Denizdeki gemiyi korumak için çok çeşitli sistemler var.
- Havadan gelecek tehditlere karşı VLS’li hava savunma füze sistemleri,
- Nokta savunma (Point-defence) RAM ve CIWS sistemleri
- Yüzeyden gelecek AShM lere karşı yukarıdaki iki satırda yazılı sistemler.
Korunması en zor saldırı sistemi çok iyi tasarlanmış torpidolardır. 50-70km menzilli, yanıltmaya dayanaklı, görece olarak ta sessiz tasarlanmış bir torpidodan geminin kaçması çok zor. Torpido ile vurulan geminin de batma olasılığı çok yüksek. Hele tam destroyerin bir kaç metre altında patladıysa. Gemiyi ortadan ikiye bölüyor bu meretler.
Torpidolara karşı korunmanın ana safhaları:
1. Erken Uyarı : hızla kaçabilme ve diğer önlemleri alabilme için önemli.
2. Manevra kabiliyeti yüksek gemiler inşa etmek.
3. Decoy sistemleri. Çekili veya yem olarak bırakılan sistemler.
4. Elektronik karşı önlemler.
Bugünkü modern ve ileri teknoloji torpidolar son 3 maddeden fazla etkilenmeyecek şekilde tasarlanıyorlar. O bakımdan önemli olan bu silahları taşıyan platformları gemiye yaklaştırmamak ve uzak mesafeden imha etmek çok önemli. İşte burada ASW (Anti Submarine Warfare - anti denizaltı savaşı) kabiliyeti yüksek çok uzaktan denizaltıları belirleyebilen sonar sistemleri çok önemli. Thales CAPTAS-4 2087 sonar bu konuda en ileri teknoloji. (Yunanistan’ın alacağı 3 yeni Fransız fırkateynlerinde bunlar var. Bir ara bizim almak istediğimiz İngiliz Type 23 Duke Class larda da bu sonar vardı)
Torpidoyu taşıyan platformu tesbit edip geminin ağır helikopteri ile, platform menzile girmeden kendi torpidomuz ya da Çakır füzesi ile platformu vurmamız gerekir. Şu anda ASW füzeleri olarak kullandığımız Roketsan imalatı 2km menzilli sistem bu iş için yetersiz kalır. O füzeler 300m derinlikte ki denizaltıya karşı etkin füzelerdir.
Bu modern gemileri yaparken umarım bölgedeki hasımların silahları iyi değerlendirilip, uygun savunma sistemleri içeren deniz platformları yapıyoruzdur.
Biraz araştırırsak, bütün gemilerimizin çok eksiği olduğu ortaya çıkabilir.