TF-6000 Turbofan Motoru

Başlatan İbrahim, 28 Eylül 2023, 13:02:38

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Alıntı yapılan: mehmet05 - 15 Ekim 2023, 23:45:19
Alıntı yapılan: Denizci16 - 15 Ekim 2023, 21:39:30
Aynen sn. Yaşar anlamış beni bir nevi insansız "scorpion' uçağı kasteddiğim CAS uçağı... doğru örnek vermişsiniz teşekkürler.

Bizim Hürjet de bu anlamda adanmış bir platform olmasa da, belki çok düşünürlük sağlanıp SAR modu olur ise EASA radarı, Aselflır-2 vs sistemlerle etkinlikte yarışabilir.

Scorpionun kuyruk kanatlarına dikkat ettiniz mi, tamamıyla komple olarak değil, hareket yüzeyleri ile manevra sağlıyor. Her ne kadar F-18'i anımsatsa da, bu uçağın sadece subsonik dizayn edildiğini gösteriyor.

Þöyle söyleyeyim Sn.mehmet05

Bu görevler için akıncının bile yavaş kaldığı
Fakat hürjetin hızlı ve pahalı kaçacağı bir ortam düşünün

Benim bildiğim ki yanlışım varsa düzeltirsiniz

Bayraktar2 100-150 knot hızında
Akıncı 250-300 knot hızında
Bize 500-600 knot hızında veya mach cinsinden 0.85 mach subsonic uçacak lazım.

Peki neden bu hız değerlerini verdim...

Þöyle örnekleyeyim

Diyelim akıncıda 6 adet 500 lb bomba atıp döncek
Veya bizim tf6000 ile düşündüğümüz CAS uçağıda 6 adet 500 lb bomba atıp üsse döncek.

Burda şöyle bir ayrım var akıncı'nın aynı zamanda bir kere aynı görevi verirken Turbofan motorlu CAS uçağına daha hızlı olduğu için aynı zamanda iki kere aynı görevi verebilirsin...

Düşünsenize sınırımızdan 500 km uzaklığa kadar en geç her 10 dakikada CAS desteği verebilen orduya dönüştüğünü ve bunu bahsettiğimiz CAS sihası yada hürjet gibi bir uçakla yaptığımızı ama hürjet pahalı olur ve motor yabancı olduğu için engellere tabi olabiliriz.

İşte hızlı CAS desteği için tf6000 serisinden bir CAS uçağının daha doğrusu Turbofan CAS sihasının oldukça faydalı olacağını düşünmekteyim. Mesajı Paylaş

   TF6000/10000 için gerekirse 7/24 esasına göre mesai yapılıp biran önce bitirilmeye bakılmalı.Çok çok önemli bu motor bizim için.Dışarıdan uçak alamadığımız bir ortamda Kızılelma ve Anka3'ün hızlıca envanter yapması hava gücümüz açısından çok kritik.Bu platformlarda Ukrayna menşeli Motor Sich ürünü motorların kullanıldığını biliyoruz bu firmanın tesislerinin ruslar tarafından vurulduğunu da.Yani motor tedariki sağlıklı yürümeyebilir.O yüzden bu iki kritik platformun en kısa zamanda yerli TF6000/10000 motoruyla testlerinin yapılıp envantere girmesi gerekiyor.KAAN'ın motorunda yabancı bir ortakla iş yapılmayacaksa kendimiz bu işi kotaracaksak bu TF6000/10000 üzerinden olacak.Belki Hürjet için TF20000 gibi ara bir motor da çıkabilir.Ama bilinen tek şey bu iş hayati önemde. Mesajı Paylaş

Icimde kucuk de olsa bir umut var haftaya yapilir belki testi. Mesajı Paylaş

"Hürjet için TF20000 gibi ara bir motor da çıkabilir.Ama "


benim tahminim  ara motor filan çıkması  çok çok düşük olasılık.
TF6000  için  aksesuar sorunu kalıcı bir şekilde çözülebilirse,  sonrası  direk TF30000  olur.
zira  bir de Hürjet için motorla uğraşacak kadar personel  de zaman da olmayabilir.

o  iş için çözümü söyledim.
TF6000  ile  uçacak KE veya Anka  ile ortak alt sistemler kullanacak yeni bir  yakın destek uçağı yapılırsa,  Hürjet o zaman sadece eğitim ve akrobasi uçağı olarak kalır.
o zaman ABD  motorları  yollayabilir.
başka türlü  çok stresli geçecek bu süreç.


ama ben yine kehanetimi yazayım.
biz istersek bir gün F16'yı bırak, F35 bile alabiliriz.
ABD ve bizim aramızdaki tansiyon on yıl içinde kendiliğinden  yarı yarıya azalacak ve tüm yollar Ankara'ya çıkıyor.
biz istersek o uçaklar gelir de,   stres kötü şey.
Mesajı Paylaş

esasen  bu projelerin  esprisi  bizi bu strese sokmamak idi zaten;  ama olmadı,  olamadı.
  kamerasına,  motoruna ve  uçağına kadar  bir çok alanda stresli bir süreç geçiriyoruz.
bir takım gariplikler de bu stresi arttırıyor yani.
bitmemiş projelerin ihale ihale dolaştırılmasına kafam basmıyor.
Hürjet özelinde,  çift motorlu daha lite bir uçak çizgisinden  ayrılmak  doğru tercih miydi?
bilemiyorum,  benim içimden bir ses daha halen  böyle bir uçağa gerçekten ihtiyaç olup olmadığını sorguluyor açıkçası.
yakın destek için fazla iyi,  savaş uçağı için  fazla lite.


tamam,  belki 4 veya 5 yıl sonra ABD  motor da yollar,  belki başka motor da bulunur da,  işte o uçak ve motor şu an  gerekliydi.
bu strese girmemek için gerekliydi.
yoksa gidip  İtalyanlardan  alıver 70  tane eğitim uçağı,  hiç bunlarla da uğraşmazdın.


Mesajı Paylaş

yakın hava desteği uçağı yapacak olsam,  F5'i  örnek alırdım.
yapılabilirlik açısından çok daha erişilebilir ve topundan füzesine bir savaş uçağında olan bir çok şey onda da var;  ama kuvvetli tek bir motor değil de,  daha az güçlü  çift motor ile  uçuyor.
motorun güç değerlerine açık kaynaklardan baktım,  bizim TF6000  yetiyor da artıyor bile F5  dengi bir uçak yapmaya.
Mesajı Paylaş

TEI-TF6000'de 30 alt sistem var. Bunlar batılı ülkelerin geliştirdiği teknolojiler. Bunları yerli olarak geliştirmemiz gerekiyor. Geliştirme faaliyetlerine Þubat 2024'ten itibaren başlayacağız.

Sn Yaşar bu alt sistemler hangileri ve genel olarak bunların geliştirilip ürün haline gelmesi ne kadar sürer. Mesajı Paylaş
Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer bu yüzden mükemmel ve kaadir bir Türk Donanmasına malik olmak gayedir.

#107
Alıntı yapılan: Kaptan-I Derya - 06 Aralık 2023, 10:45:32
TEI-TF6000'de 30 alt sistem var. Bunlar batılı ülkelerin geliştirdiği teknolojiler. Bunları yerli olarak geliştirmemiz gerekiyor. Geliştirme faaliyetlerine Þubat 2024'ten itibaren başlayacağız.

Sn Yaşar bu alt sistemler hangileri ve genel olarak bunların geliştirilip ürün haline gelmesi ne kadar sürer.
Sn Kaptan-I Derya,
Yukarıdaki beyanata binaen bazı sorular geliyor insanın kafasına!
Bu beyanatı kim vermiş acaba? Bu kadar alt sistem batılı ülkelerin uhdesinde ise biz neye güvenerek motor yapıyoruz? Alt sistem deyince ne kastedilmiş? Beyanat çok genel. Bu alt sistemlerin ne olduğunu ancak o beyanatı veren bilir.

Alt sistem deyince akla gelenler:
hidrolik sistemler , electrik üreten güç jeneratörleri, aksesuar dişli kutuları, yakıt sistemi, motorla ilgili avionikler, çevresel kontrol sistemleri ve yardımcı motorlar ile starter sistemi.

Aylardır konuştuğumuz türbin motor eko sistemi işte bu. TEİ, motor yapmasını biliyor. Ama bu motorun bileşenlerini üreten ve geliştirebilen bir yan sanayi yani eko sistem oluşturması gerekiyor. Ancak sağlıklı bir eko sistem ile seri imalat başarılı olabilir.

Örneğin; Yepyeni bir motora yepyeni bir fan yapıyorsunuz. İlk başta bunun için astronomik denilecek miktarda para harcayıp döküm için kalıp yapmak akılcı olmadığından prototip üretiminde katmanlı 3D üretimle bu fan bıçaklarını üretirsiniz. Daha sonra seri üretime girerken kalıp hazırlanır. Bunun içinde bu kalıbı yapacak fabrikanın hazır olması ve olası geliştirmeler için yeterli teknik bilgi dağarcığının ve birikiminin yeterli olması gerekir.
Mesajı Paylaş

#108
Alıntı yapılan: Yasar - 06 Aralık 2023, 13:43:09
Alıntı yapılan: Kaptan-I Derya - 06 Aralık 2023, 10:45:32
TEI-TF6000'de 30 alt sistem var. Bunlar batılı ülkelerin geliştirdiği teknolojiler. Bunları yerli olarak geliştirmemiz gerekiyor. Geliştirme faaliyetlerine Þubat 2024'ten itibaren başlayacağız.

Sn Yaşar bu alt sistemler hangileri ve genel olarak bunların geliştirilip ürün haline gelmesi ne kadar sürer.
Sn Kaptan-I Derya,
Yukarıdaki beyanata binaen bazı sorular geliyor insanın kafasına!
Bu beyanatı kim vermiş acaba? Bu kadar alt sistem batılı ülkelerin uhdesinde ise biz neye güvenerek motor yapıyoruz? Alt sistem deyince ne kastedilmiş? Beyanat çok genel. Bu alt sistemlerin ne olduğunu ancak o beyanatı veren bilir.

Alt sistem deyince akla gelenler:
hidrolik sistemler , electrik üreten güç jeneratörleri, aksesuar dişli kutuları, yakıt sistemi, motorla ilgili avionikler, çevresel kontrol sistemleri ve yardımcı motorlar ile starter sistemi.

Aylardır konuştuğumuz türbin motor eko sistemi işte bu. TEİ, motor yapmasını biliyor. Ama bu motorun bileşenlerini üreten ve geliştirebilen bir yan sanayi yani eko sistem oluşturması gerekiyor. Ancak sağlıklı bir eko sistem ile seri imalat başarılı olabilir.

Örneğin; Yepyeni bir motora yepyeni bir fan yapıyorsunuz. İlk başta bunun için astronomik denilecek miktarda para harcayıp döküm için kalıp yapmak akılcı olmadığından prototip üretiminde katmanlı 3D üretimle bu fan bıçaklarını üretirsiniz. Daha sonra seri üretime girerken kalıp hazırlanır. Bunun içinde bu kalıbı yapacak fabrikanın hazır olması ve olası geliştirmeler için yeterli teknik bilgi dağarcığının ve birikiminin yeterli olması gerekir.

Beyanat, Denizli'deki toplantıda ve TEI müdür yardımcılarından Ahmet Özşahin tarafından verildi. Adam ayrıca dedi ki, "TS-1400 motorunda 10-15 kadar alt sistem varken, turbofanlarda bu sayı 30'lara çıkıyor." Þu videoda, 1:25:50 civarında başlıyor, Ahmet Bey'in bu konudaki beyanatı. Ha unutmadan, TS-1400 motorunda alt sistem sorunu çözülmüş. TS-1400 motoru 2024 yılında seri üretime girecekmiş.



Benim anladığım şu: TEI'nin elemanları TF-6000 prototipinde kullanacakları tüm alt sistemleri laboratuvar ortamında numunelik olarak üretmişler. Yabancılar prototip için bile alt sistem vermediklerine göre başka yol kalmamış. O yüzden ilk ateşleme durumuna gelmek bu kadar uzun sürmüş olmalı. Þimdi ise numunelik olarak ürettikleri bu alt sistemleri seri olarak üretecek şirketleri arıyorlar. Mesajı Paylaş

Alıntı yapılan: Merzifonlu - 06 Aralık 2023, 15:02:05
Alıntı yapılan: Yasar - 06 Aralık 2023, 13:43:09
Alıntı yapılan: Kaptan-I Derya - 06 Aralık 2023, 10:45:32
TEI-TF6000'de 30 alt sistem var. Bunlar batılı ülkelerin geliştirdiği teknolojiler. Bunları yerli olarak geliştirmemiz gerekiyor. Geliştirme faaliyetlerine Þubat 2024'ten itibaren başlayacağız.

Sn Yaşar bu alt sistemler hangileri ve genel olarak bunların geliştirilip ürün haline gelmesi ne kadar sürer.
Sn Kaptan-I Derya,
Yukarıdaki beyanata binaen bazı sorular geliyor insanın kafasına!
Bu beyanatı kim vermiş acaba? Bu kadar alt sistem batılı ülkelerin uhdesinde ise biz neye güvenerek motor yapıyoruz? Alt sistem deyince ne kastedilmiş? Beyanat çok genel. Bu alt sistemlerin ne olduğunu ancak o beyanatı veren bilir.

Alt sistem deyince akla gelenler:
hidrolik sistemler , electrik üreten güç jeneratörleri, aksesuar dişli kutuları, yakıt sistemi, motorla ilgili avionikler, çevresel kontrol sistemleri ve yardımcı motorlar ile starter sistemi.

Aylardır konuştuğumuz türbin motor eko sistemi işte bu. TEİ, motor yapmasını biliyor. Ama bu motorun bileşenlerini üreten ve geliştirebilen bir yan sanayi yani eko sistem oluşturması gerekiyor. Ancak sağlıklı bir eko sistem ile seri imalat başarılı olabilir.

Örneğin; Yepyeni bir motora yepyeni bir fan yapıyorsunuz. İlk başta bunun için astronomik denilecek miktarda para harcayıp döküm için kalıp yapmak akılcı olmadığından prototip üretiminde katmanlı 3D üretimle bu fan bıçaklarını üretirsiniz. Daha sonra seri üretime girerken kalıp hazırlanır. Bunun içinde bu kalıbı yapacak fabrikanın hazır olması ve olası geliştirmeler için yeterli teknik bilgi dağarcığının ve birikiminin yeterli olması gerekir.

Beyanat, Denizli'deki toplantıda ve TEI müdür yardımcılarından Ahmet Özşahin tarafından verildi. Adam ayrıca dedi ki, "TS-1400 motorunda 10-15 kadar alt sistem varken, turbofanlarda bu sayı 30'lara çıkıyor." Þu videoda, 1:25:50 civarında başlıyor, Ahmet Bey'in bu konudaki beyanatı. Ha unutmadan, TS-1400 motorunda alt sistem sorunu çözülmüş. TS-1400 motoru 2024 yılında seri üretime girecekmiş.



Benim anladığım şu: TEI'nin elemanları TF-6000 prototipinde kullanacakları tüm alt sistemleri laboratuvar ortamında numunelik olarak üretmişler. Yabancılar prototip için bile alt sistem vermediklerine göre başka yol kalmamış. O yüzden ilk ateşleme durumuna gelmek bu kadar uzun sürmüş olmalı. Þimdi ise numunelik olarak ürettikleri bu alt sistemleri seri olarak üretecek şirketleri arıyorlar.
Mantıklı bir düşünce.
Ancak "dereyi gören, paçayı sıvar" hesabı hazırlıklı olmaları gerekirdi. TS1400'de ve Altay'da karşılaştıklarımız ortada.
Yumurta deliğin ağzına geldikten sonra önlem alma hastalığı devam ediyor. Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz