KURSK DENİZALTISI BATIÞI VE DENİZDEN ÇIKARILIÞ OPERASYONU

Başlatan Subutay, 24 Nisan 2009, 00:27:40

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

TANITIM





23.5.1994 Tarihinde Rusya Silahlı Kuvvetler Envanterine dahil olan K-141 KURSK OSCAR II –ANTYEV ( TYPE 949 A ) Denizaltısı , SSGN - Nükleer Güçlü , Güdümlü Seyir Füzesi taşiyan saldırı  denizaltısı özelliğini taşımaktadır.

Yüzey Deplasmanı .......... 13.900 Ton

Dalmış Olarak Deplasmanı ......18.300  Ton

2 Adet VM-5 Basınçlı Su Reaktörü

GT 3 Buhar Türbileri

Güç.. 98.000 HP

Þaft .. 2 Adet

Hız....Yüzeyde / 20 Denizmili

Hız....Sualtında 30 Deniz Mili

Gövde Özelliği ... 2 Katmanlı ( Double Hull) Yapı...
(Dış Yüzey yapısı NATO kod adı CLUSTER GUARD olan anekoik malzeme ile kaplanmış ve titanyum alaşımı kullanılmıştır.)

Dalış Derinliği.... 2000 Feet

Yüzey Radarı ... Snop Head

Periskop ... 2 Adet

Sonar.... Shark Gill Aktif/Pasif ( Denizaltının Burnunda Yer alır..)

Sonar... Mouse Roar ve Pelamide Çekili Sonar ( Gövdeye Monteli )

ELEKTRONİK SİSTEMLER....

Pert Spring  ( Uydu İletişimi İçin Kullanılır )

Shot Gun ...( VHF Bandı İletişimi İçin Kullanılır )

Rim Hat ve Bald Heat Alıcıları ....(ESM- Elektronic Signal Monitoring İçin entegre edilmiştir.)

           
SİLAH SİSTEMLERİ...

24 Adet SS-N 19 Süpersonik anti gemi füzeleri
4 Adet 533 mm Çapında  Torpido Kovanları
4 Adet 650 mm Çapında Torpido Kovanları
Type-53 Type-65  Toırpidoları
SS-N-15  Anti Gemi Füzeleri
SS-N-16  Anti Gemi Füzeleri.
32 Adet Su altı Mayını




SS-N 19 Süpersonik Anti Gemi Füzeleri

Menzil...............300 Deniz Mili
Başlık...............750 Kğ ( Yüksek İnfilaklı-500 kT Nükleer Başlık Kapasiteli )
Seyir Hızı..1.6 mach – 2 mach max.



Yukarıda özellikleri belirtilen K-141 KURSK  OSCAR II Class sınfı denizaltı ( Resim1-2)   ile ilgili olarak  Her şey , 12.Ağustos.2000 tarihinde yerel saat ile 07.30  sularında  Norveçli Sismologların , Barent Denizinde Norveç Kıyıları açıklarına meydana gelen 1.5 Richter ölçeğindeki patlamayı tespit etmeleri ile başladı.


Mesajı Paylaş
  • Gösterim 18,132 
  • Askeri Tarih
  • 9 Yanıtlar



DENİZDEN YÜZEYE ÇIKARILIÞ OPERASYONU

Yukarıda özellikleri belirtilen K-141 KURSK  OSCAR II Class sınfı denizaltı ( Resim1-2)   ile ilgili olarak  Her şey , 12.Ağustos.2000 tarihinde yerel saat ile 07.30  ' sularında  Norveçli Sismologların , Barent Denizinde Norveç Kıyıları açıklarında meydana gelen 1.5 Richter ölçeğindeki patlamayı tespit etmeleri ile başladı.
Bu patlamadan hemen 2 dakika sonra bu kez 3.5 Richter ölçeğinde ( 1-2 Ton TNT ' nin yaratabileceği çapta bir patlamaya eşdeğer ) bir patlama daha tespit edilir.




Bu patlamalar Rus Donanmasının en Modern SSGN 'lerinden biri olan  ve toplam 118 Mürettebat ile sulara gömülen K-141 KURSK' tan geliyordu. Kaza kısa bir süre sonra tüm dünyada yankılar uyandıracak şekilde duyuldu.
Sağlam bir inşa tekniğine sahip olan ve 120 metre derinliğe oturan Kursk denizaltısının, batış sebebi olarak 2.Dünya Savaşından kalma bir mayına çarpmış olabileceği , ikincisi denizaltının periskop derinliğinde seyrederken bir gemiyle çarpışmış olabileceği, denizaltının başka bir denizaltı ile çarpışmış olabileceği veya Denizaltının torpido bölümünde silah yüklenmesi sırasında oluşan bir arıza sonucunda SS-N-16 ASW füzesinin patlaması gibi teoriler üzerine duruldu.

Özellikle Amerika  Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık Rusya'ya teknik destek ve personel vermeye hazır olduklarını bildirdiler. İlk  aşamada gelen yardım tekliflerini kabul etmeyen Rusya ,kendi imkanlarıyla kurtarma çalışmaları sonucunda 120 Metre derinlikte dibe oturmuş  şekilde  ve iskele tarafına yan yatmış bulunan denizaltının çıkarılması işlemlerinde başarılı olmadı.



Bu başarısızlıktan sonra Rusya , klasik yardım anlayışı  tarzından uzaklaşarak Ülkelerden gelen yardım tekliflerine olumlu bakmaya başladı.Bu bağlamda ilk teşebbüste bulunan İngiltere , denizaltının deniz yüzeyine çıkarılmasını teminen denizin altındaki inceleme çalışmalarında başarılı olamadı.
Denizaltının yüzeye çıkarılması konusunda inisiyatifi ele alan Norveç   21 Ağustos günü dalgıçları kanalı ile gerçekleştirdikleri dalışta ,, Ruslar tarafından denizaltının burundan itibaren sancak baş omuzluğundan kuleye kadar yırtık olduğunu tespit ettikleri denizaltıya  ulaşıldığında   Kursk' un ana tahliye kapağı ve ardından iç kapağın açılması başarıldı.



Yapılan incelemede, hiçbir radyoaktif sızıntının bulunmadığı , denizaltının tüm bölümlerinin su ile dolduğu  ve yaşam belirtisinin bulunmadığı tespit edildi.Bu tespitten sonra Rus Donanması Kuzey Filosu Komutanlığı Kursta'ki tüm mürettebatın öldüğünü doğruladı.
Bunun üzerine Norveç Haber Ajansı NTB , Rusyanın 118 kişilik mürettebatın cesetlerinin çıkarılması için yardım talebinde bulunduğunu duyurdu.





Mesajı Paylaş


KURTARMA VE DENİZALTININ SU YÜZÜNE ÇIKARILMASI PLANI


Denizaltında gelen meydana gelen bu patlama  sırasında diğer torpidoların da patlayıp patlamasının, taşıdığı 24 adet Cruise füzesi ile  denizaltının nükleer reaktöründe meydana gelebilecek bir sızıntı ihtimalinin büyük potansiyel tehlike yaratacağı ihtimalleri de göz önünde bulundurularak başlatılan bu çalışmanın mali portresi 70 milyon dolar civarında olup maliyetin yarısı Rusya yarısının da AB ,
Norveç ve ABD gibi kazanın sonuçlarından etkilenen  ülkelerce karşılanmıştır. Bu maksatla  Kursk' u  inşa eden Rubin Merkezi Tasarım Bürosu tarafından kurtarma ve denizaltının su yüzüne çıkarılması  operasyonu  iki Hollanda şirketi ile ABD Başkan yardımcısı tarafından Dick Cheney'in yaptığı Halliburton adlı Amerikan derin deniz arama şirketine ihale edilmiştir.Bunda Hulluburton firmasının Kasım Ayında Kursk'a dalarak 12 denizcinin cesedinin çıkarılması son derece etkili olmuştur.
Kurtarma Operasyonu şu şekilde gerçekleştirilir.


Resim 1

Resim 2


Resim 3


Resim 4

Mesajı Paylaş

Yukarıdaki Resimlerden de görüleceği üzere.....



Yapılan Operasyon Planlamasına göre , Basit görünmekle birlikte riskli bir operasyon olarak gözüken kurtarma çalışmalarına , büyük derin deniz inşaat gemisi ,denizaltının üzerinde demirleyecek geminin  , üzerinde helikopter pisti bulunan  16.000 ton yük kaldırma kapasitesine sahip iki adet vinci bulunacaktır.
Planlanan Proje çerçevesinde Kurtarma hazırlıklarına , Hulliburton , Dalgıçlar ve Uzaktan Kumandalı Araçlar (UKA-Remotely  Operated Vehicles , ROV) kullanılarak Başlanır.

Öncelikle kaldırma işleminden önce  Denizaltının patlama olan ve kısmen toprağa gömülü baş kısmı kesilerek gövdeden ayrılır.




Sayısal modelde saptanmış bulunan olan kaldıraçların sabitleneceği noktalar güverte üzerinde ve denizaltı yüzeyinde işaretlenerek burada deliklerin açılması işlemlerine başlanır. ( Resim A ) Bu işlemler sırasında denizaltının iki nükleer reaktörünü ,içeren bölümlerine temas edilmemesine özellikle dikkat edilmiştir. Güvertenin içi ve dışı arasındaki basınç farkı giderilir.





Resim A





Bu işlemlerden sonra , Dalgıçlar tarafından ,su altında daha önce denizaltının güvertesi üzerinde sağlam noktaları  üzerinde açtıkları deliklere ( deliklerin açılması işlemleri hava muhalefetinden ötürü planlanan süreden daha uzun sürmüştür.)  , iç ve dış gövde arasına mengeneler takılır.
Operasyonun bu aşamasından sonra , Dünyanın en büyük vinci olan Heereme şirketinin THİALF isimli  16.000 ton kaldırma kapasiteli, suya yarı yarıya batan , sekiz metrelik dalgalara karşı sabitliğini koruyabilen   vincini üzerinde bulunduran, ve  Smit İnternatıonal tarafından temin edilen mavna Kursk denizaltısının tam üzerine konumlandırılarak sabitlenir.
Vinç ve  denizaltı üzerine mengenelerle bağlanan çelik halatlar ile KURSK ' deniz dibinden kaldırılarak , su yüzüne çıkarılmadan , Mavnanın  altına bağlanarak MURMANKS Limanına götürülür.


Mesajı Paylaş











Denizaltının MURMANKS Limanındaki ve Patlamadan sonraki resimleridir. Mesajı Paylaş




Denizaltında bulunan ve patlamadan zarar gören Cruise Füzesinin Fırlatma Lançeri içerisindeki resmi..

Yürütülen bu operasyonun başarı ile noktalanmış olması , KURS ' gibi son derece modern bir donanıma ve teknolojiye  sahip bulunan Nükleer Reaktörlü bir denizaltının , Batış Nedenlerinin Aydınlığa kavuşturulması , son derece disiplinli yetiştirilen Rus Silahlı Kuvvetleri tarihinde meydana gelen bu kadar çok ciddi bir kazanın gerçekleşmesine dair neden ve niçin ilişkilerinin açığa çıkması bakımından önem teşkil etmektedir..
Diğer önemli olan husus ise , Bu operasyon ile  denizaltının neden olacağı olası  çevre kirliliğinin önüne geçilmiştir.. Her ne kadar yapılan açıklamalara  bakıldığında . Rus yetkililer, kaza sırasında Kursk'un nükleer başlıklı silah taşımadığını ifade etmiş olsalar dahi , denizaltının 380 Megawatt'lık elektrik santrali uranyum, plutonyum, sezyum ve stronsyum içerdiği düşünüldüğünde  Reaktörün, denizaltının ön bölümünü harap eden en az iki güçlü patlamaya maruz kaldığı yadsınamaz. Yüzeye çıkarıldıktan sonra , denizaltı üzerinede yapılan tespitler , meydana gelen hasara  1-2 ton TNT'nin patlamasına eşdeğer bir patlamanın gerçekleştiği sonucunu doğurmuştur.
Eğer bu patlamalar reaktörü patlatmış olsaydı, korozyon sonucunda oluşacak olan yakıt sızıntıları çok ciddi çevresel felaketlere yol açabilecekti.
Bugün , Bölgede  yapılan incelemelerde ve  i gözlemlerde, henüz radyasyon bulgusuna  rastlanılmamıştır.




Kaynak...Sn.Raşit Gürdilek (Bilim Ve Teknoloji Haberleri ) Kısmen
Görsel Basın /Tv/Belgeseller/Edinilen Þahsi Bilgi
Mesajı Paylaş

Konuyu Destekler Görsel İçerikler.....

[youtube=640,505]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tA0UvQALgoc&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tA0UvQALgoc&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
[/youtube]

Görsel İçeriklerden de anlaşılacağı üzere , K-141 KURSK' un batışı ile ilgili olarak , Torpil Deneme  Atışı sırasında Torpil Odasında meydana gelen Patlama  en kuvvetli teori olarak gösterilmektedir.

[youtube=640,505]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/f5R_tJDkZM4&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/f5R_tJDkZM4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

[youtube=640,505]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DYbZMB095IU&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DYbZMB095IU&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube] Mesajı Paylaş

Bu denız altı kaza gecırdıgınde ıyı hatırlıyorum, butun tv ler flash haber verıyordu. hatta ben trt1 ızlıyordum orada ogrendım ne oldugunu. hala aklımda spıkerın konusmaları..

ne kadar yabancı ne kadar ınsafsızda olsalar ınsanların bu sekılde olmelerı cok kotu..

ıste bu yuzden denızaltıları hıc sevmem.

ne dıyelım Allah rahmet eylesın...ruscasını bılmıyorum.. ??? Mesajı Paylaş

Çok acı bir olay....Allah kimsenin başına vermesin...Türk Mİlleti aynı acıyı Dumlupınar Denizaltımızda yaşadı..Allah Þehitlerimize rahmet eylesin.. Mesajı Paylaş

Çalışma için teşekkürler böyle bir kazayı wikide bile bu kadar ayrıntılı anlatmıyorlardı. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz