TB3 Silahlı İnsansız Hava Aracı

Başlatan tumucin, 13 Ekim 2023, 13:32:58

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

demek istediğini anladım.
😁
açıkçası son bir haftaya kadar ben de aynısını düşünüyordum;  ama fikrim değişti.
iki  konudaki araştırmalarım  fikrimi değiştirdi.
ilk  konu  hız:
100km  hızla giden bir arabanın firen mesafesi 93 metreymiş  açık kaynaklara göre.
uçağın  maksimum hızı  bile  110-130 KTAS;  yani 241km civarında.
  aynı motorla uçan ve çok yakın gövde uzunluğu olan  Anka'nın  normal seyir hızı da  75 knot  ;  yani 150km hızla uçuyor  aynı motorla Anka.
buradan tahminen,  TB3 de normal seyir hızı 150km  altında olacaktır.
normal seyir hızı bile 150km  altındaysa,  yaklaşırken o hız her uçakta olduğu gibi daha da düşüyordur  mantıken.
yaklaşma  hızı  100  veya  110km  olsa  yetebilir.

diğer konu da ağırlık.
uçağın  karadaki   azami ağırlığı  1600kg zaten.
gemi  versiyonu  bundan daha   düşük ağırlıkla  kullanılacak  el mecbur.
uçak gemisinde görev  yapacak olan modelde  AF500  kamera ve iki adet MAM  L  olursa  ve iniş sırasında  yakıt  bitmiş  olursa,  uçağın  inişteki ağırlığı  1100kg  ve hatta altına  inebilir  ki,  bu da zaten bir otomobil ağırlığıdır işte.

pistte  bir emliyet  mesafesi de olacak tabi.
benim  analizim, en çok  130 veya 140  metre  mesafede  durmasını  sağlayacak  teknik özellikler  yakalanmış gibi.

benim gözümde  en can alıcı nokta  ilk teker koyduğu  yer.
orada  malesef fazla bir esneklik  yok ve  ilk teker koyduğu yer  hep  aynı  5 veya  6  metre  olabilmeli.
uçakta  en baba plot  bile olsa,  her seferinde  o  mesafe içine  teker koyamaz,  o  yüzden  plotlu  bir uçağın  inmesine  asla  sıcak  bakmazdım;  ama  bu  uçak tam  otomotik iniş kalkış yapıyor.
iniş  kalkış sırasında  yararlanabileceği  bu  iş için  yapılmış  özel iniş radarları  var ve  bunlar  artık  olgunlaşmış teknolojiler.
yani  otonom bir makine  o  ilk teker koyma  mesafesini  hep  olması gereken  mesafede  yapar.

ezcümle, başaracaklar  bu  işi.
ulusal grur  açısından çok  büyük bir iş olacak.
F35 B ambargosuna  karşı  bir cevap niteliği taşıyor.
hoş, F35 B  de gelecek  bir gün.
F35 B  ile TB3  aynı  gemide  fotoğraf  çektirecek daha.

https://baykartech.com/tr/uav/bayraktar-tb3/

not:
gemi versiyonunda  belki de kendi  yaptıkları kamerayı  kullanabilirler.
hatta  belki  MAM L  yerine MAM c  tercih edilebilir.
Mesajı Paylaş

#81
Benim ilmim yetmez ama bir sürü numaraları vardır kısa mesafede durdurmak için. Göreceğiz uçak üç beş metrede yumuşacık duracak öyle karaya iner gibi inmeyecek


Mesajı Paylaş
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.

TB3'ün inişini bu kadar tartışıyorsak Kızılelma gibi bir jet iha'nın inişi için neler konuşulur tahmin edemiyorum... Mesajı Paylaş

Üstadlarıma, özellikle denizcilik bilgisi olanlara bu konuda bir sorum olacaktı.

Anadolu'nun ve TB3 ün hızlarını dikkate aldığımızda doğru noktaya konduğu takdirde inişi yapabilecektir. (Arkadaki asansörün riski artıtrmasına rağmen)

Benim sorum bu inişi kaç deniz kuvvetindeki dalgalara kadar yapabilir, dalga sönümlemesi Anadolu da böyle bir iniş için yeterli mi? veya nasıl bir geliştirme yapılmalı ki  TB3 her hava şartında inebilsin.

Örneğin kötü hava şartlarında helikopterlerin iniş, yaklaşma, yakalama sistemlerinden esinlenebilir mi?

Saygılarımla, Mesajı Paylaş

Bayraktar TB3 'ün  TCG Anadolu'dan iniş ve kalkış izni için belirli bir rüzgar hızı limiti vardır.

Bu da dolaylı olarak denizdeki dalga boyu ile ilgili orantılı olacaktır diye düşünüyorum.

Mesela fırtına tanımlı rüzgar (62-74 km/h arası) durumunda kalkış izni verilemez.  Buna bağlı olarak bu hava durumunda deniz dalga boyu da sıkıntılı olur ariyetten.


Eğer Bayraktar TB3 TCG Anadolu'ya başarılı iniş kalkış yaparsa test süreçlerinin hepsinde. 

Baykar radar ve yazılım konusunda da ilerleme kaydetmiş demektir.


Yani 3-4 yıl sonra Baykar ben KIZILELMA için AESA radar yapacağım derse şaşırmamak lazım.


Mesajı Paylaş

uçak gemilerinde deniz durumu 3  ile  uçuş operasyonları yapılabiliyor;  aslında  çok acil bir  durumda deniz durumu 4  ile de  uçuş  yapılıyor;  fakat  bu  tercih edilmeyen bir  şey tabi.
bizim gemide dalga sönümleme sistemleri var.
tahminen deniz durumu 3 ile uçuş operasyonları gerçekleşebilir  gerektiğinde.

bazı konuların çözümü,  aleti  kullanmaya başlayınca  bulunacak.
ilk  mesele,  gemiden kalkabiliyor diye  her gün  bir uçak kalkıp inecek mi  bu gemiye?
benim tahminim,  hayır.
keşif işini  ağırlıklı olarak DİHA  yüklenecek.
eğer her gün gemiden kalkacak bir  uçak varsa  o DİHA  olacaktır,  TB3  değil.

diğer konu rüzgar,  orada da  kalkış öncesi rüzgar fazlaysa  rüzgarın dinmesi  beklenir.
kalktıktan sonra  rüzgar  çıkarsa,  uçak  zorlanmaz  ve  havada  bir  belki iki saat  rüzgarın yavaşlamasını  bekler veya  en yakın  kara  pistine iner.
burada  uçuş saatini etkileyecek bir durum yaşanacak muhtemelen.
atıyorum  uçuş süresi 12 saat  olsa,  görev yerine  ulaşması  bir saat sürse  ve dönmesi de  yine bir saat süreceğinden 12  saatten iki saati düşmek gerekecek;  sonra da  beklenmedik bir rüzgar  olasılığına karşı  uçağın  gemiye yaklaşırken belirli  bir miktar yakıtla  gemiye  yaklaşması beklenir ki,  o an  inişi  zorlaştıracak bir  durum varsa  uçak  havada  durumun düzelmesini  beklesin veya  en yakındaki  kara  noktasına insin.
yani  orada  belki bir bence  olması gereken iki saat daha düş.
işte  kalan asıl uçuş saatin.

bir Seahawk çıkartıp 4  uçak  koyduğunu düşünelim.
Seahawk  içinde 4 personel var.
gemiden 4 personel  eksilecek.
TB3  için  TB2  gibi  3  personel  oluyorsa  4  uçak için 4x3=12   personel gelecek gemiye.
demek  bir birimden 8  personel azaltmak gerekebilir.
hangi birimlerden personel azaltıp  yerine iha  operatörü  koyulacak?
personel şemasını  buna göre ayarlayacaklar filan.

anlayacağınız  sadece  iniş  kalkış  meselesi değil,  doktrin  yazmaktan  personel  yönetimine  bir çok  başlık  çalışılacak.
belki  MAM L  değil,  Bozok veya MAM C  tercih edilecek.
belki  bu  uçağa  minik de olsa bir radar takma  ve hatta  2 Bozok  +  1 Sungur  ile  kaldırıp  indirmek  mümkün  mü  diye  düşünülecek.
Polonya  minicik TB2'ye  radar takıyor  yani.
---
sabahtan beri uçakların  iniş hızlarını araştırıyorum.
ister yolcu uçağı,  ister savaş uçağı  olsun,  normal hızlarının yaklaşık  üçte biri  hızlarla  iniyorlar.
bu  uçak 150km  altı hızda  uçuyorsa,  üçte biri 50km,  yarısı  75km  eder.
eğer  yaklaşma hızı 70  80km  olursa  ki  tahminen  bu civarlarda  olmalı,  iniş  bizim tahminimizden çok daha sorunsuz  bir  mesele  olabilir.
simülasyonlarda  başarılı  inişlerin  hikmeti de bu olsa gerek.
      Mesajı Paylaş


Muazzam bunun yarısı boyutta gemiye de indirirmiş. Bi de yüklü halini görelim  :) Mesajı Paylaş

Harika bir gelişme emeği geçenlere teşekkürler... Mesajı Paylaş

Hayaldi gerçek oldu darısı uçak gemisine inşallah. Hayırlı olsun. TCG Anadolu'ya şimdi İHA gemisi diyebiliriz işte. Başta Selçuk Bayraktar olmak üzere emeği geçen herkese helal olsun... Mesajı Paylaş


Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious
İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.
Footer menü
Hakkımızda
Bize Ulaşın
Biz Kimiz
Hizmetlerimiz