim bütünlüğü arz eden organizasyonlar dâhilinde gerçekleştiriliyor. Helikopter üretme iddiasında olan şirketler için transmisyon alanında havacılık standartlarının gerektirdiği üstün nitelikteki sistemleri tasarlayıp üretebilme kabiliyeti olmazsa olmazlar arasında yer alıyor.



TUSAÞ'taki çalışmalar

TUSAÞ'ta transmisyon sistemlerine ilişkin faaliyetler 2013 yılında GÖKBEY projesi ile başlatıldı. Ülkemizin ilk "yerli ve millî" helikopteri GÖKBEY için başlatılan transmisyon tasarım çalışmaları Güç Aktarma Sistemleri Tasarım Müdürlüğü çatısı altında yürütüldü.

GÖKBEY transmisyonu çalışmaları ile beraber bahsi geçen farklı disiplinlerde ihtiyaç duyulan yetkin insan kaynağını yetiştirmeye yönelik çalışmalar da eş zamanlı olarak devam ettirildi. İlgili bölümümüze bağlı olarak görev yapan çalışma arkadaşlarımız yüksek lisans ve doktora için teşvik edildi ve zaman içerisinde edinilen tecrübeyle beraber transmisyon tasarımının farklı alanlarında uzmanlıklar geliştirildi.



Hedef kusursuza yakın performans

2021 Mart ayı içerisinde yapılan organizasyon değişikliği ile beraber dişli üretim ve test faaliyetlerini de kapsayacak şekilde Helikopter Genel Müdür Yardımcılığı bünyesinde "Güç Aktarma Sistemleri Direktörlüğü" çatısında Tasarım Müdürlüğü, Dinamik Sistemler Üretim Müdürlüğü ve Sistemler Test Müdürlükleri altında çalışmalar devam ediyor. Bahse konu şirket birimi, tasarımda katettiği aşamaya benzer şekilde GÖKBEY projesiyle beraber önemli gelişmeler kaydettiği ve tecrübe edindiği talaşlı imalat, ısıl işlem, özel prosesler, kritik parça süreçleri, montaj ve test alanlarındaki birikimini de şirketin ihtiyaçları doğrultusunda ürünlere yansıtıyor.

Eylül ayında Helikopter ve Milli Muharip Uçak (MMU) Genel Müdür Yardımcılıklarımız arasında imzalanan sözleşme ile beraber MMU Aksesuar Dişli Kutusu'nun da (MMU AMAD) tasarım, üretim ve test faaliyetlerini gerçekleştirecek. Böylelikle TUSAÞ'ta Güç Aktarma Sistemleri Direktörlüğü; GÖKBEY, ASTH, HÜRJET AMAD ve MMU AMAD projelerinde tasarımdan kalifikasyon faaliyetleri ve montaja kadar ilgili transmisyon sistemlerinde tüm çalışmaları yürütecek. ANKA dişli kutusunda da seri üretim ve montaj faaliyetlerini devam edecek.

18 Mart 2023 hedefleri kapsamında, transmisyon sistemlerinde prototip üretimlerini takvimine uygun bir şekilde sürdürmek için var gücüyle çalışan TUSAÞ, bu sistemler için seri üretime de başlamayı hedefliyor. Bir diğer hedef ise: "Mükemmeliyet merkezi" anlayışı ile ürünün tüm aşamalarında kusursuza yakın performansla çalışmalarını sürdürerek, bu alanda gelişmelere liderlik edecek bir yapıya ulaşmak.

https://www.defenceandtechnology.com/tusas-helikopterin-kalbine-dokunuyor.html Mesajı Paylaş

Alıntı YapTUSAÞ Genel Müdürü Kotil, Ukrayna'dan Türkiye'ye gelen savunma sanayi mühendislerinin Antalya'da açılan Teknokent araştırma ve geliştirme ofisine davet edilmesi üzerine mühendislerin çalışmalarına orada devam edeceklerini açıkladı.
https://mobile.twitter.com/momchil_ivanov1/status/1506700408034631688
Mesajı Paylaş
]

]


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz